دوره 32 (1402)
دوره 31 (1401)
دوره 30 (1400)
دوره 29 (1399)
دوره 28 (1398)
دوره 27 (1397)
دوره 26 (1396)
دوره 25 (1395)
دوره 24 (1394)
دوره 23 (1393)
دوره 22 (1392)
دوره 21 (1391)
دوره 20 (1390)
دوره 19 (1389)
دوره 18 (1388)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1374)
دوره 4 (1373)
دوره 3 (1372)
دوره 2 (1371)
دوره 1 (1370)
هم افزایی فلسفه و مدیریت طرحی برای مدیران پیشرو

نرگس نظرنژاد؛ اسماعیل ملک‌اخلاق

دوره 28، شماره 92 ، تیر 1398، ، صفحه 65-87

https://doi.org/10.22054/jmsd.2019.10105

چکیده
  مقالۀ حاضر که می­توان آن را نوعی مدیریت­پژوهی فلسفی تلقی کرد، بر فرضیۀ امکان تعامل فلسفه و مدیریت و در نتیجه افزایش توانمندی و کارایی آن­ها، مبتنی است. بر اساس این فرضیه، مدیریت می­تواند برای تأملات فلسفی، موضوعات جدیدی مهیا سازد و فلسفه نیز می­تواند مطالعات مدیریتی و سازمانی را تنوع و عمق بیشتری بخشد. ادعای نقش­آفرینی ...  بیشتر

تجزیه و تحلیل ارتباط عوامل سازمان و مدیریت با اجرایخط مشی توسعه کمی و کیفی برنامه دکتریتخصصی مدیریت

فتاح شریف زاده؛ عباس کاظمی بیدگلی

دوره 19، شماره 57 ، خرداد 1387، ، صفحه 53-85

چکیده
  یکی از مراحل مهم فرآیند خط مشی گذاری عمومی، مرحله اجرای خط مشی می باشد. بعداز تدوین و تنظیم خط مشی عمومی و قانونی کردن دستور کار و پیشنهاد خط مشی و طی مراحل لازم، باید توسط مراجع ذی صلاح قانونگذار تصویب شده و برای اجرا به سازمانهای مربوطه ابلاغ گردد. در اجرای مطلوب و کارآمد خط مشی عمومی، مسائل زیادی موثرند. در پژوهشی حاضر تلاش می شود ...  بیشتر

ترکیب سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت با مدیریت بر مبنای فعالیت جهت کنترل و اداره کردن منابع سازمانی

احمد رجبی

دوره 18، شماره 54 ، شهریور 1386، ، صفحه 55-76

چکیده
  در این تحقیق از ترکیب سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت و مدیریت بر مبنای فعالیت جهت کنترل و اداره کردن منابع سازمانی بصورت یک مطالعه کاربردی در کارخانجات صنعتی شاهد شیراز استفاده شده است. برای این منظور پس از اجرای روش آنالیز فعالیت، نوع و حجم فعالیت ها و منابع مورد نیاز برای تولید هر کدام از محصولات شناسایی گردید سپس با استفاده از ...  بیشتر

بررسی رابطه بین هوش عاطفی با مدیریت منابع انسانی، رهبری اثر بخش گروه و پیشرفت شغلی

مرضیه مختاری پور؛ سید علی سیادت؛ شعله امیری

دوره 13، شماره 52 ، اسفند 1385، ، صفحه 41-56

چکیده
  امروزه تغییرات انطباقی از الزامات اصلی بقا و رقابت موثر محسوب می شوند. سازمان ها برای اینکه بتوانند در محیط پر تلاطم و رقابتی امروز باقی بمانند نیازمند کارکنان و مدیرانی هستند که انطباق پذیر باشند. رهبری یک سازمان برای انطباق با تغییرات و به منظور بقا و رشد در محیطهای جدید، ویژگی های خاصی را می طلبد که عموما مدیران برای پاسخ به آنها ...  بیشتر

نقدی بر شیوه های شناخت در مدیریت

سید مهدی الوانی

دوره 13، شماره 50 ، شهریور 1385، ، صفحه 47-63

چکیده
  در دهه پنجاه میلادی بولدینگ عالم علم سیستمها، در طبقه بندی نه گانه خود، پیامی هشدار دهنده را به پژوهشگران و اندیشمندان علوم انسانی و اجتماعی ارائه داد که در آن زمان توجه چندانی به آن نشد. او در مقاله خود تحت عنوان تئوری عمومی سیستمها به لزوم تناسب ابزارهای پژوهش و موضوع پژوهش اشاره کرد و متذکر شد که زمانی می توانیم به شناخت درست پدیده ...  بیشتر

نارسایی های ارزیابی عملکرد در مدیریت نتیجه گرا

سیدمهدی الوانی

دوره 11، شماره 43.44 ، اسفند 1383، ، صفحه 3-13

چکیده
  مدیریت گرایی یا مدیریت دولتی جدید با بهره گیری از ساز و کارهای مدیریت بخش خصوصی کوشیده است تا اصلاحاتی را در مدیریت دولتی سازمان های بخش عمومی تحقق بخشد و با استدلالهایی که مصادیق آنها سازمان های بخش خصوصی بوده است توانسته است نظر سیاستگذاران عمومی را در کشور به خود جلب  کند و این نکته مهم را نهفته بدارد که بخش دولتی ماهیتا متفاوت ...  بیشتر

معرفی توانمند سازی در مدیریت و الگوهای آن

علی اکبر فرهنگی؛ مجتبی اسکندری

دوره 10، شماره 39.40 ، اسفند 1382، ، صفحه 99-121

چکیده
  توانمند سازی در ادبیات مدیریت، مفهومی مبهم و ناهمگون داشته و افراد مختلف به تناسب ویژگی های خود از آن استنباطی دارند. در بررسی تاریخچه ی توانمند سازی در مدیریت دیدگاه های مختلفی وجود دارد. نخستین دیدگاه، دیدگاه عقلایی به توانمند سازی است که بر مبنای واگذاری اختیارات و پاسخگویی بنا شده است (کانتر، 1983). دیدگاه دوم، دیدگاه انگیزشی است ...  بیشتر

توانمند سازی کارکنان: رویکردها و فرایندها

محمد محمدی

دوره 9، شماره 33.34 ، شهریور 1381، ، صفحه 175-204

چکیده
  صاحبنظران مدیریت از همان ابتدای بکارگیری اصطلاح توانمند سازی تاکنون، تلاش های زیادی برای ارایه تعریفی عملیاتی از آن به عمل آورده اند. نوشتار حاضر ضمن بیان ویژگی های تعاریف عملیاتی، به بازنگری تلاش های صورت گرفته می پردازند. سپس در راستای تعاریف، فرایندهای انگیزشی و شناختی توانمند سازی را تشریح و ارتباط آن را با اصطلاحات کفایت نفس ...  بیشتر

ارزیابی طراحی کیفیت فراگیر در شرکت های متوسط: نتیجه تحقیق

منوچهر انصاری

دوره 9، شماره 33.34 ، شهریور 1381، ، صفحه 205-224

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، تحلیل تحول مفهوم کیفیت فراگیر، در شرکت های متوسط اتومبیل و الکتریک – الکترونیک در منطقه شمال غربی فرانسه می باشد. در این مقاله، کلیه اطلاعات حاصل از تحقیق و روش شناسی کاربردی، شرح داده می شوند. به علاوه طبق روش شناسی این تحقیق، دلایل انتخاب بخشهای مورد نظر، تنظیم پرسشنامه، مدل برگرفته از جایزه کیفیت اروپا و همچنین ...  بیشتر

رهبری و مدیریت در دانشگاه ها

علی اکبر فرهنگی؛ سیدحیدر حسینی

دوره 7، شماره 27.28 ، اسفند 1379، ، صفحه 91-104

چکیده
  نظام های آموزشی، و بخصوص نظام آموزش عالی، به مرور پی می برند که در شرایط عدیده امروز، بدون مدیریت و رهبری موثر قادر نخواهند بود که پاسخگوی فزاینده خویش باشند. زیرا با آشکار شدن اهمیت آموزش عالی در جامعه، مردم روز به روز نسبت به مسائل مرتبط با آموزش عالی حساسیت بیشتری پیدا میکنند و شیوه های سنتی مورد تردید واقع می شوند. در این مقاله سعی ...  بیشتر

آیا می توان در تئوری های سازمان و مدیریت یک تئوری عام و جهان شمول داشت؟

عباس صمدی

دوره 7، شماره 27.28 ، اسفند 1379، ، صفحه 185-198

چکیده
  بیش از یک قرن از زمانی که تیلور نظریه مدیریت علمی را ارائه داد می گذرد. در این مدت تحقیقات بسیاری در زمینه سازمان و مدیریت انجام گرفته است. در نتیجه این تحقیقات نظریه ها، اصول و مکاتب متنوع و مختلفی پدید آمده است. گوناگونی و پراکندگی نظریه ها و رویکردها باعث شده است تا عده ای درصدد باشند تا با ترکیب نظریه ها به نظریه ای عام و جهان شمول ...  بیشتر

مدیریت ریسک شناسی

شمس السادات زاهدی

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، ، صفحه 1-11

چکیده
  نیروهای سیاسی می توانند تغییرات عمده ای را در وضعیت کشور به وجود آورند و بر سازمانها و موسسات خارجی موجود در کشور تاثیر گذارند. محیط سیاسی فرصتها و محدودیتهایی برای این گونه موسسات به وجود می آورد و میتواند نقش مثبت و یا منفی را در مورد آنان ایفا کند. برای این که ریسک سیاسی تحقق پذیرد باید تغییرات اساسی در محیط کار پیش آید به نحوی که ...  بیشتر

مدیریت محیط سازمانی (سازمان در تعامل با محیط(

جعفر ممی زادی

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، ، صفحه 55-72

چکیده
  در این مقاله رابطه سازمان با محیط اطراف خود مورد بررسی قرار می گیرد و سپس انواع محیط های سازمانی، ماتریس عوامل محیطی و مدل سه بعدی محیط تشریح می گردد. نهایتا نحوه انطلاق سازمان با محیط خود و مدیریت محیط سازمانی با و انواع سازمان ها توضیح داده می شود.  بیشتر

نقش مدیران حرفه ای در توسعه، ضرورت حرفه ای کردن مدیریت در جامعه

ناصر میرسپاسی

دوره 6، شماره 23.24 ، اسفند 1378، ، صفحه 41-62

چکیده
  در سال های اخیر بحث در مورد چگونگی انتخاب الگویی مناسب برای توسعه کشور بسیار است و اغلب در مورد تعارض الگوهای توسعه در اولویت دادن به توسعه اقتصادی در مقابل تاکید بر عدالت اجتماعی نظریات مختلف مطرح گردیده است در این تعابیر اغلب اقتصاد دولتی را حمایت کننده ی عدالت اجتماعی و اقتصاد بازار را کمک کننده ی توسعه اقتصادی تلقی می کنند.  در ...  بیشتر

ارگونومی در مدیریت و طراحی سازمانی

علیرضا چوبینه

دوره 6، شماره 23.24 ، اسفند 1378، ، صفحه 176-193

چکیده
  تقریبا دو دهه است که مدیریت و طراحی سازمانی به طور رسمی در ارگونومی مطرح شده است. البته این بدان معنا نیست که پیش از دهه ی 1980 عوامل طراحی سازمان و مدیریت در مطالعات ارگونومیک مورد توجه نبوده است. برای نخستین بار در سال 1980 در گزارشی که توسط کمیته ای ویژه از انجمن عوامل انسانی در خصوص آینده عوامل انسانی ارایه شده ، طراحی سازمانی و مدیریت ...  بیشتر

بازتاب جلوه های نظریه ی بی نظمی در مدیریت

سیدمهدی الوانی

دوره 6، شماره 21.22 ، شهریور 1378، ، صفحه 37-53

چکیده
  در مسیر بی انتهای رشد و توسعه ی علوم، نقطه های عطف معدودی ایجاد شده اند که چرخش ها و دگرگونی های شگرفی را پدید آورده اند. جهان نیوتونی با نقطه ی عطف نظریه ی نسبیت و نظریه ی نسبیت با چرخشی به سوی نظریه ی آشوب و بی نظمی، طرح های تازه ای را در دنیای علم ایجاد کردند. مسایلی که با فیزیک نیوتونی حل شدنی بودند و با نظر خوش بینانه ی لاپلاس جواب های ...  بیشتر

پژوهش کیفی

سید مهدی الوانی

دوره 5، شماره 20 ، اسفند 1374، ، صفحه 17-28

چکیده
  یکی از مشکلات پژوهش در مقوله ی سازمان و مدیریت ناسازگاری موضوع تحلیل و ابزار تحلیل است. سال هاست محققان این رشته با استفاده از ابزارهای تحقیقی که خاص علوم طبیعی است به سراغ مسائل انسانی و سازمانی آمده و کوشیده اند تا این دو ناساز را همساز کنند که در این امر توفیق حاصل نگردیده است. در این مقاله تلاش شده تا پژوهش کیفی به عنوان رویکردی مناسب ...  بیشتر

مشاهیر مدیریت

حسین رحمان سرشت

دوره 5، شماره 20 ، اسفند 1374، ، صفحه 109-130

چکیده
  در تناور شدن درخت علم مدیریت مردان و زنان بسیاری سهیم بوده اند اما نام خانم ماری پارکر فالت در ردیف نام آورانی که با طرح به موقع خود اشتهاری درخشنده یافته اند جایگاه شایسته ی خود را کسب نکرده است. در میان مباحثی که او مطرح می سازد مفاهیمی چون قانون موقعیت یا اقتضای شرایط، قدرت و اقتدار رهبری، شیوه های حل اختلاف و مشارکت در تصمیم گیری ...  بیشتر

مدل مدیریت کیفیت فراگیر برای ایران

شمس السادات زاهدی؛ بهنام نخعی

دوره 5، شماره 19 ، آذر 1374، ، صفحه 15-37

چکیده
  رقابت های فزاینده بین کشورهای مختلف برای به دست آوردن سهم بیشتری از تجارت جهانی، بسیاری از مدیران و متخصصان این کشورها را وادار به تفکر مجدد درباره کیفیت کرده است. در سالهای اخیر تعدادی از کشورهای پیشرفته و برخی از ممالک در حال توسعه، نسبت به تنظیم و تدوین الگوهای ملی برای کیفیت فراگیر اقدام کرده اند و به این ترتیب در جهت احیاء و بهبود ...  بیشتر

استراتژی های آموختنی برای حسابداری مدیریت در موقعیت های برنامه ناپذیر

سید جواد غروری

دوره 5، شماره 17.18 ، شهریور 1374، ، صفحه 51-84

چکیده
  پیدایش حسابداری مدیریت ریشه در توسعه صنعت تولید انبوه دارد. موقعیت فعلی حسابداری مدیریت به میزان قابل ملاحظه ای تغییر کرده است. مدیران با مجهولات متنوع فراوانی روبرو هستند. نیاز فزاینده ای برای استراتژی های جدید و ابزاری که فراتر از عرف حسابداری سنتی برود احساس می شود. از این رو استراتژی های جدید و اطلاعات بیشتری مورد نیاز است. این ...  بیشتر

نگاهی دیگر به مدیریت و توسعه سازمان در عصر حاضر

علی اکبر افجه ای

دوره 5، شماره 17.18 ، شهریور 1374، ، صفحه 103-118

چکیده
  بحث مدیریت و توسعه سازمانی که زمانی نه چندان دور از عمر آن در مباحث دانشگاهی و سازمانی می گذرد با گذشت زمان دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده است که یکی از آنها در شیوه تغییرات کیفی نیروی انسانی و اهمیت گروه و روابط درون گروهی و بین گروهی در بهبود سازمان است. نکته دیگر در مهارت های مشاور و اهمیت وی در تحقق اهداف برنامه های توسعه سازمان ...  بیشتر

چگونگی انتظارات در روابط مدیران و زیردستان

غلامعلی سرمد

دوره 4، شماره 16 ، اسفند 1373، ، صفحه 15-27

چکیده
  در هر سازمان مفروض بین مدیریت و کارکنان روابطی وجود دارد که بخشی از مبحث رفتار سازمانی را تشکیل می دهد. قسمتی از این روابط به انتظارات متقابل زیردستان و مدیران از یکدیگر مربوط می شود. تعدادی از این انتظارات معقول و مقبول است در حالی که برخی از آنها منطقی نیست. در مقاله حاضر پس از مروری کوتاه بر انگیزش و تاثیر آن بر رفتار سازمانی، نظریه ...  بیشتر

نقش شرکت های فراملیتی در مدیریت تحولات جهان معاصر و آینده

اصغر مشبکی؛ مرتضی موسوی خانی

دوره 4، شماره 16 ، اسفند 1373، ، صفحه 45-76

چکیده
  شرکت های فراملیتی با برخورداری از منابع و امکانات عظیم اقتصادی و مالی و به خدمت گرفتن سرآمدان و نخبگان علوم مختلف و تکنوکرات های عالی رتبه اداری – نظامی و همچنین با بهره گیری از منابع اطلاعاتی و رسانه های گروهی آن چنان سیطره ای بر کشورهای جهان اعم از کشورهای توسعه نیافته، در حال توسعه و ممالک پیشرفته صنعتی گسترده اند که در ایام قدرتمندترین ...  بیشتر

مدیریت ریسک سیاسی

شمس السادات زاهدی

دوره 4، شماره 13.14 ، شهریور 1373، ، صفحه 1-12

چکیده
  نیروهای سیاسی می توانند تغییرات عمده ای را در وضعیت کشور به وجود آورند و بر سازمان ها و موسسات خارجی موجود در کشور تاثیر گذارند. محیط سیاسی فرصتها و محدودیت هایی برای این گونه مؤسسات به وجود می اورد و می تواند نقش مثبت و یا منفی را در مورد انان ایفا کند. برای این که ریسک سیاسی تحقق پذیرد، باید تغییرات اساسی در محیط کار پیش اید به نحوی ...  بیشتر

ایجاد و گسترش نظام های اطلاعاتی مدیریت

شمس السادات زاهدی

دوره 3، شماره 11.10 ، آذر 1372، ، صفحه 75-95

چکیده
  نظام های اطلاعاتی را فراگرد طراحی، ارائه و به کارگیری تکنولوژی اطلاعات در سازمان ها و جامعه تعریف کرده اند. این بحث از زمره مباحث میان رشته ای است که قلمرو آن علاوه بر مدیریت، کامپیوتر و تکنولوژی اطلاعات را نیز در بر میگیرد. در این مقاله سعی شده است که ایجاد و گسترش نظام های اطلاعاتی با دید سیستمی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و در ارائه ...  بیشتر