@article { author = {alvani, seyed mehdi}, title = {Future interactions or inaction of public administration in the world?}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {9}, number = {35.36}, pages = {1-12}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {آینده مدیریت دولتی در عرصه جهانی شدن تعامل یا انفعال؟}, abstract_fa = {مدیریت دولتی و جهانی شدن موضوعاتی مرتبط به هم هستند که محور اغلب بحث های آغاز هزاره سوم را در حوزه امور عمومی و سیاست تشکیل می دهند. جهانی شدن به  عنوان یک پدیده پیش رونده بر مدیریت دولتی کشورها آثاری بجای می گذارد و به نوعی در شکل گیری آن موثر واقع می شود. سوال مطرح برای اندیشمندان و کسانیکه به نحوی با مدیریت دولتی در ارتباطند، اینست که آینده مدیریت دولتی در عرصه جهانی شدن چیست و دولتمردان و سیاستگذاران در مقابل این پدیده چگونه واکنش نشان داده و چه شیوه ای را پیش گیرند. بطور کلی دولتمردان در مقابل جهانی شدن می توانند به انحاء گوناگونی رفتار کنند که اگر بخواهیم انرا به صورت یک مدل ایده آل نشان دهیم، پیوستاری را تشکیل می دهد که دامنه آن از تعامل تا عدم تعامل است در یک سوی این طیف کشورها می توانند جهانی شدن را نفی کرده و هرگونه ارتباطی را با این واقعیت ناصواب بدانند و در سوی دیگر پیوستار کشورها می توانند به الگو برداری و تقلید بی چون و چرای تمامی خط مشی ها و شیوه های جهانی بپردازند و در موضع انفعال جهانی شدن را بپذیرند.}, keywords_fa = {مدیریت دولتی,تعامل,انفال,جهانی شدن}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4717.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4717_92aab9636bd651d9ba16c83fb5504f7a.pdf} } @article { author = {zahedi, shams-o-sadat}, title = {A Systematic Analysis of Occupational Accidents in Mines and Mining Industries}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {9}, number = {35.36}, pages = {13-32}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {If we consider accidents in  mines  and  mining  industries, through a system perspective, we will attain  a better understanding of the  nature  and  the  causes of these accidents. Some  of the  inputs of our  industries are: human  resources, technology, and  financial  resources. Shortages  in  any  one  of  these  resources will  have  impact  upon   our working  environment and  may  cause  accidents in workplace.   Hazardous  conditions,   unsafe   act,   old   methods &  techniques, shortage of  skills,  know-hows,   unsafe  equipment and  tool,  are some  of  the positive   entropies  in   our  mining   industries.   Managers    should    eliminate, control  and  minimize hazardous conditions and  they  are obliged   to  provide negative entropies in order to minimize  the  occupational accident. Employees should    have   access   to   a   safe   place   to   work,  safe   tools    &  equipment, knowledge  of  overt   and   covert   hazards,   competent   fellow   employees  and supervisors,  and   the   means   to  ensure  that   the  rules   and   regulations  are observed.   In  order  to  meet  these  serious  obligations,  managers  should  view the  whole  issue  through  a  system  perspective  and  use  system   approach  to minimize  the  unsafe conditions and  maximize  the  occupational safety.}, keywords = {}, title_fa = {تحلیلی سیستمی از حوادث ناشی از کار در معادن و صنایع معدن}, abstract_fa = {فرایند صنعتی شدن، پدیده ای است که بشریت را تحت سلطه خویش گرفته است و چنانچه قواعد بازی در آن به درستی رعایت نشود و کل فرایند، قانونمند نگردد، تبعات سو این سرنوشت محترم، یکی پس از دیگری نمایان می شود. اما چنانچه با صنعت به طور آگاهانه برخورد شود و شناخت کافی از زیر و بمهای آن به دست آید جبر حاکم بر آن به اختیار تبدیل می شود دانایی و آگاهی راه صحیح به کارگیری آن را هموار می سازد بر پیامدهای دلخواه می افزاید و از نتایج پیش بینی نشده و دور از اختیار و خارج از کنترل می کاهد. حوادثی که در حین کار روی می دهند تا حدود زیادی از عدم آشنایی با قانونمندیهای صنعت ناشی می شوند. چنانچه حوادث ناشی از کار را با نگرش سیستمی مورد توجه قرار  دهیم شناخت بهتری نسبت به پیچیدگی ماهیت حوادث و آگاهی کاملتری در مورد عوامل موجد آنها به دست خواهیم آورد. دروندادهای سیستمهای کاری ما را در معادن و صنایع معدنی، منابع انسانی، اطلاعاتی، مالی و سایر منابع تشکیل می دهند. نارسایی و کاستی در هر یک از این منابع، در ایجاد حادثه تاثیر می گذارد.}, keywords_fa = {صنایع معدن,تحلیل سیستمی,آنتروپی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4718.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4718_6ecd918cba9a49f7435a1a104cb259a0.pdf} } @article { author = {labaf, hasan and ranjbar, rahim}, title = {The effect on the efficacy of participative management staff}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {9}, number = {35.36}, pages = {33-49}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تاثیر مدیریت مشارکتی بر اثر بخشی کارکنان}, abstract_fa = {در این مقاله پژوهشی ارائه شده است که هدف از آن بررسی نقش مدیریت مشارکتی و تاثیر آن بر اثر بخشی کارکنان بوده است. از آنجا که اعمال مدیریت مشارکتی در اغلب کشورهای توسعه یافته و بعضی کشورهای در حال توسعه موجبات اثر بخشی بیشتر کارکنان سازمان های مختلف را فراهم آورده است ارزیابی کاربرد موفقیت آمیز آن در کشور ما نیز حائز اهمیت است. در این مطالعه نحوه تاثیر مدیریت مشارکتی بر اثر بخشی کارکنان بر اساس نگرش 80 نفر اعضای یک شرکت تولیدی ایرانی در سال 78 که سبک مزبور در مورد آنها بکار رفته است مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایجی که در پی تجزیه و تحلیل آماری داده های گردآوری شده بدست آمده موید آنست که اعمال سبک مدیریت مشارکتی توانسته است تاثیر قابل ملاحظه ای در اثر بخشی کارکنان داشته باشد.}, keywords_fa = {مشارکت,مدیریت مشارکتی,اثر بخشی کارکنان}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4719.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4719_e79564565d5a15fc2353050bcd68bf5c.pdf} } @article { author = {ramzanpour nargesi, ghasem}, title = {Investigate the relationship between the development of human resources with technology development process in Iran}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {9}, number = {35.36}, pages = {50-66}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی رابطه فرایند توسعه نیروی انسانی با فرایند توسعه تکنولوژی در ایران}, abstract_fa = {امروزه، توسعه تکنولوژی ، محور توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشورها است و منابع انسانی، به عنوان مهمترین عامل اصلی توسعه تکنولوژی به شمار می رود. توسعه منابع انسانی باید در راس برنامه های کلان و خرد کشورها قرار گیرد. برای حفظ اثر بخشی بکارگیری منابع انسانی، فرایند توسعه منابع انسانی باید با فرایند توسعه تکنولوژی سازگار باشد. برای بررسی رابطه فرایند توسعه نیروی انسانی با فرایند توسعه تکنولوژی، نمونه ای 63 تایی از واحدهای صنعتی که در انتقال و توسعه تکنولوژی فعالیت داشته اند انتخاب و آزمون های فرضیه با نرم افزار SPSS انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که فرایند توسعه تکنولوژی و فرایند توسعه منابع انسانی همسو نیستند. بر اساس این نتایج می توان گفت که سرمایه گذاری مناسب در آموزش، پژوهش و رشد و توسعه مهارتها انجام نگرفته و زمینه برای توسعه تکنولوژی فراهم نشده است. در این تحقیق، پیشنهاد می شود که سیاست های مناسب توسعه منابع انسانی متناسب با روند توسعه تکنولوژی طراحی و اجرا گردد.}, keywords_fa = {تکنولوژی,نیروی انسانی,ایران,سرمایه گذاری}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4720.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4720_9a943aea88bedc1f20ccc9bd23ce658d.pdf} } @article { author = {hassas yegane, yahya and hoseini beheshtian, seyed mohammad}, title = {The effect of the audit committee on audit, internal control and financial reporting}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {9}, number = {35.36}, pages = {67-91}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تاثیر وجود کمیته حسابرسی بر حسابرسی مستقل، کنترلهای داخلی و گزارشگری مالی}, abstract_fa = {تغییرات ایجاد شده در کشورهای پیشرفته در سالهای اخیر، موجب افزایش استقلال حسابرسان از مدیریت هنگام حسابرسی شده است. یکی از این تغییرات، استفاده از کمیته های حسابرسی در شرکتها است. این کمیته ها به عنوان عامل نظارت بر فرایند گزارشگری مالی عمل می کنند.ادبیات حسابداری نیز بر اهمیت هیئت مدیره و کمیته حسابرسی به عنوان عوامل اطمینان بخش شرکتها تاکید دارد. در کشورهای پیشرو، کمیته حسابرسی در شرکتها تبدیل به ابزار مهمی شده اند تا قابلیت اعتماد روند گزارشگری مالی را نظارت کنند. کمیته حسابرسی به عنوان عاملی تعیین کننده در روند گزارشگری مالی عمل می کنند. کمیته های حسابرسی اثر بخش، موجب افزایش اعتبار صورتهای مالی حسابرسی شده سالانه می شود و اعضای آن با هیئت مدیره که مسئول حفظ منافع سهامداران است همکاری نموده و در این امر نظارت بر کیفیت و مطلوبیت صورتهای مالی، حسابداری، حسابرسی، کنترل داخلی و فرایند گزارشگری مالی به مدیریت در ایفا مسئولیت های خود یاری می رساند.}, keywords_fa = {حسابرسی,گزارشگری مالی,کنترل,قابلیت اعتماد}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4721.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4721_794fc2b49f6dd1eef87b90e99fa3a688.pdf} } @article { author = {sajadi, seyed hoseyn and razaghi, mohammad mehdi}, title = {Characterization of accounting systems industry in Khuzestan province}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {9}, number = {35.36}, pages = {92-110}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی خصوصیات سیستم های حسابداری صنایع استان خوزستان}, abstract_fa = {تصمیم گیری از مهمترین وظایف مدیران و حتی آئینه تمام نمای شغل آنها است. تردیدی نیست که مدیران به طور دائم با موقعیت هایی مواجه می شوند که نیازمند اتخاذ تصمیمات درست هستند. هم چنین استفاده کنندگان برون سازمانی مانند سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان نیز نیاز به تصمیم گیری در مورد انجام یا عدم انجام سرمایه گذاری و اعطاء اعتبار به واحدهای اقتصادی دارند. در تمام این فرایند ها، در صورت استفاده از اطلاعات صحیح و مربوط حسابداری، استفاده کنندگان قادر خواهند بود تصمیمات صحیحی را اتخاذ نمایند و فراهم شدن اطلاعات صحیح و مربوط مستلزم استفاده مناسب از تکنیک ها و روش های حسابداری می باشد. این تحقیق به بررسی خصوصیات سیستم های حسابداری واحدهای صنعتی استان خوزستان می پردازد. این خصوصیات در قالب روشهای مختلف حسابداری و تکنیک های پیشرفته حسابداری تعریف شد که در واقع هر کدام از این روشها و تکنیک ها موجب تولید محصول اطلاعاتی متفاوتی برای تصمیم گیری می شود. نتایج حاصله از این تحقیق، نشان داد که در واحدهای صنعتی استان خوزستان از میان خصوصیات مطرح شده برای سیستمهای حسابداری که در قالب فرضیات تحقیق آورده شده بود روش هزینه یابی واقعی، روش هزینه یابی جذبی، روش میانگین موزون برای ارزیابی موجودیها، تجزیه و تحلیل صورتهای مالی و گزارشگری میان دوره ای استفاده می شوند. همچنین خصوصیات استفاده از جداول استهلاک قانون مالیاتهای مستقیم، داشتن یک رقم مشخص به عنوان مرز مابین هزینه های جاری و سرمایه ای و سیستم حسابداری مدیریت نیز در سیستم های حسابداری واحد های صنعتی مورد مطالعه، وجود دارند. لیکن در شرکتهای مذکور روشهای خط ترازنامه ای برای محاسبه ذخیره مطالبات مشکوک الوصول و روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت بکار گرفته نمی شوند. تحقیق حاضر، همچنین تاثیر سطح تحصیلی و سابقه خدمت آزمودنی ها که به عنوان متغیرهای تعدیل کننده تحقیق در نظر گرفته شده اند را مشخص نموده و این نتیجه حاصل شد که این دو متغیر در سطح ادراک آزمودنی ها در پاسخ به سوالات پرسشنامه تحقیق تاثیر معنی داری ندارند.}, keywords_fa = {سیستم حسابداری,سیستم حسابداری مالی,سیستم حسابداری صنعتی,سیستم حسابداری مدیریت,هزینه های جذبی,هزینه یابی واقعی,تجزیه و تحلیل صورتهای مالی,گزارشگری میاندوره ای,روش های خط ترازنامه ای,هزینه یابی بر مبنای فعالیت}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4722.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4722_497b4307dc2ead65458577b23ff158db.pdf} } @article { author = {aabedi, rahim}, title = {An Investigation in Intrapreneurship}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {9}, number = {35.36}, pages = {111-134}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {This  paper  has as its aim  a description of the  entrepreneurs as  the  "main source of change"  and  "change  factor"  in  administrative organizations.  First, the    principle    of  entrepreneurs   will   historically    be   explain    and    then differences  between  entrepreneurs  and  entrepreneurs  in view of some  recent researches  in  applied  entrepreneurship theory will be discussed.  Then  we will refer  to  some  categories   in  entrepreneurship  schools  and  theories.   We  will briefly  describe   these  entrepreneurship  schools,  in  telation  to  the  applied research  of entrepreneurship.  These  schools  and  theories   include:  the  great person     school,     psychological     characteristics    school,     classical    school, management   school,  leadership  school  and  the intrapreneurship school.  We will describe the intrapreneurship school  in  detail and determine the  positions of  the  mentioned   schools   and  their  central  attention   in  the  life  cycle  of organizations. Factors   such   as  survival,   rising   productivity   and   effectiveness   against changes   and   threats  demand   that   administrative  organizations  adapt  and coordinate    themselves     with    the    environment    as    a    result     of    the intrapreneurship  activity  of those  who  work  in  administrative  organization.         We  explain  the  process  of development and  improvement  of .organizations and   the   way   entrepreneurs   become    managers.    Characteristics    of   these entrepreneur   managers,   the  way  we  may  identify  and   employ   them   and recognize  their significant  position  in  the administrative  organization  will he discussed. Finally, ways or creating  a favorable intrapreneurship activity environment and   certain    strategies   resulting   in   intrapreneurship   spirit   will   also   be discussed.}, keywords = {}, title_fa = {کاوش در کارآفرینی درون سازمانی}, abstract_fa = {در این مقاله به بحث در مورد کارآفرینان سازمانی پرداخته شده که منبع اصلی تحول و عامل تغییر در سازمان های اداری هستند. ابتدا مفهوم کارآفرینی از بعد تاریخی مورد بررسی قرار میگیرد و تفاوت کارآفرینان مستقل و کارآفرینان سازمانی از نظر برخی از محققین مطرح و سپس به انواع دسته بندی های موجود در مکاتب و تئوری های کارآفرینان اشاره شده و مکاتب کارآفرینی، شامل مکتب اشخاص بزرگ، مکتب ویژگی های روانشناختی، مکتب کلاسیک، مکتب مدیریت، مکتب رهبری و مکتب کارآفرینی سازمانی مورد بررسی قرار می گیرد. از مکاتب فوق مکتب رهبری و مکتب کارآفرینی سازمانی مورد بررسی قرار می گیرد. از مکاتب فوق مکتب کارآفرین سازمانی به تفصیل بیان شده و جایگاه این مکاتب و مرکز توجه انها در دوره عمر سازمان ها مشخص می شود. سازمان های اداری برای ادامه بقا و ارتقا بهره وری خود در برابر تحولات و تهدیدات گسترده و مداوم محیطی نیاز به سازگاری و هماهنگی با محیط دارند. کارکنانی که در درون سازمان های اداری فعالیت های کارآفرینانه داشته باشند. باعث بهبود و بازسازی سازمان شده و پس از مدتی تبدیل به مدیران کارآفرین می شوند. فرایند این تبدیل بررسی و مشخص می شود. که کارآفرینان سازمانی چگونه  افرادی هستند، چگونه می توان آنها را درون سازمان شناسایی و به کار گمارد؟ اهمیت آنها در سازمان های اداری چیست؟ و چگونه می توان در درون سازمان های اداری محیط مناسب برای افرادی که فعالیت کارآفرینانه دارند مهیا کرد؟ در نهایت به برخی از استراتژی های ایجاد روحیه کارآفرینی در درون سازمان اشاره می شود.}, keywords_fa = {کارآفرین سازمانی,کارآفرینی سازمانی,کارآفرین,کارآفرینی,روحیه کارآفرینی,فرایند کارآفرینی درون سازمانی,نواوری,خلاقیت,تغییر و تحول}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4723.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4723_d87a5b92c88f0b16ad3f91b08565391b.pdf} } @article { author = {jamshidian, mehdi and shahshahani, mohammad hasan}, title = {Investigate the causes of fluctuations in productivity in the BARESH textile mills}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {9}, number = {35.36}, pages = {135-158}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی علل افت و خیز بهره وری در کارخانجات نساجی بارش}, abstract_fa = {بشر همواره با محدودیت های خود درصدد مناسب ترین بهره گیری از منابع در دسترس بوده است. از این رو به طور مستمر به دنبال ساز و کارهای بهره گیری بهتر از منابع موجود بوده و پیوسته ساختارهای اجتماعی و اقتصادی خود را در این جهت متحول نموده است. مقاله حاضر به بررسی علل افت و خیز های بهره وری در کارخانه های نساجی بارش می پردازد. برای این بررسی از الگوی جوزف بروکوپنکو استفاده شده است. این الگو عوامل موثر بر بهره وری را در سازمان به دو بخش عوامل خارجی و داخلی تقسیم می کند که عوامل داخلی نیز خود به دو بخش عوامل نرم افزاری و عوامل سخت افزاری و عوامل خارجی نیز به سه بخش تغییرات ساختاری، منابع طبیعی و دولت تقسیم می شود. جامعه آماری، مجموعه کارخانه های نساجی بارش بود از این رو نمونه گیری انجام نگرفته است. محدوده زمانی مورد مطالعه از سال 1368 تا 1377 و قلمرو مکانی آن کارخانه های بارش اصفهان بوده است. در این مقاله هر یک از عوامل الگوی پروکوپنکو، بر افت و خیز بهره وری جامعه آماری مورد سوال قرار گرفته که برای پاسخگویی به آن شاخص هائی متناسب به هر عامل معرفی و تاثر آن عامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده است. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل شاخص ها و نسبت ها و به طور کلی معرف هائی که برای هر عامل تعریف شده بدست آمده است.}, keywords_fa = {بهره وری در نساجی,بهره وری در کارخانه های بارش,مدل پروکوپنکو,عوامل موثر بر بهره وری,افت و خیز بهره وری}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4724.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4724_6c8984b37c15c628388b3582bce47052.pdf} } @article { author = {mohammadi, mohammad}, title = {Employee empowerment programs}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {9}, number = {35.36}, pages = {159-185}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {برنامه های توانمند سازی کارکنان}, abstract_fa = {در عصر حاضر ، توانمند سازی به عنوان ابزاری شناخته شده که مدیران بوسیله آن قادر خواهند بود سازمان های امروزی را که دارای ویژگی های چون تنوع کانال های نفوذ، رشد اتکاء، به ساختار افقی و شبکه ای، حداقل شدن فاصله کارکنان از مدیران و کاهش تعلق سازمانی می باشند، بطور کارامد اداره کنند. توانمند سازی با پرورش کارکنانی با انگیزه و توانا به این مدیران امکان خواهد داد در برابر پویایی های محیط رقابتی به سرعت و بطور مناسب عمل نموده، موجبات برتری رقابتی سازمان شان را فراهم آورند. نوشتار حاضر ضمن بیان دلایل توانمند سازی کارکنان به تشریح برنامه های توانمند سازی پرداخته و به پی آمدهای حاصل از آن اشاره ای خواهد داشت.}, keywords_fa = {توانمندسازی,رشد اتکاء,تعلق سازمانی,کارکنان}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4725.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4725_4ef59b9c104c4df30fed5980f233ea28.pdf} } @article { author = {abdollahi, mojhgan}, title = {Glass: barrier career}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {9}, number = {35.36}, pages = {186-200}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سقف شیشه ای: مانع ارتقای شغلی زنان}, abstract_fa = {با وجود آن که زنان نیمی از جمعیت فعال جهان را تشکیل می دهند اما از آنها به طور مساوی در اداره امور سازمانها استفاده نمیشود. البته در سالهای اخیر حضور زنان در محیط کار چشمگیرتر شده است و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود اما میزان پیشرفت انها در مشاغل مدیریتی متناسب با تعداد آنها در سازمانها نیست. زنان در محیط کار با مسائلی نظیر تبعیض شغلی روبرو هستند. پیشداوری هایی که نسبت به زنان و کار آنها وجود دارد از نگرش های فرهنگی جامعه ناشی می شود. زنان در حرکت به سمت مشاغل مدیریتی با مشکلات زیادی روبرو می شوند در حالی که این موانع برای مردان جامعه وجود ندارد. زنان یکی از سرمایه های پر ارزش در کشورهای جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه هستند. رهبران سازمان ها باید بدانند که برای پاسخ به بازار متغیر مشتریان و رقابت بین المللی در اقتصاد جهانی باید از استعداد زنان و مردان متخصص در همه سطوح استفاده کنند. این مقاله مسائلی را درباره مدیریت زنان مورد بحث قرار داده و موانعی را که در مسیر ارتقاء شغلی زنان وجود دارد بیان کرده و همچنین پیشنهاداتی را برای از میان برداشتن این موانع ارائه می دهد.}, keywords_fa = {زنان,ارتقای شغلی,رقابت جهانی,سقف شیشه ای}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4726.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4726_9d977036209becc578036554f4c4e235.pdf} } @article { author = {chashm beraah, mohsen and soleimani fard, akbar}, title = {Teleworking, An effective approach for creating employment opportunities}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {9}, number = {35.36}, pages = {201-218}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {At the present time, unemployment (presence or insufficiency of appropriate employment opportunities for the job  seekers, and unbalanced work force supply and demand) is one of our country's basic problems. As an approach, based on information technology (telephone, fax, electronic mail, voice mail, LAN, WAN, MAN, such as internet) and assuring special fundamentals, concepts, frameworks, laws and particular necessities, teleworking can be considered as an effective approach for creating new employment opportunities (especially for the educated community). In this paper,   while scanning the role of technology revolution, especially the information revolution, on the jobs and their infrastructures, teleworking and the subjects concerned (social and economic effects, advantages and disadvantages, and the jobs having the capability of teleworking, and... ) are thoroughly viewed, and a suggestive pattern of initiating the  system of teleworking in Iran is presented, evidently, creating and putting in use the system of teleworking in our country, requires some presuppositions like the related technology training (computer, scan, internet, fax, and ... ), English language learning and maintaining the system of teleworking in the country, and providing the related frameworks, laws, instructions, and legislative concerns.}, keywords = {}, title_fa = {کار از راه دور رویکردی موثر برای ایجاد فرصت های شغلی}, abstract_fa = {در حال حاضر بیکاری یکی از معضلات اساسی کشور به شمار می آید. کار از راه دور به عنوان رویکردی مبتنی بر فناوری اطلاعات می تواند رویکردی اثر بخش در ایجاد فرصت های شغلی جدید مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله ضمن گذری کوتاه بر نقش انقلاب فناوری به ویژه انقلاب اطلاعاتی بر مشاغل و ساختار آنها به بررسی کار از راه دور پرداخته پیشنهادی برای راه اندازی نظام کار از راه دور در ایران ارایه می شود. بدیهی است ایجاد و بهره گیری از نظام کار از راه دور در کشور ما، متضمن پیش نیازهایی از قبیل آموزش فناوری های مربوط، فراگیری زبان انگلیسی، تعیین متولی هدایت و پایش نظام کار از راه دور در کشور و تدوین چارچوب ها، قوانین، دستورالعمل ها و ملاحظات حقوقی مربوط می باشد.}, keywords_fa = {عصر اطلاعات,فناوری اطلاعات,کار از راه دور,بیکاری,اشتغال,استخدام,مرکز راه دور,دفتر کار مجازی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4727.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4727_d6c85222dd76083568c51874b7f25f8e.pdf} }