مهدی یزدان شناس؛ سعید باباخانی
چکیده
تعهد سازمانی و رضایت شغلی نمایندگان فروش و عملکرد آنها در هر صنعت و عرصهای یکی از عاملان اصلی و تاثیرگذار در موفقیت سازمانها است. رفتار شبکهای به عنوان مفهومی جدید در ادبیات رفتار فردی و سازمانی، مورد بررسی برخی از محققان قرار گرفته و رابطه این نوع از استراتژی رفتاری در میان کارکنان و نمایندگان فروش با تعهد سازمانی و رضایت ...
بیشتر
تعهد سازمانی و رضایت شغلی نمایندگان فروش و عملکرد آنها در هر صنعت و عرصهای یکی از عاملان اصلی و تاثیرگذار در موفقیت سازمانها است. رفتار شبکهای به عنوان مفهومی جدید در ادبیات رفتار فردی و سازمانی، مورد بررسی برخی از محققان قرار گرفته و رابطه این نوع از استراتژی رفتاری در میان کارکنان و نمایندگان فروش با تعهد سازمانی و رضایت شغلی آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است. از همینرو و به منظور غنیتر کردن تحقیقات در این رابطه و همچنین جهت توسعه مفهوم رفتار شبکهای و تاثیرات آن، این تحقیق با هدف بررسی تاثیر رفتار شبکهای نمایندگان فروش بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی آنها صورت گرفته است. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه و به روش نمونهگیری خوشهای از میان نمایندگان فروش شرکت بیمه پارسیان گردآوری شده و با استفاده از تحلیلهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که رابطه معناداری بین انواع تعهد سازمانی (عاطفی، مستمر، هنجاری) است. همچنین رضایت شغلی نمایندگان فروش به عنوان متغیر میانجی، نقش تعیین کنندهای در رابطه میان انواع رفتار شبکهای و انواع تعهد سازمانی آنها دارد.