@article { author = {baher, hoseyn}, title = {Decision-making Islam supreme theological mandate: a discussion of authority and leadership}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {4}, number = {15}, pages = {1-12}, year = {1994}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تصمیم گیری در نظام ولائی اسلام: بحثی پیرامون مرجعیت و رهبری}, abstract_fa = {اسلام به عنوان یک مکتب جامع الاطراف، در عموم زمینه های پنداری و رفتاری، دارای معارف و احکامی است که بعضا مطلق و بعضا نسبی هستند. مطلق های اسلامی آنهایی می باشند که محدود به شرایط زمان و مکان نیستند و برعکس، امور نسبی آن دسته از اموری هستند که اگر چه احکام آنها ثابت است ولی مصادیق شان بسته به تحولات زمانی و تغییرات مکانی متفاوت گردیده، لذا نیازمند اجتهاد اهل نظر هستند. بنابراین اجتهاد، که ضرورت فقاهت اسلامی است در دو زمینه لازم می گردد: یکی در فهم احکام اولیه و دیگری در تطبیق موضوعات با احکام. آنچه که در این مقاله آمده است در حقیقت نوعی استنباط علمی است از معارف دینی در زمینه های تصمیم گیری که بنا به بردارشت نویسنده، دارای طبقه بندی چهارگانه ای می باشند. 1. روابط خود و خود 2. روابط خود و خدا 3. روابط خلق و خلق 4. روابط خلق و خدا}, keywords_fa = {تصمیم گیری,نظام ولائی اسلام,مرجعیت و رهبری}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4632.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4632_ffd851dc400587425d0a315f3f165ee2.pdf} } @article { author = {satchi, mahmoud}, title = {Scale evaluation of teacher's performance}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {4}, number = {15}, pages = {13-37}, year = {1994}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مقیاس ارزشیابی عملکرد آموزش دهنده}, abstract_fa = {یکی از مشکلات مدیران و مسئولان مراکز و موسسات آموزش مدیریت و نیز دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور ، عدم دسترسی آنان به نوعی مقیاس معتبر برای تعیین اثر بخشی عملکرد اعضای هیئت علمی این موسسات و مراکز می باشد. در این موارد مسئولین و برگزار کنندگان دوره های آموزشی می خواهند به این سوال جواب دهند که آیا کارشناس، مربی یا استادی را که برای تدریس و کار با شرکت کنندگان دوره های آموزشی کارکنان انتخاب و او را برای تدریس در این دوره ها فرستاده اند توانسته است در نیل به هدف های یادگیری، موفق باشد؟ آیا آزمون ، مقیاس ، پرسشنامه یا ابزار مفیدی وجود دارد که با کمک آن بتوان به میزان اثر بخشی اعضای هیئت علمی یک دوره آموزشی پی برد؟ در مقاله حاضر کوشیده ایم ضمن معرفی نکات اصلی نظریه های مربوط به فرایند ارزشیابی دوره های آموزشی مراکز آموزش عالی و خاصه ارزشیابی دوره های آموزشی که برای مدیران سازمان ها تشکیل می شود مقیاسی را که بر اساس همین نظریه ها و نیز کسب تجربه در زمینه تهیه، تنظیم و اجرای دوره های مختلف آموزش دانشگاهی، آموزش مدیریت و خاصه کارگاه های روانشناسی صنعتی بالینی به دست آمده است، معرفی کنیم.}, keywords_fa = {مقیاس ارزشیابی,آموزش دهنده}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4633.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4633_d45c6fd7f4a9a3444a281d9d147902b6.pdf} } @article { author = {rezaee manesh, behrouz}, title = {Interpretive paradigms of organization}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {4}, number = {15}, pages = {39-50}, year = {1994}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {پارادایم تفسیری و مطالعه سازمان}, abstract_fa = {در سال های اخیر برخی از نظریه پردازان سازمانی کوشیده اند جنبه های گوناگون زندگی سازمانی را با توجه به پارادایم تفسیری و مکاتب آن مورد بحث و مطالعه قرار دهند. هدف از این بررسی ها، افزودن به اعتبار پارادایم تفسیری در مقابل روش شناسی مکتب پوزیتیویسم است. آنها به این منظور، تحقیقات خود را به صورت برنامه هایی تجربی دنبال کرده اند و سعی داشته اند نشان دهند که جنبه های ظاهرا استوار، ملموس و واقعی زندگی سازمانی، تا چه اندازه به ساختمان فرد فرد انسان ها و طرز تلقی آنها وابسته است و از این رهگذر، ادبیات جدیدی آفریده اند به طوری که می توان گفت متضمن مفاهیم و مفروضات معاصر سازمان است. نوشتار حاضر، دیدگاه ها و نظرات این رویکرد معاصر را مطرح و مورد بررسی قرار داده است.}, keywords_fa = {پارادایم تفسیری,مطالعه سازمان}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4634.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4634_6f2b2aaa852886317643b855fea7fb29.pdf} } @article { author = {saghafi, ali}, title = {Return on investment: Office or real?}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {4}, number = {15}, pages = {59-81}, year = {1994}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نرخ بازده سرمایه گذاری: دفتری یا واقعی؟}, abstract_fa = {نرخ بازده سرمایه گذاری، عمومی ترین مفهوم کلیدی است که معیار بسیاری از تصمیمات مهم اقتصادی و مالی می باشد. این نرخ با اهمیت ترین عاملی است که در ارزیابی پروژه های سرمایه گذاری، ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها، ارزیابی کارائی مدیریت در بخش های اقتصادی یا خطوط تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این نرخ در صنایعی که تابع مقررات خاص دولت هستند معیار سقف قیمت فروش کالاها و خدمات می باشد. در این مقاله رابطه بین نرخ بازده سرمایه گذاری بر اساس ارزشهای دفتری با نرخ بازده واقعی مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد. سیاست های مختلف سرمایه ای تلقی کردن هزینه ها، روش های متفاوت استهلاک، الگوی تشخیص درآمد و نرخ رشد سرمایه گذاری از عوامل در محاسبه نرخ بازده سرمایه گذاری با توجه به اهمیت به کارگیری آنها در تصمیمات مهم اقتصادی، موضوع اصلی این مقاله است.}, keywords_fa = {نرخ,بازده,سرمایه گذاری}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4635.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4635_42888d3378d46ea56a2e3fdc328b96ba.pdf} } @article { author = {ebrahimi, abdolhamid}, title = {Advertising and promotion of various activities at the international level}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {4}, number = {15}, pages = {81-100}, year = {1994}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تبلیغات و ارتقاء فعالیت های مختلف در سطح بین المللی}, abstract_fa = {تبلیغات کم هزینه ترین شیوه برای ارتباط با خریداران خارجی و ایجاد بازار در سایر نقاط جهان است. شرکت هایی که در سطح بین المللی فعالیت می نمایند بایستی نیروهای محیطی هر بازار از قبیل عوامل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و جمعیت شناسی را مورد توجه قرار دهند. در بازارهای بین المللی، شرکت ها معمولا از دو روش استفاده می نمایند: 1. استراتژی بازاریابی جهان 2. استراتژی بازاریابی محلی. در بازاریابی جهانی، شیوه یکسان و استاندارد در کلیه کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به وجود اختلافات در فرهنگ، شرایط اقتصادی، نیازها و خواست های مصرف کنندگان، تعداد زیادی از شرکت ها از شیوه استاندارد و تبلیغات جهانی استفاده نمی نمایند. جهت اجرا برنامه های تبلیغات در سطح جهان باید تصمیمات مقتضی در مورد سازماندهی، انتخاب آژانس تبلیغات، تحقیقات، استراتژی مبتکرانه و خلاق و انتخاب رسانه های مناسب اتخاذ گردد. مدیران بازاریابی بین المللی علاوه بر تبلیغات، باید مقولات ارتقا فروش، فروش شخصی و روابط عمومی را نیز مورد توجه قرار دهند. فروش شخصی، بیشتر از تبلیغات، به خصوصیات فرهنگی کشورها ارتباط داشته و برنامه های روابط عمومی نیز برای ایجاد روابط مطلوب با دولت ها، رسانه ها و شهروندان خارجی ضروری است.}, keywords_fa = {تبلیغات,فعالیت,بین المللی,مصرف کننده}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4636.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4636_5ecb918ea876a0a1067ad4c5c7c671bc.pdf} } @article { author = {zahedi, shams o sadat}, title = {Structural trends in the design of information systems}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {4}, number = {15}, pages = {101-108}, year = {1994}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {گرایش ساختاری در طراحی سیستم های اطلاعاتی}, abstract_fa = {گرایش ساختاری یا ساخت یافته، با تاکید بر وجوه منطقی سیستم، برای ساخت دهی، تجزیه و تحلیل، طراحی و اجرای سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد. ابزارهای الگوسازی، ماژول سازی، تجزیه کل به جزء، بازبینی، فعالیت های موازی و خودکار سازی از ویژگی های عمده این گرایش هستند که در مقاله حاضر نسبت به توصیف و تشریح آنها اقدام شده است.}, keywords_fa = {گرایش ساختاری,طراحی,سیستم های اطلاعاتی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4637.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4637_1fc466b2cbf0810340ceb9a89103cafb.pdf} }