محمد منتظری؛ لی لی فردوسی پور
چکیده
عاملی که در بهبود عملکرد شغلی میتواند موثر باشد وجود یک سازمان سالم با زیر مجموعه توانمند است. این مقاله، مبتنی بر کاری پژوهشی، با هدف بررسی تاثیر سلامت سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان با تبیین نقش میانجی توانمندسازیانجام شده که به بررسی ادبیات نظری و آزمون فرضیههای تحقیق پرداخته است.در قالب یک پیمایش، برای انتخاب نمونه از جامعه ...
بیشتر
عاملی که در بهبود عملکرد شغلی میتواند موثر باشد وجود یک سازمان سالم با زیر مجموعه توانمند است. این مقاله، مبتنی بر کاری پژوهشی، با هدف بررسی تاثیر سلامت سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان با تبیین نقش میانجی توانمندسازیانجام شده که به بررسی ادبیات نظری و آزمون فرضیههای تحقیق پرداخته است.در قالب یک پیمایش، برای انتخاب نمونه از جامعه آماری شامل کلیۀ کارکنان دستگاههای اجرایی شهرستان سیرجان ، تعداد 274 نفر به عنوان نمونه آماری به روش طبقهای تصادفی انتخاب شدند. پس از توزیع پرسشنامه ، تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی بکار گرفته شد. روایی سازه از روش تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. پایایی ابزار نیز با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ 897/0محاسبه شد. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری پارامتریک t، آزمون همبستگی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار LISREL استفاده شد. یافتههای به دست آمده حاکی از وجود رابطه بین سلامت سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی است. همچنین بین سلامت سازمانی و عملکرد شغلی و بین سلامت سازمانی و توانمندسازی کارکنان و بین توانمندسازی کارکنان و عملکرد شغلی کارکنان رابطه معنیداری وجود دارد.
عباس عباس پور؛ مرتضی بدری
دوره 24، شماره 79 ، اسفند 1394، ، صفحه 73-100
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی با عوامل موثر بهرهوری منابع انسانی است. اینتحقیقازنوعتحقیقاتتوصیفیبودکهبهشیوههمبستگیانجامشدوازنظرنوعهدف،کاربردیمیباشدوازروشپیمایشیجهتگردآوریدادههااستفادهگردید. «کلیه کارکنان بخش اعتبارات شعب بانک ملی مشهد»به عنوان جامعه آماری انتخاب و نمونه ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی با عوامل موثر بهرهوری منابع انسانی است. اینتحقیقازنوعتحقیقاتتوصیفیبودکهبهشیوههمبستگیانجامشدوازنظرنوعهدف،کاربردیمیباشدوازروشپیمایشیجهتگردآوریدادههااستفادهگردید. «کلیه کارکنان بخش اعتبارات شعب بانک ملی مشهد»به عنوان جامعه آماری انتخاب و نمونه مورد پژوهش به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار بررسی عبارت از پرسشنامههای استاندارد توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی هرسی گلداسمیت بود. پایایی ابزار از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب برای پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی92/0 و برای عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی93/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده گردید. نتایج نشان داد بین ابعاد توانمندسازی روانشناختی و عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. لذا پیشنهاد میشود سازمانها روشهای مختلف ایجاد و تقویت توانمندسازی رواشناختی را در راستای بهبود بهرهوری منابع انسانی و نهایتا افزایش بهرهوری سازمانی به کار گیرند.
نبی اله دهقان؛ صمد فتحی؛ سمیه گرجامی؛ حسین ولیوند زمانی
دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 97-128
چکیده
تحقیق حاضر با هدف مطالعه تأثیر تعهد مدیران عالی در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی و اثر آن بر عملکرد آنان صورت گرفته است و تعهد مدیران در قبال کارکنان با عاملهای آموزش، توانمندسازی و پاداش سنجیده شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی است که با روش پیمایشی و همبستگی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق مجموعه ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف مطالعه تأثیر تعهد مدیران عالی در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی و اثر آن بر عملکرد آنان صورت گرفته است و تعهد مدیران در قبال کارکنان با عاملهای آموزش، توانمندسازی و پاداش سنجیده شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی است که با روش پیمایشی و همبستگی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق مجموعه کارکنان شعب بانک مورد مطالعه در غرب تهران میباشند که تعداد 200 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با ابزار پرسشنامه گردآوری و با استفاده از فنون آماری نظیر ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون رگرسیون دو متغیره خطی، چند متغیره گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرها بر یکدیگر نیز در نمودار تحلیل مسیر نشان داده شد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان میدهد که تعهد مدیریت در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی تأثیر دارد، ولی فقط متغیر رضایت شغلی بر بهبود عملکرد کارکنان تأثیرگذار میباشد. سایر یافتهها نیز نشان میدهد که ابعاد تعهد مدیریت در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان (آموزش، توانمندسازی و پاداشها) نیز هر کدام با تعهد سازمانی و رضایت شغلی ارتباط دارند، اما فقط عوامل توانمندسازی و پاداش دارای رابطه علت و معلولی با متغیرهای تعهد سازمانی و رضایت شغلی میباشند.
عبدالرضا میری؛ اسماعیل سبزیکاران؛ حسین رضایی
دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 155-177
چکیده
تنوع و پیچیدگی عصر حاضر، اداره سازمانها را با مسائل و مشکلاتی خاصی برای مدیران روبرو ساخته است. در این میان مشکلات مرتبط با حوزههای منابع انسانی از جمله موضوعات مشترک در تمامی سازمانها میباشد. مدیران همواره به دنبال کارکنانی هستند که متناسب با شرایط کار بوده و با حداکثر بهرهوری عمل کنند. در واقع یکی از مهمترین مسائل پیش ...
بیشتر
تنوع و پیچیدگی عصر حاضر، اداره سازمانها را با مسائل و مشکلاتی خاصی برای مدیران روبرو ساخته است. در این میان مشکلات مرتبط با حوزههای منابع انسانی از جمله موضوعات مشترک در تمامی سازمانها میباشد. مدیران همواره به دنبال کارکنانی هستند که متناسب با شرایط کار بوده و با حداکثر بهرهوری عمل کنند. در واقع یکی از مهمترین مسائل پیش رو در اداره سازمانها، تعاملات کارکنان با وظایف، مسئولیتها و شرایط کاریشان است. تاکنون مطالعات فراوانی در خصوص شیوههای توسعه منابع انسانی صورت گرفته است. در این میان مباحث «توانمندسازی» و «رفتار شهروندی سازمانی»، تناسب بیشتری با شرایط سازمان در عصر حاضر دارد. مفاهیمی که اثرات مثبتی بر ارتقای کمی و کیفی عملکرد سازمانی کارکنان دارد. این پژوهش با بررسی جامعه 522 نفر کارکنان شرکت تأمین قطعات ایران خودرو، تلاش دارد تا با رویکردی کاربردی ضمن بررسی رابطه توانمندسازی کارکنان و رفتار شهروندی سازمانی، راهکارهای لازم برای دستیابی به زمینههایی از توانمندسازی که منجر به ارتقای رفتار شهروندی سازمانی و با لعکس در جامعه تحقیق میگردد، دست یابد. بر این اساس به کمک ضریب همبستگی و نمودار مسیر سعی شده است این رابطه مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
محمد محمدی
دوره 9، شماره 35.36 ، اسفند 1381، ، صفحه 159-185
چکیده
در عصر حاضر ، توانمند سازی به عنوان ابزاری شناخته شده که مدیران بوسیله آن قادر خواهند بود سازمان های امروزی را که دارای ویژگی های چون تنوع کانال های نفوذ، رشد اتکاء، به ساختار افقی و شبکه ای، حداقل شدن فاصله کارکنان از مدیران و کاهش تعلق سازمانی می باشند، بطور کارامد اداره کنند. توانمند سازی با پرورش کارکنانی با انگیزه و توانا به این ...
بیشتر
در عصر حاضر ، توانمند سازی به عنوان ابزاری شناخته شده که مدیران بوسیله آن قادر خواهند بود سازمان های امروزی را که دارای ویژگی های چون تنوع کانال های نفوذ، رشد اتکاء، به ساختار افقی و شبکه ای، حداقل شدن فاصله کارکنان از مدیران و کاهش تعلق سازمانی می باشند، بطور کارامد اداره کنند. توانمند سازی با پرورش کارکنانی با انگیزه و توانا به این مدیران امکان خواهد داد در برابر پویایی های محیط رقابتی به سرعت و بطور مناسب عمل نموده، موجبات برتری رقابتی سازمان شان را فراهم آورند. نوشتار حاضر ضمن بیان دلایل توانمند سازی کارکنان به تشریح برنامه های توانمند سازی پرداخته و به پی آمدهای حاصل از آن اشاره ای خواهد داشت.
محمد محمدی
دوره 8، شماره 32.31 ، اسفند 1380، ، صفحه 211-232
چکیده
توانمندسازی به عنوان شیوه نوین ایجاد انگیزش به یکی از داغ ترین مباحث روز مدیریت مبدل شده است. تعدادی از نظریه پردازان برای نقش قدرت در فرایند توانمندسازی کارکنان، اهمیت بسزایی قایل شده و اصولا برای توانمندسازی غایتی جز افزایش قدرت زیردستان قایل نیستند. نوشتار حاضر ضمن تشریح رویکردهای مختلف به این اصطلاح ، دلایل و راههای توانمندسازی ...
بیشتر
توانمندسازی به عنوان شیوه نوین ایجاد انگیزش به یکی از داغ ترین مباحث روز مدیریت مبدل شده است. تعدادی از نظریه پردازان برای نقش قدرت در فرایند توانمندسازی کارکنان، اهمیت بسزایی قایل شده و اصولا برای توانمندسازی غایتی جز افزایش قدرت زیردستان قایل نیستند. نوشتار حاضر ضمن تشریح رویکردهای مختلف به این اصطلاح ، دلایل و راههای توانمندسازی کارکنان را عنوان کرده و در نهایت به بررسی ارتباط توانمندسازی و قدرت می پردازد.