مهدی یزدان شناس؛ سعید باباخانی
چکیده
تعهد سازمانی و رضایت شغلی نمایندگان فروش و عملکرد آنها در هر صنعت و عرصهای یکی از عاملان اصلی و تاثیرگذار در موفقیت سازمانها است. رفتار شبکهای به عنوان مفهومی جدید در ادبیات رفتار فردی و سازمانی، مورد بررسی برخی از محققان قرار گرفته و رابطه این نوع از استراتژی رفتاری در میان کارکنان و نمایندگان فروش با تعهد سازمانی و رضایت ...
بیشتر
تعهد سازمانی و رضایت شغلی نمایندگان فروش و عملکرد آنها در هر صنعت و عرصهای یکی از عاملان اصلی و تاثیرگذار در موفقیت سازمانها است. رفتار شبکهای به عنوان مفهومی جدید در ادبیات رفتار فردی و سازمانی، مورد بررسی برخی از محققان قرار گرفته و رابطه این نوع از استراتژی رفتاری در میان کارکنان و نمایندگان فروش با تعهد سازمانی و رضایت شغلی آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است. از همینرو و به منظور غنیتر کردن تحقیقات در این رابطه و همچنین جهت توسعه مفهوم رفتار شبکهای و تاثیرات آن، این تحقیق با هدف بررسی تاثیر رفتار شبکهای نمایندگان فروش بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی آنها صورت گرفته است. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه و به روش نمونهگیری خوشهای از میان نمایندگان فروش شرکت بیمه پارسیان گردآوری شده و با استفاده از تحلیلهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که رابطه معناداری بین انواع تعهد سازمانی (عاطفی، مستمر، هنجاری) است. همچنین رضایت شغلی نمایندگان فروش به عنوان متغیر میانجی، نقش تعیین کنندهای در رابطه میان انواع رفتار شبکهای و انواع تعهد سازمانی آنها دارد.
علی حمیدی زاده؛ جبار باباشاهی؛ مریم کنف چیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر طرح جبران خدمات انگیزه محور بر عملکرد مدیریتی با تبیین نقش متغیرهای تعدیل کننده عدم تقارن اطلاعاتی و تعهد سازمانی است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و در زمره پژوهشهای توصیفی و پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه میباشد. جامعه آماری موردمطالعه بانک صادرات ناحیه شرق استان گیلان است که از بین آنها ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر طرح جبران خدمات انگیزه محور بر عملکرد مدیریتی با تبیین نقش متغیرهای تعدیل کننده عدم تقارن اطلاعاتی و تعهد سازمانی است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و در زمره پژوهشهای توصیفی و پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه میباشد. جامعه آماری موردمطالعه بانک صادرات ناحیه شرق استان گیلان است که از بین آنها تعداد 183 نفر با بهرهگیری از روش نمونهگیری خوشهای انتخابشدهاند. دادههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری تحلیلشدهاند. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت متغیر جبران خدمات انگیزه محور بر عملکرد مدیریتی است. نتایج پژوهش همچنین بیانگر تأثیر مثبت متغیرهای جبران خدمات انگیزه محور بر عملکرد مدیریتی با لحاظ نمودن نقش تعدیل کنندگی تعهد سازمانی میباشد. همچنین نتایج پژوهش نشاندهنده تأثیر منفی جبران خدمات انگیزه محور بر عدم تقارن اطلاعاتی و همچنین عدم تقارن اطلاعاتی بر عملکرد مدیریتی را بیان میکند
سید علی اکبر افجۀ؛ مهدی یزدان شناس؛ فاطمه زرگران خوزانی
چکیده
در طول 30 سال گذشته، سازمانها بطور فزاینده بر کیفیت به عنوان بخشی بنیادی از استراتژی مشتریمحور خود تأکید کردهاند. صنعت بانکداری از مهمترین صنایع ارائهدهنده خدمات در ایران است. با توجه به نقش تعیینکننده نیروی انسانی و رفتار کارکنان در بهبود کیفیت خدمات، هدف این تحقیق، بررسی اثرگذاری حمایت سازمانی ادراکشده، توانمندسازی ...
بیشتر
در طول 30 سال گذشته، سازمانها بطور فزاینده بر کیفیت به عنوان بخشی بنیادی از استراتژی مشتریمحور خود تأکید کردهاند. صنعت بانکداری از مهمترین صنایع ارائهدهنده خدمات در ایران است. با توجه به نقش تعیینکننده نیروی انسانی و رفتار کارکنان در بهبود کیفیت خدمات، هدف این تحقیق، بررسی اثرگذاری حمایت سازمانی ادراکشده، توانمندسازی روانشناختی و مبادله رهبر - عضو بر تعهد سازمانی و پیامدهای آن بر کیفیت خدمات در صنعت بانکداری است. این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی و کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان و مشتریان شعب بانک پاسارگاد تهران است. از طریق نمونهگیری خوشهای، 35 شعبه انتخاب و پرسشنامههای جداگانهای میان 322 نفر از کارکنان و 322نفر از مشتریان حضوری توزیع شد. پرسشنامه کارکنان شامل سوالات استاندارد حمایت سازمانی آیزنبرگر (1986)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995)، مبادله رهبر-عضو لیدن و ماسلین (1998)، تعهد سازمانی مییر و آلن (1993) و پرسشنامه توزیع شده میان مشتریان سروکوآل پاراسورامان (1988) بود. تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL انجام شد. یافتهها نشان داد هریک از عوامل حمایت سازمانی ادراکشده، توانمندسازی روانشناختی و مبادله رهبر-عضو بر تعهد سازمانی به صورت مستقیم و بر کیفیت خدمات به صورت مستقیم یا از طریق تعهد سازمانی تاثیرگذار هستند. برای بسیاری از مشتریان ملاحظات دیگری فراتر از قیمت (مانند کیفیت خدمات دریافتی) از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع کیفیت، دغدغه استراتژی مشتری محور در صنعت خدمات بانکی است. از این رو، بسیاری از اهداف استراتژیک بر پایه ارائه خدمات با کیفیت به منظور توسعه سازمان شکل میگیرد. از یافتههای ارزشمند تحقیق، اثر قدرتمند تعهد سازمانی بر بهبود کیفیت خدمات بانکی است. پیشنهاد میشود در استراتژیهای پرورش و نگهداری منابع انسانی به منظور رقابتپذیری در بخش خدمات بانکی، توجه بیشتری به عوامل موثر بر تعهد سازمانی شود چرا که این امر صرفاً با برقراری سیستم پاداش میسر نمیشود. موفقیت یک بانک در جذب مشتری و نگهداری از مشتریان، در گروه خدماتی است که کارکنان به مشتریان ارائه میکنند و از این رو، نقش کارکنان و رفتار سازمانی آنها پررنگتر میشود و ارائه خدمات با کیفیت در گروه چالشهای رفتار سازمانی و منابع انسانی مانند تعهد سازمانی، سبک رهبری و ادراک حمایت سازمانی و توانمندی روانشناختی کارکنان خواهد بود.
امین نیک پور
چکیده
رفتار کارآفرینانه در بخش دولتی به دلیل نقش برجسته آن در کسب مزیت رقابتی، مورد توجه صاحبنظران قرار گرفته و مدیریت استعدادهای سازمانی به طور مستقیم و با نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان از جمله متغیرهای اثرگذار بر رفتار کارآفرینانه هستند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان در رابطه ...
بیشتر
رفتار کارآفرینانه در بخش دولتی به دلیل نقش برجسته آن در کسب مزیت رقابتی، مورد توجه صاحبنظران قرار گرفته و مدیریت استعدادهای سازمانی به طور مستقیم و با نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان از جمله متغیرهای اثرگذار بر رفتار کارآفرینانه هستند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان در رابطه بین مدیریت استعداد و رفتار کارآفرینانه در بخش دولتی است. این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی و همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل آن دسته از کارکنان سازمانهای دولتی شهر کرمان است که دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی و پست سازمانی کارشناسی و بالاتر بوده و تعداد 286 نفر با استفاده از فرمول کوکران، به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. به منظور جمعآوری داده از 4 پرسشنامه استفاده شده که روایی و پایایی آنها به تأیید رسید و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری) استفاده شده است. یافتههای پژوهش ضمن تأیید مدل مفهومی، نشان داد که مدیریت استعداد علاوه بر تأثیر مستقیم به صورت غیرمستقیم و از طریق رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان نیز بر رفتار کارآفرینانه تأثیر میگذارد که میزان تأثیر غیرمستقیم از میزان تأثیر مستقیم بیشتر است. همچنین نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان در رابطه بین مدیریت استعداد و رفتار کارآفرینانه تأیید شد.
سعید مرتضوی؛ شمس الدین ناظمی؛ حمیده پریشانی فروشانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر توانمندی روانشناختی در شکل گیری خلاقیت و به تبع آن اثرگذاری بر سطح تعهد سازمانی کارکنان بود.جامعه ی آماری این تحقیق را کارکنان شرکت گاز مرکزی خراسان رضوی تشکیل داد.تعداد نمونه ی آماری 170 نفر از کارکنان بود که به شیوه ی نمونه گیری طبقه ای انتخاب شد.داده ها ی پژوهش از طریق پرسش نامه جمع آوری گردید و روایی محتوایی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر توانمندی روانشناختی در شکل گیری خلاقیت و به تبع آن اثرگذاری بر سطح تعهد سازمانی کارکنان بود.جامعه ی آماری این تحقیق را کارکنان شرکت گاز مرکزی خراسان رضوی تشکیل داد.تعداد نمونه ی آماری 170 نفر از کارکنان بود که به شیوه ی نمونه گیری طبقه ای انتخاب شد.داده ها ی پژوهش از طریق پرسش نامه جمع آوری گردید و روایی محتوایی پرسش نامه با استفاده از نظر خبرگان و روایی سازه نیز از طریق تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ بزرگ تر از 7/0 نیز برای همه ی متغیر ها ،پایایی آن را مورد تایید قرار داد. تجزیه و تحلیل داده ها در قالب مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار A.M.O.Sانجام پذیرفت. نتایج نشان داد که توانمندی روانشناختی بر متغیرهای خلاقیت و تعهد سازمانی تاثیر معنادار دارد و خلاقیت در رابطه ی بین توانمندی روانشناختی و تعهد سازمانی نقش واسط ایفا می کند.
مرجان فیاضی؛ وحید یوسفیان آرانی
دوره 24، شماره 79 ، اسفند 1394، ، صفحه 47-72
چکیده
رفتارهای انحرافی و مخرب سازمانی یا سمت تاریک رفتار سازمانی، در دو دهه گذشته مورد توجه گسترده محققین این حوزه قرار گرفته است. رفتارهای تضعیفکننده اجتماعی، بدرفتاریهای بینفردی در ظاهر کماثری هستند که در صورت تداوم میتوانند اثرات مخرب زیادی بر کارکنان داشته باشد. در این پژوهش با هدف نشاندادن اثرات مخرب این پدیده، به ...
بیشتر
رفتارهای انحرافی و مخرب سازمانی یا سمت تاریک رفتار سازمانی، در دو دهه گذشته مورد توجه گسترده محققین این حوزه قرار گرفته است. رفتارهای تضعیفکننده اجتماعی، بدرفتاریهای بینفردی در ظاهر کماثری هستند که در صورت تداوم میتوانند اثرات مخرب زیادی بر کارکنان داشته باشد. در این پژوهش با هدف نشاندادن اثرات مخرب این پدیده، به بررسی تاثیر تضعیف اجتماعی بر تعهد سازمانی و درگیری شغلی کارکنان پرداخته شده است. بدین منظور، اطلاعات نمونهای 158 تایی از کارکنان مرکز همکاریهای فناوری و نوآوری ریاست جمهوری به صورت تصادفی و بهوسیله پرسشنامه جمعآوری گردید و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد تضعیف اجتماعی اعمال شده از سوی همکاران و سرپرست باعث کاهش معنادار درگیری شغلی و تعهد سازمانی در دو بعد تعهد عاطفی و تعهد هنجاری در کارکنان میشود ولی همانطور که انتظار میرفت تاثیر معناداری در تعهد استمراری کارکنان ندارد. به علاوه فرضیه مطرح شده بر اساس تئوری انصاف، مبنی بر نقش تعدیلگری ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی در رابطه تضعیف اجتماعی و دو نگرش شغلی تعهد سازمانی و درگیری شغلی نیز مورد آزمون و تایید قرار گرفت. لذا لازم است مدیران سازمانها با شناخت این پدیده و اثرات مخرب آن ، اقدامات پیشگیرانه، مشاورهای و آموزشی لازم را برای به حداقل رساندن اثرات منفی آن به کار بندند.
حمید رضا بهرامی؛ رسول صریحی اسفستانی
چکیده
چکیده موفقیت در دنیای رقابتی به توانائی توسعه روابط مبتنی بر اعتماد نیاز دارد و کلید اصلی آن به شمار میرود. بر این اساس سازمانها و کارکنان نیاز دارند که هم خودشان قابل اعتماد باشند و هم به یکدیگر اعتماد کنند. تعهد سازمانی نیز یک نوع نگرش مهم شغلی و سازمانی است که در طول چند دهه اخیر مورد علاقه بسیاری از محققان رشتههای رفتار سازمانی ...
بیشتر
چکیده موفقیت در دنیای رقابتی به توانائی توسعه روابط مبتنی بر اعتماد نیاز دارد و کلید اصلی آن به شمار میرود. بر این اساس سازمانها و کارکنان نیاز دارند که هم خودشان قابل اعتماد باشند و هم به یکدیگر اعتماد کنند. تعهد سازمانی نیز یک نوع نگرش مهم شغلی و سازمانی است که در طول چند دهه اخیر مورد علاقه بسیاری از محققان رشتههای رفتار سازمانی بوده و همچنان وجود دارد. از طرف دیگر حمایت سازمانی ادراک شده به برداشت کارکنان از میزان توجه سازمان به تلاش، سلامتی و آسایش آنها اشاره دارد. از این رو با توجه به اهمیت این عوامل در سازمانها، پژوهش حاضر به بررسی رابطه اعتماد سازمانی، تعهد چند بعدی سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده میپردازد. جامعه آماری این تحقیق، کارکنان ستادی معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور در وزارت امور اقتصادی و دارایی است که مجموعاً 175 نفر میباشند؛ که از روش تصادفی طبقهای استفاده شده و از این جامعه، نمونه مورد نظر از طریق فرمول کوکران، 120 نفر بهدست آمد. به منظور گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامه استاندارد کلیپ سیوات و همکاران (2012) استفاده شد. همچنین جهت افزایش روایی پرسشنامه از نظرات اساتید متخصص این رشته و کارشناسان وزارت امور اقتصادی و دارایی استفاده شد.. از روش آلفای کرونباخ (0.84) جهت تعیین پایایی پرسشنامه استفاده شد. در این پژوهش تجزیه و تحلیل دادهها، از طریق ماتریس همبستگی، معادلات رگرسیون چندگانه و ... با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام شده است. یافتهها حاکی از آن است که اعتماد سازمانی( 0.83) و حمایت ادراک شده (0.653) با تعهد سازمانی ارتباط دارد. همچنین اعتماد سازمانی با حمایت سازمانی ادراک شده(0.75) نیز ارتباط معناداری دارد. سازمانها با بهرهگیری از نتایج حاصله، در دنیای نوینی که پیوسته در حال تغییر و تحول است قادر به پیشی گرفتن از رقبا خواهند شد.
علی صفری؛ فائزه رادی
دوره 23، شماره 76 ، دی 1393، ، صفحه 81-116
چکیده
هدف از نگارش این مقاله بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر کیفیت خدمات با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتار های شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی میباشد.جامعه آماری مورد بررسی مدیران، معاونین و کارکنان بانک سپه شهر اصفهان بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین گردیده و به صورت طبقه ای متناسب با حجم توزیع شده است . از روش میدانی ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر کیفیت خدمات با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتار های شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی میباشد.جامعه آماری مورد بررسی مدیران، معاونین و کارکنان بانک سپه شهر اصفهان بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین گردیده و به صورت طبقه ای متناسب با حجم توزیع شده است . از روش میدانی برای جمعآوری دادهها استفاده و روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد.ابزار گردآوری دادهها چهار پرسشنامه استاندارد بوده که به تعداد 259 عدد توزیع و205 عدد آن برگشت شده و مورد تحلیل قرارگرفته است. همچنین نرم افزار مورد استفاده جهت تحلیل دادهها AMOS18 میباشد. فرضیههای این پژوهش با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت و نتایج حاصل از آن نشان داد که بازاریابی داخلی بر کیفیت خدمات تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی و تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی دارای تأثیر مثبت و معنادار میباشد. علاوه براین تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات مثبت و معنادار است. همچنین الگوی تأثیرگذاری بازاریابی داخلی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات و سایر شاخصهای مربوطه دارای برازش مناسب و قابل قبول میباشد.
اصغر مشبکی اصفهانی؛ زینب رضایی
دوره 23، شماره 73 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-23
چکیده
درگذشته، تنها به تئوری سازی، تحقیق و کاربرد مثبت گرایی در حوزه روانشناسی توجه می شد ولیامروزه تحقیقات مثبت گرایی به حوزه مطالعات سازمانی راه پیداکرده است. کاربرد روانشناسیمثبت گرا در حوزه سازمانی، تحت عنوان "روانشناسی سازمانی مثبت" خوانده می شود. در زمینهکاربرد روانشناسی مثبت گرا در حوزه سازمان و مدیریت دو رویکرد عمده "رفتار سازمانی ...
بیشتر
درگذشته، تنها به تئوری سازی، تحقیق و کاربرد مثبت گرایی در حوزه روانشناسی توجه می شد ولیامروزه تحقیقات مثبت گرایی به حوزه مطالعات سازمانی راه پیداکرده است. کاربرد روانشناسیمثبت گرا در حوزه سازمانی، تحت عنوان "روانشناسی سازمانی مثبت" خوانده می شود. در زمینهکاربرد روانشناسی مثبت گرا در حوزه سازمان و مدیریت دو رویکرد عمده "رفتار سازمانی مثبت گرا"و "پژوهش های سازمانی مثبت گرا" مطرح است. در سال های اخیر، عمده تحقیقات در این حوزهعمدتاً بر روی رفتارهای سازمانی مثبت گرا متمرکز بوده است. در این پژوهش، به بررسی تأثیر فضیلتسازمانی که یکی از حوزه های کاربردی پژوهش های سازمانی مثبت گرا است، بر روی تعلق خاطرکاری و تعهد سازمانی پرداخته شده است. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش،پیمایشی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش، شامل کارکنان سازمان های متولی امر ساخت وسازدر شهر رشت و ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسش نامه های استاندارد فضیلت سازمانی،تعلق خاطر کاری و تعهد سازمانی می باشد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از تکنیک تحلیل عاملیتأییدی و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحلیل داده ها مدل مفهومی ارائه شده راتأیید می نماید. هم چنین نتایج پژوهش نشان دهنده تأثیر مثبت و معنادار فضیلت سازمانی بر تعهدسازمانی و تعلق خاطر کاری و تأثیر مثبت و معنادار تعلق خاطر کاری بر تعهد سازمانی در سطحاطمینان 59 درصد می باشد.
علیرضا چیت سازیان؛ هدی بادپر؛ زینب قاسمی
دوره 23، شماره 73 ، خرداد 1393، ، صفحه 95-120
چکیده
مفهوم قرارداد روان شناختی جهت تبیین دقیق تر رابطه ی سازمان با کارکنان متبوعشان بکار گرفتهمی شود. این مفهوم عبارت است از مجموعه باورهایی در خصوص اینکه کارکنان و سازمان چهچیزی به یکدیگر ارائه نموده و چه چیزی از یکدیگر دریافت می نمایند. رضایت از این قراردادهامی تواند بر روی نگرش ها و رفتارهای سرمایه های انسانی سازمان ها اثرات مثبتی داشته ...
بیشتر
مفهوم قرارداد روان شناختی جهت تبیین دقیق تر رابطه ی سازمان با کارکنان متبوعشان بکار گرفتهمی شود. این مفهوم عبارت است از مجموعه باورهایی در خصوص اینکه کارکنان و سازمان چهچیزی به یکدیگر ارائه نموده و چه چیزی از یکدیگر دریافت می نمایند. رضایت از این قراردادهامی تواند بر روی نگرش ها و رفتارهای سرمایه های انسانی سازمان ها اثرات مثبتی داشته و سازمان ها رادر مسیر نیل به اهداف خود توانمند سازد.هدف پژوهش حاضر، پیمایش اثرات رضایت از قراردادهایروان شناختی بر تعهد سازمانی، رضایت شغلی، رفتار شهروندی سازمانی و آرامش روانی اعضایهیأت علمی بوده است،از این رو برای بررسی از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده گردید. در اینپژوهش نمونه ای ۵۰۳ نفری از میان اعضای هیأت علمی جامعه مورد مطالعه جمع آوری شده است.نتایج نشان می دهد که رضایت از قراردادهای روان شناختی تأثیر مثبت بر ابعاد نگرشی و رفتاری موردمطالعه داشته و به مقدار معناداری میزان تغییرات در آن ها را پیش بینی می نماید.
مهدی حقیقی کفاش؛ محمود جلائیان دهقانی
دوره 23، شماره 73 ، خرداد 1393، ، صفحه 121-143
چکیده
اندیشه ورزان علم مدیریت، شیوه های مدیریت و هدایت یک سازمان را از نظر نحوة برخورد باهمکاران و نوع نگرش مدیر نسبت به سازمان در عکس العمل ها و واکنش های درونی کارکنان موثردانسته و معتقدند، همین عکس العمل ها هستند که در نهایت، موجب ایجاد انگیزه برای کارکرد بهتر ویا از بین بردن میل و انگیزه به کار در کارکنان می شود. از اینرو این مسأله برای ...
بیشتر
اندیشه ورزان علم مدیریت، شیوه های مدیریت و هدایت یک سازمان را از نظر نحوة برخورد باهمکاران و نوع نگرش مدیر نسبت به سازمان در عکس العمل ها و واکنش های درونی کارکنان موثردانسته و معتقدند، همین عکس العمل ها هستند که در نهایت، موجب ایجاد انگیزه برای کارکرد بهتر ویا از بین بردن میل و انگیزه به کار در کارکنان می شود. از اینرو این مسأله برای رهبران بسیار حائزاهمیت است که نسبت به درک صحیحی از کانون کنترل مرئوسان خود به منظور شناخت انگیزش ومحرک های آنان اهتمام ورزند. در این راستا تحقیقات مختلف تأثیر سبک رهبری و کانون کنترل رابطور جداگانه بر تعهد سازمانی مورد مطالعه قرار دادهاند، اما تاکنون محققان بطور مستقیم به بررسیرابطه بین سبک رهبری و تعهد سازمانی با درنظر گرفتن کانون کنترل کارکنان به عنوان متغیر میانجینپرداخته اند. بدین منظور نمونه ای به اندازه 29 نفر از مدیران و کارکنان صندوق ضمانت صادراتایران با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاکی از برازش مناسب مدلپیشنهادی است که در آن کانون کنترل کارکنان به عنوان متغیری تعدیل گر$ تبیین کننده چگونگیتاثیرگذاری سبک رهبری مدیران بر تعهد سازمانی کارکنان است. همچنین سبک رهبری رابطه-مدار برای افراد دارای کانون کنترل درونی و سبک وظیفهمدار برای بیرونی ها مناسب بودهاست.
نبی اله دهقان؛ صمد فتحی؛ سمیه گرجامی؛ حسین ولیوند زمانی
دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 97-128
چکیده
تحقیق حاضر با هدف مطالعه تأثیر تعهد مدیران عالی در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی و اثر آن بر عملکرد آنان صورت گرفته است و تعهد مدیران در قبال کارکنان با عاملهای آموزش، توانمندسازی و پاداش سنجیده شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی است که با روش پیمایشی و همبستگی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق مجموعه ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف مطالعه تأثیر تعهد مدیران عالی در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی و اثر آن بر عملکرد آنان صورت گرفته است و تعهد مدیران در قبال کارکنان با عاملهای آموزش، توانمندسازی و پاداش سنجیده شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی است که با روش پیمایشی و همبستگی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق مجموعه کارکنان شعب بانک مورد مطالعه در غرب تهران میباشند که تعداد 200 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با ابزار پرسشنامه گردآوری و با استفاده از فنون آماری نظیر ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون رگرسیون دو متغیره خطی، چند متغیره گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرها بر یکدیگر نیز در نمودار تحلیل مسیر نشان داده شد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان میدهد که تعهد مدیریت در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی تأثیر دارد، ولی فقط متغیر رضایت شغلی بر بهبود عملکرد کارکنان تأثیرگذار میباشد. سایر یافتهها نیز نشان میدهد که ابعاد تعهد مدیریت در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان (آموزش، توانمندسازی و پاداشها) نیز هر کدام با تعهد سازمانی و رضایت شغلی ارتباط دارند، اما فقط عوامل توانمندسازی و پاداش دارای رابطه علت و معلولی با متغیرهای تعهد سازمانی و رضایت شغلی میباشند.
مهدی حقیقی کفاش؛ نادر مظلومی؛ فرزانه میرزا محمدی
دوره 21، شماره 64 ، شهریور 1390، ، صفحه 117-139
چکیده
این که آیا مدیران منابع انسانی باید نگران بدبینی کارکنان به سازمان باشند یا برای پاسخ به بدبینی تلاش کنند تا حد زیادی بستگی به این دارد که آیا بدبینی اثرات منفی بر کارکنان یا سازمان دارد یا نه. تحقیقات متعددی نشان داده اند که بین بدبینی سازمانی و بسیاری از متغیرها مثل رضایت شغلی، تعهد سازمانی، بیگانگی از سازمان، رفتار شهروندی ...
بیشتر
این که آیا مدیران منابع انسانی باید نگران بدبینی کارکنان به سازمان باشند یا برای پاسخ به بدبینی تلاش کنند تا حد زیادی بستگی به این دارد که آیا بدبینی اثرات منفی بر کارکنان یا سازمان دارد یا نه. تحقیقات متعددی نشان داده اند که بین بدبینی سازمانی و بسیاری از متغیرها مثل رضایت شغلی، تعهد سازمانی، بیگانگی از سازمان، رفتار شهروندی سازمانی و بسیاری از متغیرهای دیگر ارتباط وجود دارد. همان طور که تحقیقات مختلف نشان داده اند بدبینی با پیامدهای منفی مختلفی برای کارکنان مرتبط است. کارکنانی که به سازمانشان بدبین هستند احساسات منفی متنوعی شامل اضطراب، نفرت، و حتی احساس شرمندگی هنگام فکر کردن به سازمان را تجربه می کنند. این عواطف و باورهای منفی منجر به فرسودگی عاطفی کارکنان و افسردگی آنان می شود. در این تحقیق تلاش شده است تا به بررسی پیش زمینه ها و پیامدهای بدبینی سازمانی کارکنان شرکت تجارت الکترونیک پارسیان پرداخته شود. جهت آزمون فرضیه های تحقیق از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیات این پژوهش نشان داد که انحراف از قرارداد روانشناختی، عدالت سازمانی و حمایت سازمانی درک شده بر بدبینی سازمانی کارکنان تأثیر می گذارند. هم چنین ، بدبینی سازمانی بر تعهد سازمانی، رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتار کاری مخرب کارکنان تأثیرگذار است.
شهرناز مرتضوی
دوره 3، شماره 9 ، خرداد 1372، ، صفحه 5-25
چکیده
این پژوهش در یک سازمان دولتی انجام شد و طی آن رضایت شغلی، تعهد سازمانی و همچنین امنیت شغلی کارمندان از یکسو و ادراک آنان از شیوه های مدیریت از سوی دیگر مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی، از یک مقیاس رضایت شغلی لینکلن بعنوان ملاک اعتبار، از مقیاس تعهد سازمانی پرتر، و همچنین از یک شاخص امنیت شغلی و شاخص های مدیریت پدرانه و ابعاد آن استفاده ...
بیشتر
این پژوهش در یک سازمان دولتی انجام شد و طی آن رضایت شغلی، تعهد سازمانی و همچنین امنیت شغلی کارمندان از یکسو و ادراک آنان از شیوه های مدیریت از سوی دیگر مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی، از یک مقیاس رضایت شغلی لینکلن بعنوان ملاک اعتبار، از مقیاس تعهد سازمانی پرتر، و همچنین از یک شاخص امنیت شغلی و شاخص های مدیریت پدرانه و ابعاد آن استفاده شد.
این پژوهش نشان داد : 1. بین رضایت شغلی، تعهد سازمانی و امنیت شغلی همبستگی قابل توجه وجود دارد 2. کسانی که شیوه مدیریت را پدرانه تر ادراک کنند رضایت و امنتی شغلی و همچنین تعهد سازمانی بیشتری نیز بروز می دهند و 3. مدیریت پدرانه با مشورت با زیردستان، مشارکت دادن آنان در تصمیم گیریها و همچنین با توجه به خشنودی افراد تحت پوشش همبستگی مثبت دارد و با خودکامگی در تضاد است.