علی اکبر افجه؛ فرشته منصوری موید
دوره 12، شماره 47 ، آذر 1384، ، صفحه 1-24
چکیده
موضوع این مقاله عبارت است از ارزشیابی اثر بخشی آگهی های بازرگانی مربوط به خدمات بانکی بانک مسکن. پژوهش حاضر با تاکید بر آگهی های بازرگانی به عنوان یک عامل مهم و اثر گذار بر رفتار مشتریان بانکها در انتخاب و خرید خدمات سعی در شناخت و اندازه گیری میزان اثر بخشی تبلیغات وجود دارد. در این پژوهش برای اندازه گیری اثربخشی تبلیغات بانک مسکن ...
بیشتر
موضوع این مقاله عبارت است از ارزشیابی اثر بخشی آگهی های بازرگانی مربوط به خدمات بانکی بانک مسکن. پژوهش حاضر با تاکید بر آگهی های بازرگانی به عنوان یک عامل مهم و اثر گذار بر رفتار مشتریان بانکها در انتخاب و خرید خدمات سعی در شناخت و اندازه گیری میزان اثر بخشی تبلیغات وجود دارد. در این پژوهش برای اندازه گیری اثربخشی تبلیغات بانک مسکن از الگوی AIDA استفاده شده است. الگوی AIDA یک الگوی چهار متغیره می باشد. یعنی با استفاده از چهار متغیر جلب توجه، ایجاد علاقه، تحریک تمایل و اقدام به خرید میزان اثر بخشی تبلیغات را اندازه گیری می کند. در اینجا پس از انجام تجزیه و تحلیل های مربوطه با استفاده از آمار توصیفی (شاخص مرکزی میانه) و آمار استنباطی (آمار نسبت موفقیت در بین اعضای یک نمونه از یک جامعه) این نتیجه حاصل شد که از حیث متغیر جلب توجه، آگهی های بازرگانی بانک مسکن، اثر بخش می باشد ولی به لحاظ سایر متغیرها یعنی ایجاد علاقه، تحریک تمایل و اقدام به خرید ، آگهی های بازرگانی بانک مسکن، اثر بخش نمی باشد. همچنین در رابطه با اثر بخشی رسانه ها، این نتیجه حاصل شد که در بین رسانه های مورد استفاده برای آگهی های بازرگانی بانک مسکن تلویزیون از اثر بخشی بیشتری برخوردار است.