شهرام خلیل نژاد؛ محمدرضا دانشوردیلمی
چکیده
در اقتصاد جهانی شرکتهایی که مدل کسبوکار آنها مبتنی بر تعاملات شبکه محور است، سریعترین نرخ رشد را دارا هستند. در چنین اقتصاد شبکه محوری مزایای استراتژیک بهطور فزایندهای در کسبوکارهای پلتفرمی ایجاد میشود. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کیفی نتایج مطالعات صورت گرفته در حوزه استراتژی همآواسازی در کسب و کارهای پلتفرمی انجام شده ...
بیشتر
در اقتصاد جهانی شرکتهایی که مدل کسبوکار آنها مبتنی بر تعاملات شبکه محور است، سریعترین نرخ رشد را دارا هستند. در چنین اقتصاد شبکه محوری مزایای استراتژیک بهطور فزایندهای در کسبوکارهای پلتفرمی ایجاد میشود. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کیفی نتایج مطالعات صورت گرفته در حوزه استراتژی همآواسازی در کسب و کارهای پلتفرمی انجام شده است. در این پژوهش، با استفاده از جستجوی نظام مند مطالعات مرتبط با استراتژی همآواسازی در پایگاههای معتبر بین المللی استخراج شده و در نهایت 43 مطالعه برای بررسیهای نهایی شناسایی شدند. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، از منظر رویکرد کیفی، از منظر جمع آوری دادهها کتابخانهای است. سپس با اتخاذ استراتژی فراترکیب و رویکرد تحلیل مضمون به استخراج مفاهیم و الگوها از مطالعات منتخب پرداخته شد. در پایان، الگوی شکل گیری استراتژی همآواسازی در 3 بعد اصلی (زمینه، محتوا و فرآیند)، 13 مؤلفه (افزایش سهم نوآوری پلتفرم، خلق مزیت رقابتی، خلق ارزش مشترک، پویایی دانش، صیانت پذیری نوآوری، پایداری شبکه، تدوین چشم انداز، تحریک نوآوری، مشروعیت بخشی، اهرمهای رهبری، مدیریت مرزهای پلتفرم، مؤلفهها و قوانین پلتفرم) و 38 شاخص شناسایی و دسته بندی گردید.
زهره دشتی شاهرخ
دوره 18، شماره 53 ، خرداد 1386، ، صفحه 51-77
چکیده
دولتها علاقه مند کمک به شرکتها جهت افزایش صادرات هستند و دراین راستا برنامه های ارتقا صادرات دولت منجر به افزایش بیشتر صادرات شرکت های کوچک و متوسط در مقایسه با شرکت های بزرگ می گردد. لذا رفتار صادراتی شرکت های کوچک و متوسط و همین طور عواملی که نقش مهمی را در موفقیت صادراتی آنها ایفا می کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تحقیقات بسیاری ...
بیشتر
دولتها علاقه مند کمک به شرکتها جهت افزایش صادرات هستند و دراین راستا برنامه های ارتقا صادرات دولت منجر به افزایش بیشتر صادرات شرکت های کوچک و متوسط در مقایسه با شرکت های بزرگ می گردد. لذا رفتار صادراتی شرکت های کوچک و متوسط و همین طور عواملی که نقش مهمی را در موفقیت صادراتی آنها ایفا می کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تحقیقات بسیاری در مورد شناسایی این گونه عوامل انجام گرفته که در این مقاله تعدادی از این نظریات عرضه می گردد. در این گونه تحقیقات عوامل درون سازمانی و برون سازمانی مورد بررسی قرار گرفته اند.
منیژه بحرینی زاده
دوره 13، شماره 52 ، اسفند 1385، ، صفحه 81-86
چکیده
در دنیای پیچیده و چند بعدی امروزه و با آغاز رقابت در سطح بین المللی، ماهیت و ساختار سازمان ها دگرگون شده است و الگوهای جدید ساختاری پدیدار شده که سازمان های فراملی و ساختار شبکه ای را می توان نمونه ای از این تغییرات قلمداد کرد. سازمان های فراملی، سازمان هایی هستند که فعالیتشان از قلمرو یک یا چند کشور فراتر رفته، همه دنیا را عرصه فعلایت ...
بیشتر
در دنیای پیچیده و چند بعدی امروزه و با آغاز رقابت در سطح بین المللی، ماهیت و ساختار سازمان ها دگرگون شده است و الگوهای جدید ساختاری پدیدار شده که سازمان های فراملی و ساختار شبکه ای را می توان نمونه ای از این تغییرات قلمداد کرد. سازمان های فراملی، سازمان هایی هستند که فعالیتشان از قلمرو یک یا چند کشور فراتر رفته، همه دنیا را عرصه فعلایت های خود قرار داده اند. این سازمان های پیچیده ، سازمان های مستقلی را در سراسر دنیا دایر نموده اند که هر یک از آنها می توانند تمام فعالیت هایشان را خود به صورت مستقل انجام داده و برای بهره گیری از مزایای صرفه جویی انجام پاره ای از وظایفشان را به واحدهای دیگر در نواحی متعدد جهان بسپارند. استقلال و خود مختاری بخش های مختلف و اجزای سازمان باعث می شود که واحدهای کوچک از توان رقابتی بیشتری بهره مند شوند و در برابر تغییرات محیطی از خود واکنش نشان دهند. سازمان های فراملی برای بهره گیری از مزایای محلی و جهانی ایجاد ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی، از نوعی ساختار شبکه ای و چند بعدی استفاده می کنند. این ساختار چند بعدی یک ساختار بی نظم و قاعده است که دارای پیچیدگی های زیادی است ولی چارچوبی مناسب برای مواجه شدن با تغییرات سریع شرایط در دهه های اخیر است. در این مقاله الگوهای ساختاری این سازمان ها که عمدتا شامل ساختار های مبتنی بر محصول ، ساختار جهانی مبتنی بر منطقه جغرافیایی، ساختار جهانی ماتریسی و ساختار فراملیتی است و انواع استراتژی هایی که در چارچوب این ساختارها اتخاذ می شود مورد مطالعه قرار میگیرد. در این جا تاکید بر ساختار شبکه ای است و سعی می شود تا با ارائه اصول حاکم بر روابط شبکه ای این سازمان ها و توصیف مدیریت چنین سازمان هایی ، جنبه هایی از ماهیت وجودی این سازمان ها به رشته تحریر در آید.
محمد جواد عاصمی؛ سیروس تدبیری
دوره 13، شماره 50 ، شهریور 1385، ، صفحه 65-80
چکیده
بیمه، نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد. دوام و بقاء آن در گرو توجه به مشتری و تامین رضایت اوست. این مقاله درصدد پاسخ به این سوال است که استراتژی ها و راهکارهای مورد انتظار مشتری مداری در صنعت بیمه کشور کدام است و ویژگی های ساختاری جهت تحقق آن چگونه باید باشد؟ در این پژوهش، ضمن بهره گیری از نظریه های موجود از مطالعات و ...
بیشتر
بیمه، نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد. دوام و بقاء آن در گرو توجه به مشتری و تامین رضایت اوست. این مقاله درصدد پاسخ به این سوال است که استراتژی ها و راهکارهای مورد انتظار مشتری مداری در صنعت بیمه کشور کدام است و ویژگی های ساختاری جهت تحقق آن چگونه باید باشد؟ در این پژوهش، ضمن بهره گیری از نظریه های موجود از مطالعات و تجربیات صنعت بیمه در تعدادی از کشورها استفاده به عمل آمده است. با جمع بندی یافته ها، مدل بومی استراتژی های مشتری مداری صنعت بیمه کشور وضع و سپس ساختار مناسب به منظور تحقق آن استراتژی ها طراحی شد تا کارایی و اثربخشی صنعت بیمه ارتقاء بیشتری پیدا کند.
سیدمحمد اعرابی؛ حسن قاسمی
دوره 11، شماره 43.44 ، اسفند 1383، ، صفحه 15-35
چکیده
صادرات غیر نفتی ایران از مباحث مهم و قابل توجه در سطح کلان کشور بوده و همواره در محافل دانشگاهی و حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و همگی بر لزوم توسعه آن اتفاق نظر دارند. با توجه به اهمیت خاص صادرات غیر نفتی، این مقوله از دیدگاه ها و زوایای متفاوت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بخش اعظم این مطالعات، ...
بیشتر
صادرات غیر نفتی ایران از مباحث مهم و قابل توجه در سطح کلان کشور بوده و همواره در محافل دانشگاهی و حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و همگی بر لزوم توسعه آن اتفاق نظر دارند. با توجه به اهمیت خاص صادرات غیر نفتی، این مقوله از دیدگاه ها و زوایای متفاوت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بخش اعظم این مطالعات، صادرات غیر نفتی ایران را از دو دیدگاه ساختاری و یا عرضه مورد مطالعه قرار داده اند. این پژوهش صادرات غیر نفتی ایران را از دیدگاه تقاضا مورد بررسی قرار داده و بر آن است تا بر اساس نظریه لیندر، تغییرات درآمد سرانه در ایران را بر صادرات غیر نفتی مورد بررسی قرار دهد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که همزمان با کاهش درآمد سرانه در ایران صادرات غیر نفتی از سوی قاره اروپا به سوی قاره آسیا تغییر مسیر داده است. به عبارت دیگر همزمان با کاهش درآمد سرانه در ایران صادرات غیر نفتی از سوی کشورهایی که درآمد سرانه بالاتری از ایران دارند به سوی کشورهایی که درآمد سرانه مشابه با ایران دارند سوق پیدا کرده است.
بهرام رضازاده
دوره 8، شماره 29.30 ، شهریور 1380، ، صفحه 89-116
چکیده
تحقیق حاضر در پی شناسایی برخی از موانع مهم رقابت شرکت های ایرانی فعال در بازارهای خارجی است تا بتواند استراتژی های بازاریابی موثر برای موفقیت آنها در بازارهای خارجی به عنوان پیش نیاز پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی را بررسی نماید.
روش تحقیق، بررسی دیدگاه های شرکت ها و سیاست گذاران صادرات کشور می باشد. دویست شرکت ایرانی و دویست ...
بیشتر
تحقیق حاضر در پی شناسایی برخی از موانع مهم رقابت شرکت های ایرانی فعال در بازارهای خارجی است تا بتواند استراتژی های بازاریابی موثر برای موفقیت آنها در بازارهای خارجی به عنوان پیش نیاز پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی را بررسی نماید.
روش تحقیق، بررسی دیدگاه های شرکت ها و سیاست گذاران صادرات کشور می باشد. دویست شرکت ایرانی و دویست نفر دست اندرکار، کارشناس و متخصص به عنوان نمونه های آماری جامعه اول انتخاب گردیدند. در بررسی تطبیقی یکصد شرکت خارجی حاضر در نمایشگاه بیست و چهارم بازرگانی بین المللی تهران به عنوان نمونه آماری جامعه دوم انتخاب شدند.
یافته اصلی تحقیق وجود تفاوت بین دیدگاه های شرکت ها و سیاست گذاران در مورد موانع رقابت شرکت های ایرانی می باشد. به این جهت توصیه های تحقیق مقدمتا بر فهم مشترک مسئله و سپس ارائه راه کارهای استراتژیک برای رفع موانع رقابت شرکت های ایرانی در بازارهای خارجی متمرکز شده است. به عبارت دیگر رابطه بنگاه – دولت در زمینه رقابت شرکت های ایرانی چندان مناسب و تقویت کننده قابلیت رقابت شرکت های ایرانی نیست.
تحقیق حاضر، پیش نیاز پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی را فهم مشترک بنگاه و سیاستگذار از موانع رقابت و سپس استراتژی های رفع موانع توسط سیاست گذاران و بنگاهها پیشنهاد کرده است. استراتژی های موثر بازاریابی شرکت ها و استراتژی های دولت به عنوان پیش نیاز مورد بررسی قرار می گیرد.
سید جواد غروری
دوره 5، شماره 17.18 ، شهریور 1374، ، صفحه 51-84
چکیده
پیدایش حسابداری مدیریت ریشه در توسعه صنعت تولید انبوه دارد. موقعیت فعلی حسابداری مدیریت به میزان قابل ملاحظه ای تغییر کرده است. مدیران با مجهولات متنوع فراوانی روبرو هستند. نیاز فزاینده ای برای استراتژی های جدید و ابزاری که فراتر از عرف حسابداری سنتی برود احساس می شود. از این رو استراتژی های جدید و اطلاعات بیشتری مورد نیاز است.
این ...
بیشتر
پیدایش حسابداری مدیریت ریشه در توسعه صنعت تولید انبوه دارد. موقعیت فعلی حسابداری مدیریت به میزان قابل ملاحظه ای تغییر کرده است. مدیران با مجهولات متنوع فراوانی روبرو هستند. نیاز فزاینده ای برای استراتژی های جدید و ابزاری که فراتر از عرف حسابداری سنتی برود احساس می شود. از این رو استراتژی های جدید و اطلاعات بیشتری مورد نیاز است.
این مقاله تلاشی است در جهت تامین این نیازها و در این راه زمینه های تغییر پذیر تصمیم گیری را تحلیل می کند و استراتژی های عمده برای تصمیم گیری در شرایط برنامه ناپذیر را توضیح می دهد:
الف. در نظر گرفتن اطلاعات غیر متعارف و استاندارد نشده بیش از پیش
ب. دنبال کردن تجربه ها و الگوبرداری از آنها
ج. حسابداری وارونه
د. آزمایش و تحقیق
ه. راه های طراحی
و. افزایش بازخور اطلاعات در حین نوآوری و پس از آن
مقاله در پایان استراتژی ها را بر حسب اقتضا با تغییرات ساختار سازمان ربط و تطبیق می دهد. برای تشریح این مفاهیم یک مورد پژوهشی در سرتاسر مقاله بکار گرفته شده است.
علی اکبر فرهنگی
دوره 5، شماره 17.18 ، شهریور 1374، ، صفحه 155-168
چکیده
سازمان ها موجوداتی زنده و پویا بوده و با نوعی دوگانگی ماهوی در حیات خود روبرو هستند. از یک طرف برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده خود دست به نوآوری و خلاقیت زده، محیط پیرامونی خود را تغییر می دهند و آن را با خواسته های خویش همسو می کنند. و از سوی دیگر برای بقای خود نیاز به انطباق با محیط یا سازگاری با آن دارند. شک نیست که مدیران عالی یا ...
بیشتر
سازمان ها موجوداتی زنده و پویا بوده و با نوعی دوگانگی ماهوی در حیات خود روبرو هستند. از یک طرف برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده خود دست به نوآوری و خلاقیت زده، محیط پیرامونی خود را تغییر می دهند و آن را با خواسته های خویش همسو می کنند. و از سوی دیگر برای بقای خود نیاز به انطباق با محیط یا سازگاری با آن دارند. شک نیست که مدیران عالی یا استراتژیک، برای سیاست گذاری و تعیین خط مشی های اساسی سازمان مورد نظر خود نیاز به هر دوی آنها دارند. آنها با مداخله در محیط، آن را به گونه ای که خود می خواهند و با استراتژی آنها سازگار است در می آورند. از طرف دیگر، برای آن که سازمان به حیات خود ادامه داده، در جدال با محیط به یکباره از میدان بدر نرود لازم است تا حد قابل ملاحظه ای به انطباق خویش با محیط دست یابند و تا آنجا که مقدور است با پیرامون خویش سازگار گردند.