مرضیه فرخی راد؛ سعید باقر سلیمی؛ محمد رضا آزاده دل
چکیده
پژوهش حاضر موضوع تصمیمگیری تحت تأثیر همدوسی امواج مغزی و امواج قلبی بر اساس هر یک از مؤلفههای هوش هیجانی مایر و سالووی (1998) چگونگی همدوسی EEG و ECG را بر اساس علم عصبشناختی و نوروکاردیولوژی تشریح کرد و سبکهای تصمیمگیری مدیران را بر اساس مدل اسکات و بروس (1995) بررسی نموده و نتایج آن را ارائه داد. نمونه پژوهش حاضر، 30 نفر از مدیران سازمانهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر موضوع تصمیمگیری تحت تأثیر همدوسی امواج مغزی و امواج قلبی بر اساس هر یک از مؤلفههای هوش هیجانی مایر و سالووی (1998) چگونگی همدوسی EEG و ECG را بر اساس علم عصبشناختی و نوروکاردیولوژی تشریح کرد و سبکهای تصمیمگیری مدیران را بر اساس مدل اسکات و بروس (1995) بررسی نموده و نتایج آن را ارائه داد. نمونه پژوهش حاضر، 30 نفر از مدیران سازمانهای دولتی و غیردولتی بخش کشاورزی استان گیلان بودند که بهصورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند و در دو موقعیت آرامش و تصمیمگیری با ابزار نوروفیدبک، بیوفیدبک پروکامپ 2 در حال اجرای آزمون ارزیابی تصمیمگیری CGT نرم افزار CANTAB امواج مغزی و امواج قلبی آنها بهطور همزمان از ناحیه CZ مغز و نواحی مثلثی اطراف قلب توسط نرم افزار بایوگراف نسخه 6 ثبت شد. نتایج نشان داد همدوسی امواج EEG و ECG در زمان انجام استراحت و تکلیف شناختی در سبکهای مختلف تصمیمگیری و مؤلفههای هوش هیجانی تفاوت معناداری با یکدیگر داشتند و هیچیک از سبکهای تصمیمگیری دارای همبستگی معناداری بین امواج مغزی و امواج قلبی در دو حالت آرامش و تصمیمگیری نبودند.
یوسف محمدی مقدم؛ بهزاد شوقی
چکیده
هدف: این پژوهش باهدف بررسی تأثیر خرد سازمانی بر اعتماد بین فردی با نقش میانجی هوش هیجانی انجام شده است. روش: روش پژوهش برحسب هدف کاربردی، از نظر روش گرداوری دادهها توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل 4700 نفر از کارکنان شاغل در صنایع فلزی شهرصنعتی کاوه است که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ...
بیشتر
هدف: این پژوهش باهدف بررسی تأثیر خرد سازمانی بر اعتماد بین فردی با نقش میانجی هوش هیجانی انجام شده است. روش: روش پژوهش برحسب هدف کاربردی، از نظر روش گرداوری دادهها توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل 4700 نفر از کارکنان شاغل در صنایع فلزی شهرصنعتی کاوه است که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی 355 نفر بعنوان حجم نمونه انتخاب شد. به منظور گرداوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. پس از جمع آوری پرسشنامهها، توصیف دادهها از طریق میانگین، انحراف معیار و ... با استفاده از نرمافزار Spss-21 و استنباط آماری دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار LISREL-v8.80 انجام پذیرفت و روایی و پایایی مورد تایید قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان میدهد، درجه تناسب مدل ارائه شده با توجه به مؤلفههای پژوهش مناسب است؛ همچنین خرد سازمانی بر اعتماد بین فردی با نقش میانجی هوش هیجانی تأثیر دارد.
جمشید امانی؛ یاساناله پوراشرف؛ رضا آیبد
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی اثر تعدیلکنندگیِ ناکامی در خدمترسانی، بر پیوندی است که میان سهدسته از متغیرهای مستقل ازسویی، و رفتارِ دِگَرگُزینی بهعنوان متغیر تابع ازدیگرسو برقرار میگردد. نوع پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ روش پژوهش، توصیفی و پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش، مشتریان شرکت بیمه ایران در استان ایلام ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی اثر تعدیلکنندگیِ ناکامی در خدمترسانی، بر پیوندی است که میان سهدسته از متغیرهای مستقل ازسویی، و رفتارِ دِگَرگُزینی بهعنوان متغیر تابع ازدیگرسو برقرار میگردد. نوع پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ روش پژوهش، توصیفی و پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش، مشتریان شرکت بیمه ایران در استان ایلام میباشد. نمونهگیری بر اساس فرمول کوکران با استفاده از روش آساندسترس انجامشده است. ابزار پژوهش، پرسشنامهی استاندارد میباشد که روایی صوری و محتوایی آن، پس از انجام مطالعات اولیه و تهیهی چارچوب نظری پژوهش، با استفاده از دیدگاههای متخصصان و استادان تایید شده، و پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ 0.852 بهدستآمده است. در واکاوی دادهها؛ از تحلیل عاملی، آنالیز چندمتغیره استفادهشده است. نتایج پژوهش نشان داده که متغیرهای ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی، و سرانجام داشتنِ مناسباتِ صمیمانهتر با مشتریان؛ هر سه، با رفتارِ دِگَرگُزینی مشتریان، ارتباط معناداری داشته و مدل پژوهش نیز از برازشِ قابلِقبولی برخوردار است؛ بدین معنی که اگرچه ناکامی در خدمترسانی، رابطهی بین هوش هیجانی، ویژگیهای شخصیتی، و داشتن مناسباتِ صمیمانهتر با مشتری را از یکسو، با رفتارِ دِگَرگُزینی ازدیگرسو، تعدیل میکند؛ ولی اثرِ این تعدیل، بسیار ناچیز میباشد.
مصطفی کاظمی؛ سمیرا پور
دوره 22، شماره 71 ، آذر 1392، ، صفحه 105-129
چکیده
هدف این تحقیق، بررسی علل و پیامدهای ایمنی روانی در کارکنان اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی در قالب یک مدل مفهومی است. بدین منظور 101نفر از کارکنان این اداره به عنوان نمونه مورد مطالعه به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدندو از طریق پرسشنامه های توزیع شده میان آنها به گردآوری اطلاعات مورد نیاز پرداخته ...
بیشتر
هدف این تحقیق، بررسی علل و پیامدهای ایمنی روانی در کارکنان اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی در قالب یک مدل مفهومی است. بدین منظور 101نفر از کارکنان این اداره به عنوان نمونه مورد مطالعه به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدندو از طریق پرسشنامه های توزیع شده میان آنها به گردآوری اطلاعات مورد نیاز پرداخته شد. به منظورتحلیل دادههای حاصله از مدل یابی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی توسط نرم افزارآماری پی ال اس بهره گرفته شد و نتایج حاصل از شاخصهای برازندگی مدل مفهومی، حاکی ازبرازش مناسب مدل تحقیق بود. با استفاده از تحلیل مسیر به منظور آزمون فرضیات مشخص گردید کهتمامی فرضیات مربوط به عوامل تأثیرگذار بر ایمنی روانی )اعتماد و هوش هیجانی( به جز حمایتاجتماعی مورد پذیرش قرار گرفتند و فرضیات مربوط به پیامدهای ایمنی روانی )رفتار شهروندی،رفتار یادگیری و تمایل به تسهیم دانش( نیز تأیید شدند. هم چنین، نشان داده شد که ایمنی روانی درروابط بین هوش هیجانی با رفتار شهروندی سازمانی و اعتماد با تمایل به تسهیم دانش، نقش واسط راایفا میکند.