@article { author = {erabi, seyed mohammad and danesh parvar, mitra}, title = {Flexibility Patterns in Human Resource Management}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {18}, number = {55}, pages = {1-21}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Today a large number of employers and Employees are willing to apply flexibility patterns, but each for different purposes. On the one hand, Employees in our days need to balance life with work. A good way to help them achieve such balance is the use of flexibility patterns. On the other hand, employers are also going to use flexibility patterns for financial and business purposes. Therefore, one of the most important challenges that human resource management has faced during the past few years was the idea of flexibility. Flexibility patterns are wonderful idea to create a new resource for the company and the work. During the last decade flexibility patterns have attracted much attention and interest, most of which has been due to the environmental encourages and pressures. This article aims at studying the relation of flexibility patterns with each other, as well as the relation between these patterns and the number of the required staff.}, keywords = {}, title_fa = {الگوهای انعطاف پذیری در مدیریت منابع انسانی}, abstract_fa = { امروزه بیشتر کارکنان و کارفرمایان به دنبال بکارگیری الگوهای انعطاف پذیری هستند؛ اما هر کدام به دلایل مختلف. از یک سو کارکنان به دنبال ایجاد هماهنگی میان کار و زندگی خود هستند که یک روش مناسب برای کمک به آنها به منظور دستیابی به چنین هماهنگی، استفاده از الگوهای انعطاف پذیری است و از سوی دیگر، کارفرمایان به دلایل مالی و کسب و کار به دنبال بکارگیری الگوهای انعطاف پذیری هستند. بنابراین یکی از چالش های مهمی که مدیریت منابع انسانی در سال های اخیر با آن الگوهای انعطاف پذیری ایده ای شگفت آور به منظور ایجاد یک مبدا جدید برای کار و شرکت است. در دهه گذشته الگوهای انعطاف پذیری به شدت مورد توجه قرار گرفته اند و جذابیت زیادی یافته اند که بیشتر این جذابیت ناشی از فشارها و تشویق های محیطی بوده است. در این مقاله، تلاش شده است تا رابطه الگوهای انعطاف پذیری با یکدیگر و همچنین رابطه این الگوها با تعداد کارکنان شرکت ها مورد بررسی قرار گیرد.}, keywords_fa = {انعطاف پذیری,انعطاف پذیری وظیفه ای,انعطاف پذیری عددی,انعطاف پذیری مالی و انعطاف پذیری مکانی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4995.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4995_fb980a057abef5b4b24c37499a439af6.pdf} } @article { author = {rahnavard, farah -o llah and abbaspour, bagher}, title = {Good Governance and Its Implementation in Iran Institute for Management and Planning Studies}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {18}, number = {55}, pages = {25-38}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Without doubt good governance is a new paradigm which is considered more and more in recent years. Characteristics mentioned for good governance necessitate a native model in developing countries such as Iran. By describing the concept of good governance and its major principles, this article tries to offer a model of implementation. Addressing Iranian political context, it offers an architectural approach to develop such a native model.}, keywords = {}, title_fa = {حاکمیت خوب و امکان پیاده سازی آن در ایران}, abstract_fa = {بی شک حاکمیت خوب دیدمان جدیدی است که در سالهای اخیر مورد توجه فراوان قرار گرفته است. ویژگی های ذکر شده برای حاکمیت خوب حکایت از آن دارند که پیاده سازی آن مستلزم طراحی مدل بومی در کشور است. این مقاله سعی دارد ضمن تبیین مفهوم و ویژگی های حاکمیت خوب، در خصوص پیاده سازی آن مدلی را ارائه دهد که با رویکرد معماری تدوین شده است. معماری حاکمیت معرف فرآیندی است که سعی دارد حاکمیت سنتی را به حاکمیت مطلوب انتقال دهد.}, keywords_fa = {حاکمیت خوب,پاسخگویی,شفافیت,عدالت جویی,مشارکت گرایی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4996.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4996_15a5ff6189d294afff9a05b50ba106e6.pdf} } @article { author = {zahedi, seyed mohammad and lotfi zadeh, fereshte}, title = {Elements and Measurement Models of Intellectual Capital}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {18}, number = {55}, pages = {39-64}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Recognizing and measuring of intellectual capital (IC) is on the agenda of most 21st century organizations. The purpose of this paper is to describe intellectual capital and IC elements and also to present a review of some of the most commonly known intellectual capital models. This paper, is structured into two sections. The first section proposes definition of intellectual capital and IC elements. The second section focuses on importance of measuring intellectual capital and commonly known IC measurement models. For this, a wide review of literature was made. In almost every created intellectual capital measurement model, elements of IC are defined in three dimensions; i.e. human capital, customer capital and structural capital.}, keywords = {intellectual capital,Human Capital,Customer Capital,Structure capital,Measurement Models of Intellectual Capital}, title_fa = {ابعاد و مدل های اندازه گیری سرمایه فکری}, abstract_fa = {هدف از نگارش این مقاله تبیین مفهوم سرمایه فکری و اجزای آن و همچنین معرفی مدلهای گوناگون اندازه گیری سرمایه فکری می باشد. در این مقاله ابتدا به تعریف سرمایه فکری و اجزای آن پرداخته شده و در این راستا از نظرات اندیشمندان مختلف استفاده شده است. جهت نیل به این منظور مبانی نظری بررسی شده است. در قسمت های بعدی ضرورت سنجش و مدل های اندازه گیری سرمایه فکری بیان و نظرات افرادی که این مدلها را ارائه کرده اند، منعکس شده است. در اغلب مدلهای ایجاد شده برای سنجش سرمایه فکری، اجزای سرمایه فکری به سه بخش سرمایه انسانی، سرمایه ساختار و سرمایه مشتری تقسیم شده اند که درباره هر یک توضیح داده شده است.}, keywords_fa = {سرمایه فکری,سرمایه انسانی,سرمایه مشتری,سرمایه ساختار,مدلهای اندازه گیری سرمایه فکری}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4997.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4997_848728b5b64341a559d4125da4d6b6e8.pdf} } @article { author = {jamshidian, mehdi and shariati, amirhoseyn}, title = {An Investigation of Effective Factors on Customer Profitability with B2B Approach: Case of Selected Isfahan City Hotels.}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {18}, number = {55}, pages = {65-94}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Present article concentrates on investigation of effective factors on customer profitability with B2B approach in Isfahan city hotels. Factors such as 1) diversified package ofroom, food and beverages; 2) location of the hotel; 3) popularity; 4) focus on room's markets; 5) focus on food and beverage's market; 6) customer mix; 7) customer ancillary expenses on hotel in different revenue spheres and 8) price structure on costumer profitability with B2B approach have been tested. A self-made questionnaire was designed. Its validity was measured with Cronbach's coefficient alpha of 95%. Also interview was utilized. Then hypotheses were tasted in a statistical universe of}, keywords = {}, title_fa = {عوامل مؤثر بر قابلیت سودآوری مشتری با رویکرد شرکت به شرکت(مطالعه موردی هتلهای شهر اصفهان)}, abstract_fa = {مقاله حاضر به شناسایی و بررسی یکدسته عوامل اصلی که بر قابلیت سودآوری مشتری با رویکرد شرکت به شرکت در هتلهای شهر اصفهان مؤثر هستند می پردازد. هدف مقاله آن است که تأثیر عواملی مانند، ۱- بسته های متنوع اتاق، غذا و نوشیدنی و خدمات دیگر، ۲- موقعیت مکانی هتل، ۳- شهرت نام هتل، - تمرکز بر بازار اتاقها، ۵- تمرکز بر بازار غذا و نوشیدنی، ا- آمیخته مشتری، ۷- مخارج فرعی مشتری در حوزه های مختلف درآمدی هتل و ۸- ساختار قیمت، را بر قابلیت سود آوری مشتری با رویکرد شرکت به شرکت در هتلهای شهر اصفهان بررسی کند. تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی و از شاخه کاربردی است و جامعه آماری پژوهشی را کلیه کارشناسان و مسئولین هتل های شهر اصفهان که در تعامل با مشتریان خود، رویکرد شرکت به شرکت دارند و تعداد آنها در اصفهان ۱۰ هتل می باشد، تشکیل می دهند. که با توجه به یک نمونه اولیه ۱۰ تایی، واریانس بدست آمده از آن و ضریب آلفای کرونباخ (۹۲/)، یک نمونه ۳۲ تایی به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. از ابزارهای کتابخانه ای، پرسشنامه و مصاحبه جهت جمع آوری اطلاعات و داده ها استفاده شده است. فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون T در سطح اطمینان ۹۵ درصد مورد بررسی قرار گرفتند. علاوه بر آزمون T، جهت تکمیل نتایج تحقیق از آزمونهای دیگری از قبیل ANOVA، توکی، T مستقل و فریدمن نیز استفاده شده است. با توجه به نتایج بدست آمده، ترتیب اهمیت عوامل مؤثر بر قابلیت سودآوری مشتری با رویکرد شرکت به شرکت به صورت زیر است: ۱- شهرت نام هتل ۲- موقعیت مکانی هتل ۳- آمیخته مشتری - ساختار قیمت ۵- تمرکز بر بازار اتاقها ا- بسته های متنوع اتاق، غذا و نوشیدنی و خدمات دیگر ۷- مخارج فرعی مشتری در حوزه های مختلف درآمدی هتل8- تمرکز بر بازار غذا و نوشیدنی}, keywords_fa = {سودآوری مشتری,رویکرد شرکت به شرکت,هزینه یابی بر مبنای فعالیت,صنعت هتل داری و گردشگری}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4998.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4998_730fdf9d3994c738cdaa32aa943c0571.pdf} } @article { author = {dehdashti shahrokh, zohreh}, title = {Models For Entering International Markets}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {18}, number = {55}, pages = {95-118}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Internationalization Process means export development. Firms are located differently on the export development process continuum and in each stage need different services for export development.Internationalization process have attracted attention of many researches. In this article four main models will be reviewed such as : Uppsala Schools Models (U-Models), Innovation - Based Models ( I• Models), Network Models and Resource- Based Models.}, keywords = {Internationalization process,Uppsala School Models,Innovation-Based Models,Network Models,Resource- Based Models}, title_fa = {مدلهای ورود به بازارهای بین المللی}, abstract_fa = {فرآیند بین المللی شدن به معنای توسعه صادرات است. شرکتها از لحاظ قرار گرفتن بر روی پیوستار فرآیند بین المللی شدن متفاوت هستند و در هر مرحله از این فرآیند نیاز به خدمات متفاوتی جهت توسعه صادرات دارند. فرآیند بین المللی شدن شرکت ها مورد توجه تحقیقات تجربی بسیاری بوده و از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله چهار مدل مهم که عبارتند از مدل های مکتب آپ سالا (مدل های یو)، مدل های مبتنی بر نوآوری، (مدل های ای) مدل های شبکه و مدل های مبتنی بر منابع مورد بررسی قرار خواهند گرفت.}, keywords_fa = {فرآیند بین المللی شدن,مدل های مکتب آپ سالا,مدل های مبتنی بر نوآوری,مدل های شبکه,مدل های مبتنی بر منابع}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4999.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4999_6b284530060954c528eb193e8610f811.pdf} } @article { author = {gholichli, behrooz}, title = {A Case Study on Iran Khodro Company}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {18}, number = {55}, pages = {119-148}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Employees and managers communication as a organizational internal communication area has drawn many organizational managers and researchers attention. As there is a direct relation between empl• oyees and managers communication and organizational success, the communication improvement can be ended in developing employees relations and organizational development.So, The objective of this article is to introduce a model for assessing and planning employees and managers communication that has designed in Iran khodro company. thus, at first we have discussed about the important and necessity of employees and managers communication, obstacles on their communication, their communicative competencies and messages that they have to exchange. then, we will explain on the research methodology, its results, and improvement opportunities.}, keywords = {Good Governance,Accountability,Transparency,Fairness,and Participation}, title_fa = {مدل ارتباطات مدیران و کارکنان (مطالعه همواردی شرکت ایران خودرو)}, abstract_fa = {ارتباطات مدیران و کارکنان به عنوان یکی از حوزه های ارتباطات سازمانی داخلی نظر بسیاری از مدیران و محققان سازمانی را به خود جلب کرده است. از آنجا که بین ارتباطات مدیران و کارکنان و موفقیت سازمانی رابطه مستقیمی وجود دارد، بهبود ارتباطات مدیران و کارکنان می تواند منتج به توسعه روابط کارکنان و نیز بهبود سازمانی شود. هدف این مقاله تبیین مدلی برای ارزیابی و برنامه ریزی ارتباطات بین مدیران و کارکنان است، که در شرکت ایران خودرو طراحی و اجرا شده است. از این رو، در ابتدا اهمیت و ضرورت ارتباط مدیران و کارکنان، موانع فراروی ارتباط بین آنها، شایستگی های ارتباطی شان و پیام هایی که باید بین آنها تبادل شود بحث شده است. سپس، متدولوژی طراحی مدل ارتباطات مدیران و کارکنان و نتایج تحقیق و فرصتهای بهبود شناسایی شده در این زمینه ارائه شده است.}, keywords_fa = {ارتباط با مدیران و کارکنان,کانال های ارتباطی,نیازهای ارتباطی,شایستگی ارتباطی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_5000.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_5000_9eff01e7fdead260efe0dc625470c7fd.pdf} } @article { author = {bagherinejhad, jafar and malahi, mohammad reza}, title = {Project Management Role in Technology Transfer Process}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {18}, number = {55}, pages = {149-172}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Establishment of project management department shows development dimension of economic corporation and encouragement of project - based organizations approach. Today, project management has influenced the strategies and operational processes of organizations. Information age and information technology projects have increased the sensitivity of using project management and its applications. Technology management is considered as two sides of development issues . from its subjects, technology transfer process is one of the issues which is prerequisite of technology and industry development. Its interaction with different stakeholders, comprises complexity. Technology transfer process, includes stages as, acquisition, absorption, indigenous development and mastering and diffusion of technology. This paper tries to reveal the role and application of project management in different stages of technology transfer process and show its benefits and offer useful suggestions. Project management techniques can be used appropriate tools to assist technology managers in effective technology management. In the research presented in this paper, after reviewing the relevant literature, a questionnaire has been designed for investigation of project management role in technology transfer projects. The questionnaire have been sent to 30 technology transfer project managers. The results show that about 86 percent of participants believe that project management plays important role in acqumng technology development and innovation through technology transfer projects. In addition, 63 percent of participants, believe that applying project management techniques has crucial in technology transfer success.}, keywords = {technology transfer process,project planning and control,project management body of knowledge guide}, title_fa = {جایگاه مدیریت پروژه در فرایند انتقال تکنولوژی}, abstract_fa = {از جمله شاخص های توسعه یافتگی بنگاه های اقتصادی در دنیای امروز، برقراری رویکرد مدیریت پروژه و توسعه تفکر سازمان مبتنی بر پروژه است. امروزه دانش مدیریت پروژه در ابعاد گسترده ای در فرایندهای راهبردی (استراتژیک) و عملیاتی سازمان ها رسوخ یافته است. عصر اطلاعات و ویژگی های پروژه های فناوری اطلاعات نیز بر حساسیت موضوع مدیریت پروژه و کاربرد وسیع آن در سازمانها افزوده است. مقوله مدیریت تکنولوژی به عنوان شمشیر دو لبه ی توسعه، مورد توجه است و با نگرش به مباحث متعدد مطروحه در مدیریت تکنولوژی، فرایند انتقال تکنولوژی از جمله مواردی است که به عنوان پیش نیاز توسعه ی صنعت و فناوری و به سبب سروکار داشتن با ذینفعان متعدد، از اهمیت و پیچیدگی خاصی برخوردار است. فرایند انتقال تکنولوژی از مراحل مختلفی شامل کسب, جذب, توسعه داخلی، بومی نمودن اشاعه فناوری تشکیل می شود. در این مقاله سعی می شود که جایگاه و کاربرد مدیریت پروژه در مراحل فرایند انتقال تکنولوژی مورد بحث قرار گیرد و فواید آن و پیشنهادات لازم ارایه شود. تکنیک های مورد استفاده در مقوله ی مدیریت پروژه می تواند به عنوان ابزاری مناسب برای کمک به یک مدیر تکنولوژی در راستای مدیریت بهره ور تکنولوژی به حساب آید. در این پژوهش، پس از مطالعات مربوط به ادبیات موضوع با طراحی پرسشنامه ای، به کنکاش موضوع پرداخته شد. این پرسشنامه به بررسی جایگاه مدیریت پروژه در پروژه های انتقال تکنولوژی پرداخته است. پرسشنامه ی مذکور به ۳۰ نفر از مدیران پروژه های انتقال تکنولوژی ارسال شد که نتایج کلی این بررسی نشان داد قریب به ا۸ درصد از پاسخ دهندگان معتقد بودند که مدیریت پروژه اهمیت زیادی در دستیابی به توسعه و نوآوری فناوری از طریق پروژه های انتقال فناوری دارد. همچنین، ۱۳ درصل از پاسخ دهندگان معتقد بودند استفاده از تکنیک های مدیریت پروژه اهمیت زیادی در موفقیت انتقال فناوری دارد.}, keywords_fa = {فرایند انتقال تکنولوژی,برنامه ریزی و کنترل پروژه,راهنمای}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_5001.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_5001_917f78f29b3b8a9424d8ae341ef4aa3c.pdf} }