دوره 20، شماره 63 ، دی 1389، ، صفحه 115-151
چکیده
فن آوری های پیشرفته نوظهور و به کارگیری آن ها در سازمان های تولیدی برایباقی ماندن در صحنه رقابت امری حیاتی به شمار می رود. از این رو انتخاب فن آوریپیشرفته، فرآیندی بسیار مهم برای سازمان های تولیدی به حساب می آید. در واقعتصمیم گیری برای انتخاب فن آوری به واسطه تاثیری که بر روی فعالی تهای آیندهیک سازمان می گذارد تصمیم گیری استراتژیک محسوب ...
بیشتر
فن آوری های پیشرفته نوظهور و به کارگیری آن ها در سازمان های تولیدی برایباقی ماندن در صحنه رقابت امری حیاتی به شمار می رود. از این رو انتخاب فن آوریپیشرفته، فرآیندی بسیار مهم برای سازمان های تولیدی به حساب می آید. در واقعتصمیم گیری برای انتخاب فن آوری به واسطه تاثیری که بر روی فعالی تهای آیندهیک سازمان می گذارد تصمیم گیری استراتژیک محسوب می گردد و لذا ازپیچیدگی های فرآیندی خاص خود برخوردار است. پیچیدگی این فرآیند نه تنها بهخاطر عوامل تاثیرگذار مختلف کمی و کیفی آنهاست بلکه متعارض بودن اینعوامل با یکدیگر و ه مچنین وجود دیدگاه های متفاوت ذی نفعان است. به منظور
انتخاب نوع خاصی از فن آوری لازم است ه مچنان که عوامل دخیل در انتخابسبک سنگین می شوند دیدگا ههای ذی نفعان مختلف در مسئله منظور گردد. علاوهبر آن باید با توجه به منابع موجود بهترین انتخاب از سوی مدیریت انجام شود.روش های متعددی برای ارزیابی و انتخاب فن آوری تا کنون گسترش یافته اند که هریک مزایا و معایب مخصوص به خود دارند. به عنوان مثال می توان به زمان بر بودن وصرف نظر کردن از عوامل کیفی در بسیاری از روش ها اشاره کرد. در این مقاله به
ترکیب دو روش AHP و برنامه ریزی آرمانی صفر یا یک پرداخته می شود که
می تواند ضمن در نظر گرفتن دیدگاه های ذی نفعان، ارزیابی فن آوری را با توجه بهعوامل متعارض با یکدیگر انجام دهد.روش مزبور برای یک انتخاب یک سیستم پیشرفته ساخت و تولید به کار گرفتهمی شود تا ضمن نمایش کاربردی بودن روش مزبور، نشان داده شود که روشترکیبی می تواند اطلاعات کلیدی بیشتری نسبت به سایر روشهای موجود در ارزیابیفن آوری برای مدیریت فراهم آورد
محمود محمدیان؛ فرشته امین
دوره 18، شماره 56 ، دی 1386، ، صفحه 141-172
چکیده
از جمله موضوعات مهم در زمینه بازاریابی، بازاریابی رابطه مند است. بازاریابی رابطه مند به ایجاد روابط بلندمدت و متقابل با افراد و سازمانها و گروههای ذینفع اشاره می کند و اساس آن برقراری ارتباطات مطلوب و مؤثر با مشتری به منظور حفظ و نگهداری مشتری است. بازاریابی رابطه مند به دنبال مشتری مداری و کسب رضایت مندی و وفاداری مشتریان نسبت به ...
بیشتر
از جمله موضوعات مهم در زمینه بازاریابی، بازاریابی رابطه مند است. بازاریابی رابطه مند به ایجاد روابط بلندمدت و متقابل با افراد و سازمانها و گروههای ذینفع اشاره می کند و اساس آن برقراری ارتباطات مطلوب و مؤثر با مشتری به منظور حفظ و نگهداری مشتری است. بازاریابی رابطه مند به دنبال مشتری مداری و کسب رضایت مندی و وفاداری مشتریان نسبت به سازمان است. زیرا مشتریان منبع اصلی درآمد و منفعت سازمانی هستند. از طرفی تعداد زیاد مراجعه کنندگان سازمانی از یک سو و از طرف دیگر محدودیت منابع سازمان، سازمانها را وادار می کند اقلام به اولویت بندی مشتریان نمایند. تا خدمات خود را متناسب با اولویت دسته های مشتریان ارائه داده و حداکثر ارزش افزوده را از برقراری رابطه با مشتری کسب نمایند. در این مقاله به دو مدل مفهومی اولویت بندی مشتریان و فرایند اولویت بندی مشتریان که با استفاده از تکنیک AHF در یکی از بانکهای دولتی کشور انجام شده است اشاره می شود.
جمشید صالحی صدقیانی
دوره 8، شماره 32.31 ، اسفند 1380، ، صفحه 111-136
چکیده
فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP یکی از تکنیک های معتبر و قوی تصمیم گیری چند معیاره می باشد. در این مقاله رویکرد ریاضی به AHP مورد بحث قرار می گیرد. در سال 1997 یک محقق بنام جاناتان بارزیلای مدل AHP را فاقد چارچوب صحیح ریاضی برای تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی در تصمیم گیری دانست. در این مقاله نقد بارزیلای نسبت به AHP به آن پرداخته است تشریح شده که عمدتا ...
بیشتر
فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP یکی از تکنیک های معتبر و قوی تصمیم گیری چند معیاره می باشد. در این مقاله رویکرد ریاضی به AHP مورد بحث قرار می گیرد. در سال 1997 یک محقق بنام جاناتان بارزیلای مدل AHP را فاقد چارچوب صحیح ریاضی برای تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی در تصمیم گیری دانست. در این مقاله نقد بارزیلای نسبت به AHP به آن پرداخته است تشریح شده که عمدتا به شرح زیر می باشد.
1. معمولا توابع ارزشی غیر خطی می باشند، AHP توابع ارزشی چند گانه را بوسیله نرخ های های جانشینی ثابتی بوجود می آورد که منجر به ایجاد توابع ارزشی چندگانه خطی می گردند.
2. در AHP برای جبران فقدان نرخ های جانشینی از برآوردهای نرخ های جانشینی استفاده می شود که این برآوردها ممکن است سازگار نباشند. اما نرخ های اصلی جانشینی همیشه سازگار هستند در واقع ضرایب مدل بوسیله روش نرمال سازی ماتریس ها از نسبت های وزنی ناسازگار برآورد شده بدست می آیند.
3. در AHP استفاده از روش نرمال سازی ماتریس و استانداردسازی بردارهای ضرایب منجر به مدلسازی نادرست می گردد و در واقع تجزیه درختی هم ارز ممکن است به دسته بندی غیر هم ارز توابع ارزشی منجر شود.