اکبر حسن پور؛ یوسف وکیلی؛ سعید جعفری نیا؛ اسماعیل خرم
چکیده
یکی از مؤلفههای اساسی و مهم در روابط متقابل بین رهبر و پیرو، اعتماد به سبک رهبری مافوق است. لذا هدف پژوهش حاضر، تعیین اولویت اثر هر یک از سبکهای رهبری بر اعتماد به رهبر و بررسی پیامدهای حاصل از نقش میانجی اعتماد از طریق فراتحلیل پژوهشهای موجود در این زمینه است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از منظر ماهیت دادهها کمی است. ...
بیشتر
یکی از مؤلفههای اساسی و مهم در روابط متقابل بین رهبر و پیرو، اعتماد به سبک رهبری مافوق است. لذا هدف پژوهش حاضر، تعیین اولویت اثر هر یک از سبکهای رهبری بر اعتماد به رهبر و بررسی پیامدهای حاصل از نقش میانجی اعتماد از طریق فراتحلیل پژوهشهای موجود در این زمینه است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از منظر ماهیت دادهها کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل 257 مقاله معتبر داخلی و خارجی بوده که 76 مورد آن با استفاده از روش قضاوتی وارد فراتحلیل شد و برای تحلیل آنها از نرمافزار CMA2 استفاده گردید. نتایج تحلیل نشان داد که از بین 11 سبک رهبری شناساییشده و اثرگذار بر اعتماد به رهبر، بیشترین اندازه اثر مربوط به: رهبری توانمندساز (889/0)، رهبری تطبیقی (835/0)، رهبری اصیل (780/0) و رهبری اخلاقی (704/0) بود. رهبری تحولآفرین (673/0)، خدمتگزار (622/0)، مشارکتی (613/0)، توزیعشده (480/0)، کاریزماتیک (430/0)، پدرسالارانه (290/0) و تبادلی- عملگرا (234/0) در اولویت بعدی قرار دارند. همچنین نتایج فراتحلیل نشان داد که اعتماد به رهبر، بهواسطه ایفای نقش میانجی خود در رابطه با سبک رهبری، از اهمیت برخوردار است و از بین23 متغیر تأثیرپذیر از اعتماد به رهبر، بیشترین اندازه اثر مربوط به: ادراک اثربخشی رهبر(701/0)، تعهد عاطفی سازمانی(654/0)، احساس پتانسیل بالای تیمی(626/0) ،پذیرش و ظرفیت تغییر سازمانی(526/0) و بهزیستی روانشناختی(505/0) بود.
محمدرضا جباری؛ کمال درانی؛ عباس رحیمی نژاد
چکیده
زمینه و هدف: جایگاه و نقش مدیران بهعلت تأثیری که بر افراد زیردست و همچنین بر عملکرد یک سیستم و بهطور خاص یک سازمان میگذارند، از اهمیت بهسزایی برخوردار است. در این میان، ساختارهای بنیادین شخصیتی، رفتارها و سبکهای ارتباطی افراد از جمله مدیران را تحتتأثیر قرار میدهند. یکی از این ساختارهای بنیادین، طرحوارههای ...
بیشتر
زمینه و هدف: جایگاه و نقش مدیران بهعلت تأثیری که بر افراد زیردست و همچنین بر عملکرد یک سیستم و بهطور خاص یک سازمان میگذارند، از اهمیت بهسزایی برخوردار است. در این میان، ساختارهای بنیادین شخصیتی، رفتارها و سبکهای ارتباطی افراد از جمله مدیران را تحتتأثیر قرار میدهند. یکی از این ساختارهای بنیادین، طرحوارههای شناختی هستند. لذا هدف از مطالعه حاضر، بررسی رابطه بین طرحوارههای شناختی مدیران با سبک رهبری و مهارتهای ارتباطی آنها است. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران ارشد شرکتها و سازمانهای خصوصی شهر تهران بودند که در دورههای اجباری سازمان برای ارتقای مهارتهای مدیریتی که توسط دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار میشد شرکت نموده بودند (از جمله مدیران هلدینگ فناوا، شاتل، بیمه پارسیان، فرمند، داروسازی سبحان و گروه هتلهای هما) که از میان آنها ۱۸۵ نفر در پژوهش شرکت داشته و به پرسشنامههای سبک رهبری فیدلر، مهارتهای ارتباطی بارتون و فرم کوتاه طرحواره یانگ پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و رگرسیون چندگانه به روش گامبهگام استفاده شد. یافتهها: طرحوارههای نقصوشرم، اطاعت، بیاعتمادی و محرومیت هیجانی، سبک رهبری مدیران و همچنین طرحوارههای استحقاق، ایثار، نقصوشرم و معیارهای سرسختانه، مهارتهای ارتباطی آنان را پیشبینی میکنند. نتیجهگیری: برای پیشبینی سبک رهبری و مهارتهای ارتباطی مدیران میتوان از بررسی ساختارهای شخصیتی بنیادین و بهطور خاص طرحوارههای شناختی بهره برد.
محمد دوستار؛ محمودرضا مستقیمی؛ محمد اسماعیل زاده
دوره 24، شماره 79 ، اسفند 1394، ، صفحه 27-45
چکیده
تعهد سازمانی به عنوان یکی از متغیرهای مهم سازمانی میتواند تحت تأثیر سبکهای مختلف رهبران سازمان و نحوه برخورد آنها باشد. هدف این مقاله بررسی تأثیرات رهبری اخلاقی بر روی ابعاد مختلف تعهد سازمانی است. از این رو، ابتدا متغیرهای رهبری اخلاقی و تعهد سازمانی و ابعاد آن را تشریح نمودیم. سپس به جمعآوری داده از جامعه مورد نظر ...
بیشتر
تعهد سازمانی به عنوان یکی از متغیرهای مهم سازمانی میتواند تحت تأثیر سبکهای مختلف رهبران سازمان و نحوه برخورد آنها باشد. هدف این مقاله بررسی تأثیرات رهبری اخلاقی بر روی ابعاد مختلف تعهد سازمانی است. از این رو، ابتدا متغیرهای رهبری اخلاقی و تعهد سازمانی و ابعاد آن را تشریح نمودیم. سپس به جمعآوری داده از جامعه مورد نظر پرداختیم. سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، ابعاد متغیرهای رهبری اخلاقی و تعهد سازمانی را بررسی نمودیم که با توجه به نتایج تحلیلها سه بعد برای هر متغیر تعیین شد. ابعاد رهبری اخلاقی شامل اخلاق و انصاف، شفافسازی نقش و تسهیم قدرت ابعاد تعهد سازمانی شامل تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری است. سپس با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و با کمک نرمافزار AMOS فرضیههای مطرح شده را بررسی کردیم. نتایج نشان میدهد که بعد شفافسازی نقش فقط بر روی تعهد عاطفی، بعد انصاف واخلاق بر تعهد عاطفی و تعهد هنجاری و بعد تسهیم قدرت بر روی هر سه بعد تعهد سازمانی تأثیرگذار است.
مهدی حقیقی کفاش؛ محمود جلائیان دهقانی
دوره 23، شماره 73 ، خرداد 1393، ، صفحه 121-143
چکیده
اندیشه ورزان علم مدیریت، شیوه های مدیریت و هدایت یک سازمان را از نظر نحوة برخورد باهمکاران و نوع نگرش مدیر نسبت به سازمان در عکس العمل ها و واکنش های درونی کارکنان موثردانسته و معتقدند، همین عکس العمل ها هستند که در نهایت، موجب ایجاد انگیزه برای کارکرد بهتر ویا از بین بردن میل و انگیزه به کار در کارکنان می شود. از اینرو این مسأله برای ...
بیشتر
اندیشه ورزان علم مدیریت، شیوه های مدیریت و هدایت یک سازمان را از نظر نحوة برخورد باهمکاران و نوع نگرش مدیر نسبت به سازمان در عکس العمل ها و واکنش های درونی کارکنان موثردانسته و معتقدند، همین عکس العمل ها هستند که در نهایت، موجب ایجاد انگیزه برای کارکرد بهتر ویا از بین بردن میل و انگیزه به کار در کارکنان می شود. از اینرو این مسأله برای رهبران بسیار حائزاهمیت است که نسبت به درک صحیحی از کانون کنترل مرئوسان خود به منظور شناخت انگیزش ومحرک های آنان اهتمام ورزند. در این راستا تحقیقات مختلف تأثیر سبک رهبری و کانون کنترل رابطور جداگانه بر تعهد سازمانی مورد مطالعه قرار دادهاند، اما تاکنون محققان بطور مستقیم به بررسیرابطه بین سبک رهبری و تعهد سازمانی با درنظر گرفتن کانون کنترل کارکنان به عنوان متغیر میانجینپرداخته اند. بدین منظور نمونه ای به اندازه 29 نفر از مدیران و کارکنان صندوق ضمانت صادراتایران با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاکی از برازش مناسب مدلپیشنهادی است که در آن کانون کنترل کارکنان به عنوان متغیری تعدیل گر$ تبیین کننده چگونگیتاثیرگذاری سبک رهبری مدیران بر تعهد سازمانی کارکنان است. همچنین سبک رهبری رابطه-مدار برای افراد دارای کانون کنترل درونی و سبک وظیفهمدار برای بیرونی ها مناسب بودهاست.
میر علی سید نقوی؛ سید محمد مهدی بحرالعلوم
دوره 19، شماره 57 ، خرداد 1387، ، صفحه 86-104
چکیده
افزایش روزافزون اهمیت سرمایه های دانشی و مبدل شدن آنها به منبعی از مزیت رقابتی سازمان ها، لزوم مطالعه عوامل مؤثر بر فرایندهای مدیریت دانش را بیش از پیش نمایان می سازد. در عصر کنونی ایده ها با مشخصه عدم اطمینان، مدیریت دانش ابزاری مؤثر در بهره گیری ازسرمایه انسانی و پاسخگویی به عدم قطعیت های استراتژیک محسوب می شود. در این راستا، ابتکار ...
بیشتر
افزایش روزافزون اهمیت سرمایه های دانشی و مبدل شدن آنها به منبعی از مزیت رقابتی سازمان ها، لزوم مطالعه عوامل مؤثر بر فرایندهای مدیریت دانش را بیش از پیش نمایان می سازد. در عصر کنونی ایده ها با مشخصه عدم اطمینان، مدیریت دانش ابزاری مؤثر در بهره گیری ازسرمایه انسانی و پاسخگویی به عدم قطعیت های استراتژیک محسوب می شود. در این راستا، ابتکار عمل های اثربخشی مدیریت دانش، نیازمند فرهنگی هستند که خلق و استفاده از دانش را به میزان تسهیم آن میان افراد ارج نهد. از طرف دیگر، بسیاری از متون برنقش اساسی مدیران و رهبران در شکل دهی فرهنگی مناسبب که تسهیل کننده فرایندهای مدیریت دانش است، تأکید میورزند. لذا در این مقاله مدل های ارزشی (مدل دنیسون و کوئین) و رفتاری فرهنگ سازمانی، سبک های رهبری تحولی آفرین، تبادلی و انزواگرا و همچنین نقش آن ها در توسعه چهار فعالیت کلیدی مدیریت دانش (خلق، ذخیره سازی، انتقال و کاربرد دانش)، مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت. به عنوان بخشی از این تجزیه و تحلیل، مجموعه ای از فرضیات آزمودنی به منظور تبیین فرهنگ سازمانی تقویت کننده هر یک از فرایندهای مدیریت دانش و همچنین سبک رهبری مناسب، جهت توسعه و شکل دهی فرهنگ مورد نظر ارائه خواهد شد. در نهایت این مقاله با بررسی زمینه های مناسب برای تحقیقات آتی به پایان می رسد.