رفتار سازمانی
الهام حیدری؛ مریم طهرانی؛ مریم مدبری صابر
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی پسایندهای استفاده از رسانههای اجتماعی در محیط سازمانی میباشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد از نوع آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش در روش فراترکیب مجموعهای از مقالات و مطالعات مرتبط در حوزه فناوری اطلاعات، کارآفرینی رسانههای اجتماعی و مفاهیم مربوطه میباشد. جامعه آماری تحقیق در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی پسایندهای استفاده از رسانههای اجتماعی در محیط سازمانی میباشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد از نوع آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش در روش فراترکیب مجموعهای از مقالات و مطالعات مرتبط در حوزه فناوری اطلاعات، کارآفرینی رسانههای اجتماعی و مفاهیم مربوطه میباشد. جامعه آماری تحقیق در مرحله کمی، شامل جمعی از خبرگان شرکتهای پردازش دادههای مبنا، بانک خون بند ناف رویان، سوپرمارکت انلاین اسنپ، شرکت دی جی پی میباشد. برای گردآوری دادهها از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه بهره گرفته شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بخش آمار استنباطی، تکنیک دلفی فازی مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس یافتههای تحقیق در مجموع 4 مقوله شامل مدیریت، فردی، ارتباطی و سازمانی ، 14 مضمون و 36 مفهوم به عنوان پسایندهای رسانههای اجتماعی در محیطهای درون سازمانی شناسایی شدند. بنابراین با توجه به اثرات مثبت بکارگیری رسانههای اجتماعی در محیطهای درون سازمانی، شرکتهای مورد مطالعه میبایست بکارگیری این رسانهها را بیش از پیش مورد تأکید قرار دهند.
علی شریعت نژاد؛ رضا سپهوند؛ محمودرضا اسماعیلی؛ سید نجم الدین موسوی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و تبیین پیشایندها و پسایندهای رهبری سطح پنج با استفاده از تکنیک Delphi Fuzzy است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی و از لحاظ نوعشناسی پژوهش در زمره پژوهشهای آمیخته با رویکرد کیفی و کمی در پارادایم قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای دانشبنیان در استان ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و تبیین پیشایندها و پسایندهای رهبری سطح پنج با استفاده از تکنیک Delphi Fuzzy است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی و از لحاظ نوعشناسی پژوهش در زمره پژوهشهای آمیخته با رویکرد کیفی و کمی در پارادایم قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای دانشبنیان در استان لرستان است که 30 نفر از خبرگان آنها بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده اند. در بخش کیفی پژوهش ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته است که روایی و پایایی آن با استفاده از ضریب CVR و آزمون کاپای-کوهن تایید شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی نیز پرسشنامه مقایسه زوجی است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد تایید شد. در بخش کیفی، دادههای کیفی بدست آمده از مصاحبه با استفاده از نرمافزار Atlas.ti و روش کدگذاری تحلیل شد و پیشایندها و پسایندهای رهبری سطح پنج شناسایی شدند. به علاوه در بخش کمی پژوهش، با استفاده از روش Delphi fuzzy تعیین اولویت پیشایندها و پسایندهای رهبری سطح پنج انجام پذیرفت و مهمترین عوامل و پیامدهای رهبری سطح پنج مشخص شد. نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که از میان پیشایندهای رهبری سطح پنج، مناعت طبع و بلند نظری، فروتنی و پرهیز از خودستایی، هوش هیجانی بالا و شجاعت و تهور در نوآوری به عنوان مهمترین پیشایندها و عوامل به وجود آورنده رهبری سطح پنج در سازمانهای دانشبنیان است. همچنین نتایج مبین آن است که افق دید بلند برای سازمان، رهبری فروتنانه، اشاعه ژرفنگری و نکته سنجی و مربیگری، مرشدی و راهبری سازمانی از مهمترین پسایندها و پیامدهای رهبری سطح پنج در سازمانهای دانشبنیان است.