@article { author = {Vaezi, Reza and Sedaghatpour, Farzaneh}, title = {E-Government & Organization Agility (Research in Civil Registration Organization of Tehran Province)}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {21}, number = {67}, pages = {1-17}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Agility is one of the newest concepts in the field of organizations management that is presented for using of environmental changes and satisfying customers' needs and it only cannot be considered in private sector. Thus, government organizations need to be agile because of multiplicity clients and the more need to meet their needs and demands and in order to development and excellence in the areas of speed, quality and the most of all in the costs. The aim of study is survey information and communication technologies (e-government) as the best means of increasing the speed and quality of service and the central role of information technology on organization agility. Statistical population is Civil Registration Organization of Tehran province and it's territory. The main tool for data collection, is questionnaire. Questionnaire were distributed for more of 196 person of Statistical sample and we were collected and analyzed 132 questionnaires. Finally, in order to analyze the data was used from the confirmatory factor analysis and structural equation modeling methods and Lisrel & Spss software. Results suggest that there is a significant relationship beetwen organization agility & it's dimentions with e-government.    }, keywords = {E-Government,Agility,Organization}, title_fa = {مطالعه دولت الکترونیک و چابکی در سازمان ثبت احوال استان تهران}, abstract_fa = {چابکی یکی از مفاهیم نسبتا جدید سازمانی در عرصه مدیریت سازمان‎ها است که برای بهره‏مندی از تغییرات محیطی و بر آورده کرده نیازهای مشتریان ارائه شده است و نمی‏توان فقط برای بخش خصوصی در نظر گرفت و سازمان‎های دولتی به دلیل کثرت ارباب رجوع و نیاز بیشتر به رفع نیازها و خواست‎های آنها و در راستای بالندگی و تعالی در زمینه‏های سرعت و کیفیت و مهمتر از همه هزینه به چابکی نیاز دارند  و هدف از انجام  پژوهش بررسی فناوری اطلاعات و ارتباطات (دولت الکترونیک) به عنوان بهترین ابزار افزایش سرعت و کیفیت خدمت رسانی و نقش محوری فناوری اطلاعات بر چابکی سازمان است. جامعه آماری مورد مطالعه سازمان ثبت احوال استان تهران و مناطق استان است و ابزار اصلی گردآوری داده‏ها، پرسشنامه است. پرسشنامه در بین نمونه آماری که بالغ بر 196 نفر بودند توزیع شد. در نهایت 132 پرسشنامه جمع آوری و برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از روش‏های تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده  نتایج تحقیق حاکی از این است که بین چابکی سازمان و ابعاد آن با دولت الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد.}, keywords_fa = {چابکی,دولت الکترونیک,سازمان}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1844.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1844_a232ad201e91bf5fb00c6a4cb948b132.pdf} } @article { author = {Mazloomi, Nader and Motevalli, Ali}, title = {A Model To Implement Of Strategic Plans}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {21}, number = {67}, pages = {19-45}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {10.22054/jmsd.2012.1863}, abstract = {Strategic management contains three major stages, planning, implementation, and control, assessment. Implementation the strategies is the general stage of strategic management. setting up a strategy which never gone to be Implemented, is a waste. So the next step after setting the strategy is implementation, to transform long strategies to short activities and optimal targets. The implementation stage is the most difficult stages, since the ideas and strategic approach should transform to the practice. Many strategy plans just documented in organizations but there is no implementation, because manager dose not focuses to the implementation as well as setting the strategy. This paper emphases and focused to the specifications which can act as the variable to simplify implementation of strategies. In the other word the target of this study is to identify and determine suitable conditions in organizations to implement a strategy. In this paper two manufacturing companies (a public stock and a private stock) and a servicing company (private stock) is studied deeply and interviewed with more than 23 manager, advisor and, strategy planer across the companies. These companies had the documented strategy plan and implemented that strategy. Then by utilizing the fundamental Theory research methodology, the interviews texts were coded and various concepts and categories exported. These categories again approved by the interviewers and finally delivered a model base on the paradigm model framework. The constitutive factors of this model have shown how the strategic plans can implemented in a rational view. Actually this model has shown the transformation stage of strategy plan to the practice. In the other word the model determines the suitable conditions for implementation of the strategy. Using this model can fill the gap between setting a strategy and to put it in practice and make it implementable.}, keywords = {implementation,Operation,Strategic management,Grounded Theory}, title_fa = {الگویی برای اجرایی کردن برنامه‏ های راهبرد}, abstract_fa = {تدوین، اجرا وکنترل راهبرد سه بخش به هم وابسته الگوی جامع مدیریت راهبرد است که ترکیب آنها موجب اثربخشی خواهد شد. اما مطالعات مختلف نشان می‏دهند که بسیاری از برنامه‏های تدوین شده به مرحله اجرایی نرسیده‏اند و یا آن که فقدان الگو و دید جامع به اجرایی شدن برنامه راهبرد باعث راکد ماندن آنها شده است. از این رو نیاز به بسترسازی و مقدمه سازی برای انتقال راهبردها از مرحله تدوین به مرحله عملیات در برنامه‏های راهبرد احساس می‎شود که مساله اصلی این تحقیق است. در واقع این تحقیق به دنبال شناسایی الگویی است که واسطه بین تدوین استراتژی سازمان و کسب و کار و عملیات باشد. به عبارت دیگر شرایط اجرایی شدن برنامه‏های راهبرد را در سازمان‏ها تعیین کنند. اجرایی شدن به معنای بسترسازی و مقدمه سازی برای انتقال از مرحله تدوین به مرحله عملیات است.       در این تحقیق برای از روش نظریه داده بنیاد و برای طراحی الگو از چارچوب مدل پارادایم نظریه داده بنیاد اشتراس و کوربین استفاده  شده است. در جایی که مبانی نظری کافی وجود نداشته باشد استفاده از این روش توصیه شده است و از آنجا که اجرایی شدن برنامه‏های راهبرد فاقد مبانی نظری کافی می‏باشد لذا روش نظریه داده بنیاد برای این تحقیق انتخاب شد. مشارکت کنندگان در این تحقیق از سه سازمانی که دارای برنامه راهبرد مدون بوده و آن را اجرایی کرده بودند انتخاب شده‎اند. مشارکت کنندگان 23 نفر از مدیران، معاونان و مشاوران تدوین کننده هستند که با آنها مصاحبه شده است و براساس آن نظریه و الگوی اجرایی کردن برنامه‏های راهبرد تدوین و طراحی شده است. الگوی طراحی شده نیز در نهایت به تایید مشارکت کنندگان و ناظرین (تعدادی از اساتید دانشگاه)  رسیده است.      نظریه اجرایی شدن برنامه‏های راهبرد چرایی و علت اجرایی شدن برنامه‏های راهبرد را نشان می‏دهد. اجرایی شدن برنامه‏های راهبرد تابعی از تدوین مشارکتی، تعهد اجرایی مدیران، فضای سازمانی و عوامل درونی است. تدوین مشارکتی (مشارکت نیروی انسانی در تدوین، ایجاد انگیزه برای مشارکت، تشکیل کمیته‏های راهبری، تدوین کننده ماهر) شرط علی برای ایجاد تعهد اجرایی مدیران است. تعهد اجرایی (اعتقاد مدیران به برنامه، تعهد برای اجرای برنامه،تدوین مناسب، اهداف روشن، برنامه امکان پذیر)  مقوله محوری و مهم‎ترین عامل در اجرایی کردن برنامه های راهبرد است. فضای سازمانی (فرهنگ سازمانی، فرهنگ بومی یکسان، انتخاب دقیق کارکنان، ثبات مدیریت) به عنوان بسترحاکم به همراه عوامل درونی (استمرارآموزش‏های تخصصی و ایجاد آمادگی در کارکنان برای پذیرش استراتژی‏ها، ارتباطات،آموزش قبل از اجرا)  به عنوان شرایط مداخله‏گر به همراه تعهد اجرایی با تأثیر همزمان، شرایط را برای اعمال مدیریت تغییر (تغییرات ساختاری و فرایندی)  مهیا می‏کنند. پیامد مدیریت تغییر، اجرایی شدن برنامه‏های راهبرد است. نتیجه اجرایی کردن برنامه‏های راهبرد، تعریف پروژه‏های عملیاتی، ترسیم نقشه‏های راهبرد و یا اولویت‏بندی پروژه‏ها می‏باشد. سازمان‏ها با اجرای گام به گام این الگو می‏توانند برنامه‏های راهبرد را به مرحله عملیات منتقل نمایند و فاصله بین تدوین و عملیات را تکمیل کنند.  }, keywords_fa = {اجرای برنامه‏ های راهبرد,عملیات,مدیریت راهبرد,نظریه داده بنیاد}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1863.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1863_ec002ebec68322927b73562728282c2a.pdf} } @article { author = {Soltani, Iraj and Bahrami Nejad Joneghani, Reihaneh}, title = {The Shared Understanding of Major Issues in the Organizational Layers of Mobarakeh Steel Company}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {21}, number = {67}, pages = {47-64}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {The formation bases of a community are shared understanding, similar perspective, and shared beliefs and values. Information conveyance is one of the mechanisms of providing a shared language and its responsibility lies on the shoulder of all authorities and employees. There is a group of people playing roles in effective information conveyance systems in order to create a shared mentality. Such a mentality is one of the factors of creating organizational cooperation for the achievement of goals. The presence of an organizationally shared mental framework means the transference of the organization's main concerns into different organizational layers (managers, employees, experts, operators and repairmen) which need nearly same reactions. In today's business, the presence of an organizationally shared mental framework, as a capability, plays a vital role in competitive advantage. The present study aims at investigating the level of significance of the company's major issues from the viewpoint of the managers, employees, experts, operators and repairmen as well as the level of shared understanding of Mobarakeh Steel Company's major issues in 2011.Asample of 246 people has been randomly selected from amongst the statically population of 650 managers, employees, experts, operators and repairmen of the company. A questionnaire, related to the shared understanding of the organization's major issues, was devised and after the process of data collection, these data was submitted to and analyzed by using T-test, TUKEY test and ANOVA. The findings of the study suggest that, in general, the employees' shared understanding of the major issues gets to 76.01%.The investigation of the test's internal validity suggests that the reliability of the questionnaire is 0.979.}, keywords = {Shared mentality,Cost management,productivity}, title_fa = {درک مشترک از موضوعات اصلی در لایه‌های سازمانی شرکت فولاد مبارکه}, abstract_fa = {مبانی شکل‌گیری یک اجتماع عبارتند از: درک مشترک، چشم انداز مشابه، ارزش‌ها و عقاید مشترک. اطلاع‌رسانی از جمله سازوکارهای ‌ایجاد هم‌نوایی و زبان مشترک است و مسئولیت آن به عهده همه مسئولان و کارکنان می‌باشد که در نظام‌های اطلاع‌رسانی اثر بخش مجموعه‌ای از افراد ‌ایفای نقش می‌نمایند تا ذهنیت مشترک ‌ایجاد شود. ایجاد ذهنیت مشترک از جمله عوامل‌ ایجاد همکاری سازمانی برای تحقق اهداف می‌باشد. وجود چارچوب ذهنی مشترک یعنی ‌این که دغدغه‌های اصلی شرکت در لایه‌های مختلف سازمان مشتمل بر مدیران، کارمندان و کارشناسان و متصدیان و تعمیر کاران  منتقل و تقریباً واکنش یکسان در قبال آن‌ها وجود داشته باشد. در کسب ‌و‌کارهای امروز وجود چارچوب ذهنی مشترک سازمانی به عنوان یک قابلیت نقش مهمی‌ در مزیت رقابتی دارد. پژوهش حاضر با هدف اندازه‌گیری درجه اهمیت موضوعات اصلی شرکت از منظر مدیران، کارمندان و کارشناسان و متصدیان و تعمیر کاران و میزان درک مشترک از موضوعات اصلی شرکت فولاد مبارکه در سال 1390 انجام گرفته است. در ‌این پژوهش از جامعه آماری مدیران، کارمندان و کارشناسان و متصدیان و تعمیرکاران شرکت فولاد مبارکه به تعداد 650 نفر، نمونه 246 نفری بر اساس جدول مورگان به صورت تصادفی انتخاب شده است. پرسشنامه‌ تعیین میزان درک مشترک از موضوعات اصلی سازمان طراحی گردید و پس از جمع‌آوری اطلاعات با  آزمون‌های T و Tukey و Anova به تجزیه و تحلیل داده‏ها پرداخته شد و نتایج حاصل بیانگر ‌این است که به طور کلی درک مشترک کارکنان فولاد مبارکه از موضوعات اصلی شرکت "01/76%" می‌باشد. بررسی پایایی و ثبات درونی آزمون نشان داد که پایایی پرسشنامه 979/0 می‌باشد.}, keywords_fa = {ذهنیت مشترک,مدیریت هزینه,بهره وری}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1865.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1865_487684fc49b9e97be47c9a5bc8880991.pdf} } @article { author = {Abtahi, Seyed Hossein and Teymurnejad, Kaveh and Sanjary, Ahmad reza}, title = {Assessment And Rating Socio - Cultural Affairs For Performance Appraisal Applying AHP & Anthropy Techniques (In Tehran Municipality)}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {21}, number = {67}, pages = {65-96}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {10.22054/jmsd.2012.1866}, abstract = {Performance appraisal is the key part of performance management in urban management and a process throughwhich we can get useful and beneficial information about acheivment of policies, putting plans into action, urban services and effectivness of activities such as: socio–cultural activities and accountability for citizen needs and expectations. The purpose of this paper based on a scietific, applied research project is: Designing And pilot study of assessment and rating performance appraisal system at Tehran Municipality Deputy for socio – cultural affairs applying AHP & Anthropy  techniques (Now, this project is operational and mechanized there) . First, the conceptual model has derived from and developed after using theoretical, explorative, comparative studies and reviewed of research literature. Afterward. the model was explained and confirmed, it is implemented. Research data were collected by means of FGD (Focus Group Discussion) and two quistionaires distributed among population, a random sample group of 196 managers and experts of departments and offices of deputy for socio-culture affairs and 60 socio-culture vice presidents of 22 districts of Tehran municipality. Data were analyzed basis quantitative and qualitative statistical methods. Results showed that there were performance gaps between desired and status que situations according organizational struture, resources, technologies, values, organizational culture and admimistration. Also founded that internal factors affecting on performance are: goals, policies, strategies, structures, processes, functions, human resources, management and leadership style. External factors affecting on performance  are: values, environment, technology, outputs, citizen satisfaction and effectivness. Applying inferential statistics t. test and ANOVA indicated that there were no significant relationship between managers and experts responses. using multi-dimensional decision techniques, AHP & Anthropy exclusively showed that management process, professional process, procurement process, citizenary process and their indices have high priority and are most important in the headquarters and staff, while professional process, management process, citizenary process, procurement process, and their indices have most preferences in the line and operational levels.}, keywords = {performance appraisal,Socio-cultural affairs,Indices,rating,assessment,Analytical Heirarchal Process,Anthropy}, title_fa = {سنجش و رتبه‏ بندی شاخص‏های ارزیابی عملکرد امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران}, abstract_fa = {ارزیابی عملکرد، خود یکی از مقوله‌های مدیریت عملکرد شهری است و فرآیندی است که از طریق آن می‌توان اطلاعات مفید و سودمندی در خصوص میزان موفقیت ارائه خدمات شهری و چگونگی اجرا و انجام مؤثر فعالیت‌ها از جمله فعالیت‌های اجتماعی  ـ  فرهنگی شهرداری‏ها و توفیق پاسخگویی به انتظارات شهروندان به دست آورد. این مقاله برگرفته از یک پروژه تحقیقاتی که هم اینک پس از استقرار آزمایشی، در شهرداری تهران عملیاتی شده و بصورت مکانیزه به اجرا درآمده است. هدف از اجرای این پروژه طراحی و استقرار آزمایشی نظام نوین ارزیابی عملکرد امور اجتماعی و فرهنگی با استفاده از AHP  و آنتروپی در شهرداری تهران بوده است. مدل تحلیلی تحقیق با بهره‏گیری از مطالعات پایه، اکتشافی، میدانی و تطبیقی، طراحی و پس از تأیید، برای استقرار آزمایشی به کارگرفته شد. جامعه آماری پروژه تحقیقاتی را مدیران کل و کارشناسان ادارات کل و سازمان‏های معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و نیز معاونین اجتماعی و فرهنگی مناطق 22 گانه تشکیل می‏دادند که از میان آنان در دو مرحله تعداد 196 نفر با استفاده از روش نمونه‏گیری طبقه‏ای و 60 نفر با استفاده از روش غیر احتمالی هدفمند انتخاب شدند. داده‎های پژوهش با استفاده از روش گروه‎های کانونی و دو پرسش‏نامه جمع‏آوری شد. یافته‎های پژوهش براساس کاربرد آمار توصیفی نشان دهنده عارضه‏ها و شکاف‏های عملکردی در ابعاد ساختار سازمان، منابع، فناوری، ارزش‎ها، فرهنگ سازمانی و مدیریت می‏باشد. و عناصر درون و برون سازمانی مؤثر بر عملکرد معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران شامل سیاست‎ها، اهداف، راهبردها، محیط، ارزش‏ها، ساختار، فناوری، منابع و سرمایه­ های انسانی، فرهنگ سازمانی، رهبری و مدیریت، فرایندها، رضایت مشتری، نتایج، اثربخشی و کارکردها شناسایی شدند. آزمون آماری  t و مقایسه و F در این رابطه تفاوت معنی داری میان نظرات مدیران و کارشناسان نشان نداد. با استفاده از فنون تصمیم‏گیری چند معیاره AHP و Anthropy نیز مشخص شد که در بخش ستادی به ترتیب اهمیت، عوامل و شاخص‏های مدیریتی، تخصصی، پشتیبانی و شهروندمداری و در بخش عملیاتی و اجرایی مناطق 22 گانه، عوامل و شاخص‏های تخصصی، مدیریتی،  شهروندمداری و پشتیبانی  بیشترین اولویت و ضریب ترجیحات را به خود اختصاص داده‏اند. }, keywords_fa = {ارزیابی عملکرد,امور اجتماعی,امور فرهنگی,شاخص‏ها,رتبه‏ بندی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1866.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1866_9bedd57719e665a8c07303a325713799.pdf} } @article { author = {Dehghan, Nabi Allah and Fathi, Samad and Garjami, Somayyeh and Valivand Zamani, Hosein}, title = {Studying The Effect Of Management Commitment To Service Quality On Organizational Commitment, Job Satisfaction And Employees’ Performance}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {21}, number = {67}, pages = {97-128}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {This research has done for studying the effect of management commitment to service quality on organizational commitment, job satisfaction and employees’ performance. We measured management commitment to service quality with training, empowerment and reward factors. This research is a descriptive research that has done by using of survey and correlation methods. The statistical populations are west Tehran’s Branches personnel of considered bank, which selected 200 samples by one stage cluster sampling. The required data has gathered by using of questionnaire tool and has analyzed via statistical techniques such as spearman correlation coefficient, linear multiple regression and stepwise regression tests. Also, we show the direct and indirect effects of variables on themselves by using of path analysis graph. The empirical results show that top management to service quality effect on organizational commitment and job satisfaction. But, only job satisfaction variable effect on employees’ performance. Other results indicate training, empowerment and reward factors as management commitment dimension to service quality have significant relation with organizational commitment and job satisfaction. But, empowerment and reward factors have cause and effect relations with their  }, keywords = {commitment to service quality,Empowerment,organizational commitment,Job Satisfaction,training}, title_fa = {تأثیرتعهد مدیران بر تعهد سازمانی، رضایت شغلی و عملکرد کارکنان}, abstract_fa = {تحقیق حاضر با هدف مطالعه تأثیر تعهد مدیران عالی در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی و اثر آن بر عملکرد آنان صورت گرفته است و تعهد مدیران در قبال کارکنان با عامل‏های آموزش، توانمندسازی و پاداش سنجیده شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی است که با روش پیمایشی و همبستگی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق مجموعه کارکنان شعب بانک مورد مطالعه در غرب تهران می‏باشند که تعداد 200 نفر با روش نمونه‏گیری خوشه‏ای تک مرحله‏ای انتخاب شدند. داده‏های مورد نیاز با ابزار پرسشنامه گردآوری و با استفاده از فنون آماری نظیر ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون رگرسیون دو متغیره خطی، چند متغیره گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرها بر یکدیگر نیز در نمودار تحلیل مسیر نشان داده شد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان می‏دهد که تعهد مدیریت در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی تأثیر دارد، ولی فقط متغیر رضایت شغلی بر بهبود عملکرد کارکنان تأثیرگذار می‏باشد. سایر یافته‎ها نیز نشان می‏دهد که ابعاد تعهد مدیریت در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان (آموزش، توانمندسازی و پاداش‎ها) نیز هر کدام با تعهد سازمانی و رضایت شغلی ارتباط دارند، اما فقط عوامل توانمندسازی و پاداش دارای رابطه علت و معلولی با متغیرهای تعهد سازمانی و رضایت شغلی می‏باشند.}, keywords_fa = {ارایه خدمات,توانمندسازی,تعهد سازمانی,رضایت شغلی,عملکرد}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1873.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1873_2cc882dd1cc08edb0a5dbefbd2018ea7.pdf} } @article { author = {Seyed Naghavi, Mir Ali and Haghighi Kaffash, Mahdi and Najafi Kalyani, Vahid}, title = {Human Resource Flexibility and Organizational Performance in Insurance Industry}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {21}, number = {67}, pages = {129-153}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Human resource flexibility has become an undeniable imperative in the uncertainty and dynamic environment of today since it gives organization the appropriate response to the fast environmental changes. While researchers in strategic human resource management consider human resource flexibility as a source of sustainable competitive advantage for the firms, the process through which human resource flexibility have been affected organizational performance has not been empirically investigated. Based on the study of 123 organizational units in 17 insurance companies operating in Iran, this paper tries to clarify the content of the causal relationship between human resource flexibility and organizational performance by extending and testing the causal model. Evidence indicates that HR flexibility has a positive effect on the organizational performance in insurance companies. Results of structural equation modeling of the causal model indicate that all the path’s coefficients are significant, so all the research hypotheses are supported. The research findings suggest that, between the dimensions of HR flexibility, skill flexibility has the greatest effect on the organizational performance. Therefore, employee skills and their ability to acquire new skills, play an important role in competitive advantage and performance in insurance companies.}, keywords = {flexibility,Organizational Performance,Human Resource,HR flexibility,Insuranc}, title_fa = {انعطاف‌پذیری منابع انسانی و عملکرد سازمان در صنعت بیمه}, abstract_fa = {انعطاف­پذیری منابع انسانی به ضرورت انکارناپذیر در محیط نامطمئن و پویای امروزی تبدیل شده است که به سازمان قابلیت واکنش مناسب در برابر تغییرات سریع محیطی را می‏دهد. در حالی محققان مدیریت راهبردی منابع انسانی، انعطاف­پذیری منابع انسانی را به عنوان منبع مزیت رقابتی پایدار برای شرکت در نظر گرفته­اند، نحوه­ی اثرگذاری انعطاف­پذیری منابع انسانی بر عملکرد سازمانی به طور تجربی بررسی نشده است. بر اساس مطالعه 123 واحد سازمانی در 17 شرکت بیمه در ایران، این مقاله تلاش می‏کند تا ارتباط علی بین انعطاف ­پذیری منابع انسانی و عملکرد سازمان را با بسط و آزمون مدل علی، روشن کند. شواهد نشان می­دهد که انعطاف­ پذیری منابع انسانی اثر مثبت معنی­داری بر عملکرد در شرکت­های بیمه دارد. نتایج مدل­سازی معادلات ساختاری نشان می­دهد که تمامی ضرایب مسیر معنی­دار هستند، بنابراین، تمام فرضیات تحقیق تایید می­شوند. یافته­های تحقیق نشان می‏دهد که از بین ابعاد انعطاف ­پذیری منابع انسانی، انعطاف­ پذیری مهارتی بیشترین اثر را بر عملکرد شرکت دارد. بنابراین، مهارت­های کارکنان و توانایی کسب مهارت­های جدید نقش مهمی در کسب مزیت رقابتی و عملکرد برای شرکت بیمه ایفا می‏کند.}, keywords_fa = {انعطاف‌پذیری,عملکرد سازمانی,منابع انسانی,انعطاف‌پذیری منابع انسانی,بیمه}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1874.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1874_6c8c13387515ee7ec03f181a468eb483.pdf} } @article { author = {Miri, Abdolreza and Sabzikaran, Esmaeil and Rezai, Hussein}, title = {Exploring the Relationship Between Organizational Citizenship Behavior and Employees' Empowerment Company}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {21}, number = {67}, pages = {155-177}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Variety and complexity of current era, managing of organizations is faced by special problems and difficulties for managers. The problems are associated with human resources parts such as common issues in all organizations. Managers are always looking for employees whom are fit to work conditions and act in high level of productivity. In fact, one of the most important issues in managing of organizations is employees’ interactions with their duties, responsibilities and work conditions. As yet, many studies have been conducted in development of human resources. “Empowerment” and “Organizational Citizenship Behavior” are more proportional with organization conditions at this time. The concepts that have positively effect on promoting quantitative and quality of employees’ organizational performances. In this paper by investigating society of 522 personnel in Iran Khodro Supply Parts' Automobile Company, tried to exploring relationship between employees’ empowerment and organizational citizenship behavior. Based on this, it is supported by correlated coefficient technique and path analysis to perceive relationship between these concepts; due to studying and observing of their acts in studied society, present some solutions to using the both concept in research society.}, keywords = {Citizenship Behavior,Organizational Citizenship Behavior,Empowerment,Empowerment Psychological}, title_fa = {رابطه رفتار شهروندی سازمانی و توانمندسازی کارکنان شرکت تأمین قطعات ایران خودرو}, abstract_fa = {تنوع و پیچیدگی عصر حاضر، اداره سازمان­ها را با مسائل و مشکلاتی خاصی برای مدیران روبرو ساخته است. در این میان مشکلات مرتبط با حوزه­های منابع انسانی از جمله موضوعات مشترک در تمامی سازمان­ها می‏باشد. مدیران همواره به دنبال کارکنانی هستند که متناسب با شرایط کار بوده و با حداکثر بهره­وری عمل کنند. در واقع یکی از مهمترین مسائل پیش رو در اداره سازمان­ها، تعاملات کارکنان با وظایف، مسئولیت­ها و شرایط کاری‎شان است. تاکنون مطالعات فراوانی در خصوص شیوه­های توسعه منابع انسانی صورت گرفته است. در این میان مباحث «توانمندسازی» و «رفتار شهروندی سازمانی»، تناسب بیشتری با شرایط سازمان در عصر حاضر دارد. مفاهیمی که اثرات مثبتی بر ارتقای کمی و کیفی عملکرد سازمانی کارکنان دارد. این پژوهش با بررسی جامعه 522 نفر کارکنان شرکت تأمین قطعات ایران خودرو، تلاش دارد تا با رویکردی کاربردی ضمن بررسی رابطه توانمندسازی کارکنان و رفتار شهروندی سازمانی، راهکارهای لازم برای دستیابی به زمینه­هایی از توانمندسازی که منجر به ارتقای رفتار شهروندی سازمانی و با لعکس در جامعه تحقیق می‏گردد، دست یابد. بر این اساس به کمک ضریب همبستگی و نمودار مسیر سعی شده است این رابطه مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. }, keywords_fa = {رفتار شهروندی,رفتار شهروندی سازمانی,توانمندسازی,توانمندسازی روانشناختی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1875.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1875_d4156f16a8040d58f2d13562ac535a2a.pdf} } @article { author = {khajvand, Samaneh and Taghavifard, Mohammadtaghi and Najafi, Esmaeil}, title = {Bank Customer Segmentation Using Data Mining}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {21}, number = {67}, pages = {179-200}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {One of the important challenges in customer-based organizations is customer cognition, understanding difference between them and ranking them. Customer need-based segmentation was common in past years, but recently customer value as a quantifiable parameter could be used for customer segmentation. The main goal of this research is present a framework for customer segmentation based on customer value. In this regard, the information of thirty thousand customers of Saderat Bank from April 2010 to April 2011 was received. The data was used for segmenting customers based on Weighted RFM which was adapted with retail banking scope using two step algorithm. Then hidden patterns between the data of retail banking product ownership and customer value-based segmentation was discovered using C5.0 algorithm. In the conclusion, customers were divided to four groups and then features of each segment were analyzed. The result of this study could be used as a guideline for marketing strategies and developing of services and products for each group. }, keywords = {Customer segmentation,Banking,Data mining,Customer lifetime value,RFM analysis}, title_fa = {بخش‏ بندی مشتریان بانک صادرات ایران با استفاده از داده کاوی}, abstract_fa = {امروزه یکی از چالش‎های بزرگ سازمان‎های مشتری محور، شناخت مشتریان، ایجاد تمایز بین گروه‏های مختلف مشتریان و رتبه‏بندی آنهاست. در گذشته تفکیک مشتریان به گروه‏های مختلف با رویکرد بخش‏بندی بر اساس نیاز مشتری صورت می‏گرفت. اما امروزه ارزش مشتری به عنوان عامل قابل اندازه‏گیری می‎تواند در بخش‎بندی مشتریان به کار رود.  هدف اصلی این مقاله بخش‎بندی مشتریان بانک بر اساس عوامل مؤثر بر ارزش طول عمر مشتریان در حیطه بانکداری خرد است. در راستای این هدف اطلاعات تراکنشی و اطلاعات استفاده از خدمات بانکی مربوط به 30,000 مشتری بانک صادرات ایران در دوره زمانی یک ساله (از فروردین 89 تا فروردین 90) دریافت شد. مشتریان نمونه بر اساس تحلیل آر اف ام و از طریق اطلاعات تراکنشی (تاریخ آخرین تراکنش، تعداد تراکنش‏ها در بازه زمانی یک ساله و مانده حساب در انتهای این بازه زمانی) با استفاده از الگوریتم two step خوشه‎بندی شدند. سپس کشف الگوهای پنهان بین داده‏های استفاده از خدمات بانکداری و بخش‏های مختلف مشتریان با استفاده از الگوریتم C5.0 انجام گرفت. طبق نتایج به دست آمده، مشتریان به چهار بخش تفکیک شدند و ویژگی‎های هریک از بخش‎ها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از این پژوهش می‎تواند برای تدوین برنامه‎های بازاریابی و توسعه و پیشنهاد محصول و خدمات برای هر یک از گروه‎های مشتریان به کار رود.}, keywords_fa = {بخش‎ بندی مشتریان,بانکداری,داده کاوی,ارزش طول عمر مشتری,تحلیل آر اف ام}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1876.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1876_6954077755c82fae50010008e986753b.pdf} } @article { author = {Hosseini, Seyed Yaghoub and Mousavi, Seyed Abass and Ebrahimi, Abolfazl}, title = {The Impact Of Compatibility Of Human Resource Management Strategies And Business Strategies On The Organizational Perfomance}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {21}, number = {67}, pages = {200-226}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {The role of human resource management in achieving competitive advantage has been analyzed in the past studies. But fewer researches have been attempted on the compatibility between human resource management strategies and business Strategies and its impact on organizational Performance. It seems that absence of such compatibility in many companies could affect decreasingly on the performance. So we need more researches in this field. The aim of this study is surveying compatibility between human resource management strategies and business strategies and its impact on organizational performance. Statistic society of this research is companies located in special economic zone of Bushehr. The main hypothesis of this study is that we can promote organizational performance through creating compatibility between human resource management strategies and business strategies. The type of this research is applied in terms of purpose; its approach is quantitative in terms of research procedure. This study is based on library and survey method. Data have been analyzed through structural equation modeling (averages comparison method. The results show that the performance is higher in the companies with compatibility between human resource management strategies and business Strategies, in comparison with the companies that don’t have this compatibility}, keywords = {Human resource management,Business Strategy,Human resource strategies,Organizational}, title_fa = {تأثیر سازگاری راهبردهای مدیریت منابع انسانی و راهبردهای کسب و کار بر عملکرد سازمانی}, abstract_fa = {نقش مدیریت منابع انسانی در دستیابی به مزیت رقابتی، به میزان زیادی در پژوهش‌های پیشین مورد بحث قرار گرفته است، اما در باره سازگاری راهبردهای مدیریت منابع انسانی و راهبردهای کسب و کار و اثر آن بر عملکرد سازمانی، مطالعات اندکی انجام شده است. به نظر می­آید نبود این سازگاری در بخش عمده­ای از شرکت­ها توانسته است بر عملکرد آن‌ها اثر کاهنده­ای داشته باشد. هدف مقاله این است که نحوه اثرگذاری سازگاری راهبردهای مدیریت منابع انسانی و راهبردهای کسب و کار را بر عملکرد سازمانی مورد بررسی قرار دهد. پیش­فرض مقاله آن است که از طریق ایجاد تناسب بین راهبردهای مدیریت منابع انسانی و راهبردهای کسب و کار، می‌توان عملکرد سازمانی را ارتقا داد. مطالعه حاضر از حیث هدف، کاربردی است و از رویکرد کمی استفاده کرده است. از حیث نحوه گردآوری داده­ها از نوع پژوهش‌های توصیفی و از شاخه مطالعات میدانی (همبستگی و پیمایش) است. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس و مدل پژوهش با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری (روش مقایسه میانگین‌ها) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهند که در شرکت‌هایی که بین راهبردهای کسب و کار و راهبرد مدیریت منابع انسانی سازگاری وجود دارد، از لحاظ عملکرد نیز تفاوت معناداری با شرکت‌هایی که این سازگاری را تجربه نمی‌کنند، وجود دارد. به بیان دیگر فرضیه پژوهش (تفاوت عملکرد شرکت‌های با راهبردهای سازگار و ناسازگار) تأیید شده و با توجه به اختلاف میانگین‌ عملکرد شرکت‌های با راهبردهای سازگار (486/3) و میانگین نمره عملکرد شرکت‌های با راهبردهای ناسازگار (195/3)، می‌توان این تفاوت را معنادار است}, keywords_fa = {مدیریت منابع انسانی,راهبرد کسب و کار,راهبردهای منابع انسانی,عملکرد سازمانی,سازگاری راهبردها}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1877.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1877_92e3116a78b9f78202320e730999aa38.pdf} } @article { author = {mollahosseini, Ali and jabbarzadeh karbasi, Bahram and abdolzahraei, Mohammad Hassan}, title = {Vision Building for Profitable Organizations}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {21}, number = {67}, pages = {227-244}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Having a common and comprehensive vision will lead to a series of units or parts of a whole industry to form coherent and integrated. In this study the authors tried to achieve the shared vision for different parts of factory. To achieve this goal the model presented by Collins and Porras (1996) is used. ALMAS KAVIR RAFSANJAN CO was selected as case study and the sample of study is consist of all managers and experts of factory. This study was conducted in three stages. Firstly by distributing open questionnaire, model’s component were identified and categorized within the factory by managers. In the second stage, to determine the importance and priority of model’s components the (AHP) method was used. In the third phase those components of the landscape model that had importance according to high executives were selected and located on vision statement of factory. Finally, becoming the best industry in the Middle East, achieving First or second place in the market, adherence to the principles and creating jobs, selected as the most important strategies.}, keywords = {Vision,core ideology,Core Value,Core Purpose}, title_fa = {تدوین چشم انداز برای سازمانهای انتفاعی}, abstract_fa = {داشتن چشم‏اندازی مشترک و همه جانبه سبب خواهد شد تا واحدها یا بخش‏های مجموعه‏ای صنعتی یک کل منسجم و یک پارچه را تشکیل دهند.  در این مطالعه سعی شده است تا راه رسیدن به چشم‏انداز مشترک برای بخش‎های گوناگون کارخانه تبیین گردد. برای نیل به این هدف از مدل ارائه شده توسط کالینز و پوراس (1996) استفاده شده است. کارخانه الماس کویر رفسنجان به عنوان مورد مطالعه و جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران  و متخصصان این کارخانه، تشکیل می‏دهد. این مطالعه در سه مرحله انجام گرفت. در مرحله اول با پخش پرسش نامه‏های باز اجزای مدل در کارخانه توسط مدیران شناسایی و طبقه‏بندی شد.  در مرحله  دوم به منظور تعیین اهمیت و اولویت اجزای مدل تدوین چشم‏انداز از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده  شد. در مرحله سوم آن دسته از اجزای مدل تدوین چشم‎انداز که طبق نظر مدیران از اهمیت بالایی برخوردار بودند، انتخاب شده و در بیانیه چشم‏انداز کارخانه قرار گرفتند. در پایان، تبدیل شدن به بهترین تولید کننده این صنعت در سطح خاورمیانه، کسب مقام اول یا دوم در بازار، پای‎بندی به اصول و ایجاد اشتغال به عنوان مهم‎ترین راهبردهای شرکت انتخاب شدند. }, keywords_fa = {چشم انداز,ایدئولوژی بنیادی,ارزش‏های بنیادی,اهداف بنیادی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1878.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1878_a622ef7bc1d46926c80f092c5acf3b7b.pdf} }