مهدی جمشیدیان؛ امیر حسین شریعتی
دوره 18، شماره 55 ، مهر 1386، ، صفحه 65-94
چکیده
مقاله حاضر به شناسایی و بررسی یکدسته عوامل اصلی که بر قابلیت سودآوری مشتری با رویکرد شرکت به شرکت در هتلهای شهر اصفهان مؤثر هستند می پردازد. هدف مقاله آن است که تأثیر عواملی مانند، ۱- بسته های متنوع اتاق، غذا و نوشیدنی و خدمات دیگر، ۲- موقعیت مکانی هتل، ۳- شهرت نام هتل، - تمرکز بر بازار اتاقها، ۵- تمرکز بر بازار غذا و نوشیدنی، ا- آمیخته ...
بیشتر
مقاله حاضر به شناسایی و بررسی یکدسته عوامل اصلی که بر قابلیت سودآوری مشتری با رویکرد شرکت به شرکت در هتلهای شهر اصفهان مؤثر هستند می پردازد. هدف مقاله آن است که تأثیر عواملی مانند، ۱- بسته های متنوع اتاق، غذا و نوشیدنی و خدمات دیگر، ۲- موقعیت مکانی هتل، ۳- شهرت نام هتل، - تمرکز بر بازار اتاقها، ۵- تمرکز بر بازار غذا و نوشیدنی، ا- آمیخته مشتری، ۷- مخارج فرعی مشتری در حوزه های مختلف درآمدی هتل و ۸- ساختار قیمت، را بر قابلیت سود آوری مشتری با رویکرد شرکت به شرکت در هتلهای شهر اصفهان بررسی کند.
تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی و از شاخه کاربردی است و جامعه آماری پژوهشی را کلیه کارشناسان و مسئولین هتل های شهر اصفهان که در تعامل با مشتریان خود، رویکرد شرکت به شرکت دارند و تعداد آنها در اصفهان ۱۰ هتل می باشد، تشکیل می دهند. که با توجه به یک نمونه اولیه ۱۰ تایی، واریانس بدست آمده از آن و ضریب آلفای کرونباخ (۹۲/)، یک نمونه ۳۲ تایی به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. از ابزارهای کتابخانه ای، پرسشنامه و مصاحبه جهت جمع آوری اطلاعات و داده ها استفاده شده است.
فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون T در سطح اطمینان ۹۵ درصد مورد بررسی قرار گرفتند. علاوه بر آزمون T، جهت تکمیل نتایج تحقیق از آزمونهای دیگری از قبیل ANOVA، توکی، T مستقل و فریدمن نیز استفاده شده است. با توجه به نتایج بدست آمده، ترتیب اهمیت عوامل مؤثر بر قابلیت سودآوری مشتری با رویکرد شرکت به شرکت به صورت زیر است: ۱- شهرت نام هتل ۲- موقعیت مکانی هتل ۳- آمیخته مشتری - ساختار قیمت ۵- تمرکز بر بازار اتاقها ا- بسته های متنوع اتاق، غذا و نوشیدنی و خدمات دیگر ۷- مخارج فرعی مشتری در حوزه های مختلف درآمدی هتل8- تمرکز بر بازار غذا و نوشیدنی
سید حسین سجادی؛ محمدمهدی رزاقی
دوره 9، شماره 35.36 ، اسفند 1381، ، صفحه 92-110
چکیده
تصمیم گیری از مهمترین وظایف مدیران و حتی آئینه تمام نمای شغل آنها است. تردیدی نیست که مدیران به طور دائم با موقعیت هایی مواجه می شوند که نیازمند اتخاذ تصمیمات درست هستند. هم چنین استفاده کنندگان برون سازمانی مانند سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان نیز نیاز به تصمیم گیری در مورد انجام یا عدم انجام سرمایه گذاری و اعطاء اعتبار به واحدهای ...
بیشتر
تصمیم گیری از مهمترین وظایف مدیران و حتی آئینه تمام نمای شغل آنها است. تردیدی نیست که مدیران به طور دائم با موقعیت هایی مواجه می شوند که نیازمند اتخاذ تصمیمات درست هستند. هم چنین استفاده کنندگان برون سازمانی مانند سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان نیز نیاز به تصمیم گیری در مورد انجام یا عدم انجام سرمایه گذاری و اعطاء اعتبار به واحدهای اقتصادی دارند. در تمام این فرایند ها، در صورت استفاده از اطلاعات صحیح و مربوط حسابداری، استفاده کنندگان قادر خواهند بود تصمیمات صحیحی را اتخاذ نمایند و فراهم شدن اطلاعات صحیح و مربوط مستلزم استفاده مناسب از تکنیک ها و روش های حسابداری می باشد.
این تحقیق به بررسی خصوصیات سیستم های حسابداری واحدهای صنعتی استان خوزستان می پردازد. این خصوصیات در قالب روشهای مختلف حسابداری و تکنیک های پیشرفته حسابداری تعریف شد که در واقع هر کدام از این روشها و تکنیک ها موجب تولید محصول اطلاعاتی متفاوتی برای تصمیم گیری می شود. نتایج حاصله از این تحقیق، نشان داد که در واحدهای صنعتی استان خوزستان از میان خصوصیات مطرح شده برای سیستمهای حسابداری که در قالب فرضیات تحقیق آورده شده بود روش هزینه یابی واقعی، روش هزینه یابی جذبی، روش میانگین موزون برای ارزیابی موجودیها، تجزیه و تحلیل صورتهای مالی و گزارشگری میان دوره ای استفاده می شوند. همچنین خصوصیات استفاده از جداول استهلاک قانون مالیاتهای مستقیم، داشتن یک رقم مشخص به عنوان مرز مابین هزینه های جاری و سرمایه ای و سیستم حسابداری مدیریت نیز در سیستم های حسابداری واحد های صنعتی مورد مطالعه، وجود دارند. لیکن در شرکتهای مذکور روشهای خط ترازنامه ای برای محاسبه ذخیره مطالبات مشکوک الوصول و روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت بکار گرفته نمی شوند.
تحقیق حاضر، همچنین تاثیر سطح تحصیلی و سابقه خدمت آزمودنی ها که به عنوان متغیرهای تعدیل کننده تحقیق در نظر گرفته شده اند را مشخص نموده و این نتیجه حاصل شد که این دو متغیر در سطح ادراک آزمودنی ها در پاسخ به سوالات پرسشنامه تحقیق تاثیر معنی داری ندارند.