دوره 33 (1403)
دوره 32 (1402)
دوره 31 (1401)
دوره 30 (1400)
دوره 29 (1399)
دوره 28 (1398)
دوره 27 (1397)
دوره 26 (1396)
دوره 25 (1395)
دوره 24 (1394)
دوره 23 (1393)
دوره 22 (1392)
دوره 21 (1391)
دوره 20 (1390)
دوره 19 (1389)
دوره 18 (1388)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1374)
دوره 4 (1373)
دوره 3 (1372)
دوره 2 (1371)
دوره 1 (1370)
طراحی الگوی ارزیابی سطح مدیریت دانش در سازمان های صنعتی ایران (پژوهشی در صنعت خودرو)

سید مهدی الوانی؛ کیوان شاهقلیان

دوره 13، شماره 52 ، اسفند 1385، ، صفحه 1-16

چکیده
  در دنیای امروز، سرمایه دانش و خردمندی تنها راه ایجاد ثروت در سازمان ها و جوامع است. سرمایه های طبیعی و انسانی زمانی به ثروت تبدیل می شوند که با سرمایه دانش آمیخته و عجین شده باشند. دانش، اطلاعات، دارایی های معنوی، تخصص و صلاحیت های حرفه ای، ابزارهای تولید ثروت اند و جوامعی که فاقد این ابزارها باشند فقیر محسوب می شوند. امروزه توانمندی ...  بیشتر

نظام سلامت الکترونیک در ایران (موانع و چالش ها)

کامران فیضی؛ رحمان پوردهزاد

دوره 13، شماره 51 ، آذر 1385، ، صفحه 44-57

چکیده
  در این مقاله با استفاده از روش پژوهش توصیفی - پیمایشی، کاوش در منابع کتابخانه ای و کسب نظر صاحبنظران و متخصصان حوزه انفورماتیک پزشکی؛ موانع و چالش های پیش روی شکل گیری نظام سلامت الکترونیک در ایران مورد بررسی قرار می گیرد. سعی شده است تا با کالبد شکافی و شناخت آناتومی سلامت الکترونیک، اصول و مبانی آن برای پژوهشگران و ذینفعان گسترده ...  بیشتر

طراحی و تبیین نظام حمایت دولت از شرکتهای مشترک بین المللی مقیم ایران و ارایه الگوی مناسب

محمد حقیقی؛ محسن کلهری

دوره 12، شماره 47 ، آذر 1384، ، صفحه 99-133

چکیده
  ورود سرمایه گذاری مستقیم خارجی در دو دهه اخیر بطور عمده در قالب شرکت مشترک بوده است چون برای دولت میزبان، شرکت مادر و شرکت سرمایه پذیر بترتیب منافعی از قبیل بهبود شاخص های اقتصاد کلان ، کاهش ریسک و هزینه و جذب دانش و فن آوری را در بر دارد. اندیشمندانی مانند بلونجین دو برابر شدن حمایت دولت از شرکت های مشترک را موجب شش برابر شدن حجم سرمایه ...  بیشتر

تحلیلی از نارسائی های خط مشی گذاری عمومی در ایران

محمدصادق مودب

دوره 12، شماره 47 ، آذر 1384، ، صفحه 161-178

چکیده
  خط مشی عمومی را می توان عامل ایجاد و حفظ نظم در جوامع و برنامه حرکت از وضع موجود به طرف اهداف آرمانی دانست. همه آحاد جامعه در این امر نقش دارند اما مانند اغلب مسائل عصر جدید این موضوع نیز تخصصی شده و دارای ارکان تعریف شده می باشد که سهم آن ارکان در انجام این مهم عمده و تعیین کننده است. با ملاحظه دستاوردهای علمی مربوط به این رشته که حاصل ...  بیشتر

خدمات مورد انتظار از نهادهای دولتی ایران جهت توسعه صادرات شرکتهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی: صنایع شکلات سازی ایران)

سیدمحمد اعرابی؛ زهره دهدشتی شاهرخ

دوره 12، شماره 45 ، خرداد 1384، ، صفحه 1-31

چکیده
  شرکت های کوچک و متوسط، عمده ترین عامل رشد اقتصادی و پیشرفت تکنولوژیک در کشورها بوده اند. پژوهش ها نشان داده است که نیاز شرکتها به انواع خدمات و همین طور موانع و مشکلات صادراتی که با آنها مواجه هستند بر اساس مرحله صادرات و نوع صنعت تغییر می کند. در این پژوهش از دو روش مطالعه تطبیقی و پیمایشی استفاده شده است. در پژوهش تطبیقی شش کشور آسیایی ...  بیشتر

استراتژی توسعه ی صادرات غیر نفتی کشور بر اساس درآمد سرانه

سیدمحمد اعرابی؛ حسن قاسمی

دوره 11، شماره 43.44 ، اسفند 1383، ، صفحه 15-35

چکیده
  صادرات غیر نفتی ایران از مباحث مهم و قابل توجه در سطح کلان کشور بوده و همواره در محافل دانشگاهی و حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و همگی بر لزوم توسعه آن اتفاق نظر دارند. با توجه به اهمیت خاص صادرات غیر نفتی، این مقوله از دیدگاه ها و زوایای متفاوت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بخش اعظم این مطالعات، ...  بیشتر

ارزشیابی راهبردهای حمایت از واحدهای تولیدی کوچک ایران

شمس الدین ناظمی

دوره 11، شماره 43.44 ، اسفند 1383، ، صفحه 139-152

چکیده
  اگر چه بخش قابل توجهی از پژوهش های کشور در سالهای اخیر به مطالعه ی نقش و وظایف دولت در بستر سازی برای فعالیت های تولیدی اختصاص داشته است مطالعه ی سیاستها و ساز و کارهای حمایت از صنایع کشور بر حسب اندازه یا حجم فعالیت، کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. پژوهش حاضر با نگاهی به رابطه ی دولت – صنعت که با بروز پدیده هایی چون: جهانی ...  بیشتر

بررسی رابطه راهبردهای بازار – محصول و عملکرد صادر کنندگان ایرانی

حسین رحمان سرشت؛ ناصر صنوبر

دوره 10، شماره 39.40 ، اسفند 1382، ، صفحه 69-98

چکیده
  پای نهادن به عرصه تجارت و رقابت با دیگر کشورها در دستیابی به سهم بیشتری از بازارهای بین المللی، مستلزم تحولات بنیادین در مدیریت بنگاه های اقتصادی است. بدون شک تعامل بین مدیریت بنگاه های اقتصادی و محیط رقابتی بازارهای جهانی، رشد و بالندگی نهاد مدیریت را در پی خواهد داشت و از این منظر نیز صادرات، موتور محرکه ی بنگاه های اقتصادی برای ...  بیشتر

مسائل و راه کارهای تشکیل دانشگاه های اینترنتی در ایران

کامران فیضی

دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، ، صفحه 18-134

چکیده
  در این تحقیق مفاهیم آموزش فرد محوری ، نقش رایانه در فرد محوری کردن آموزش ، آموزش بر مبنای رایانه " و " کلاس ها و دانشگاه های اینترنتی مورد بررسی قرار می گیرند. خلاصه ای از فرآیند و چگونگی پژوهشی با روش آزمایشی برای نمایش چگونگی اثربخشی آموزش بر مبنای رایانه در مقایسه با آموزش سنتی ارائه می شود. بحثی در مورد چگونگی راه اندازی این نوع آموزش ...  بیشتر

بررسی رابطه فرایند توسعه نیروی انسانی با فرایند توسعه تکنولوژی در ایران

قاسم رمضانپور نرگسی

دوره 9، شماره 35.36 ، اسفند 1381، ، صفحه 50-66

چکیده
  امروزه، توسعه تکنولوژی ، محور توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشورها است و منابع انسانی، به عنوان مهمترین عامل اصلی توسعه تکنولوژی به شمار می رود. توسعه منابع انسانی باید در راس برنامه های کلان و خرد کشورها قرار گیرد. برای حفظ اثر بخشی بکارگیری منابع انسانی، فرایند توسعه منابع انسانی باید با فرایند توسعه تکنولوژی سازگار باشد. ...  بیشتر

تحلیلی سیستمی از مدیریت حج در جمهوری اسلامی ایران

شمس السادات زاهدی

دوره 8، شماره 32.31 ، اسفند 1380، ، صفحه 1-23

چکیده
  این نوشتار به حج می پردازد به شیرینها و تلخیهایش. شیرینیهایش، اشتیاق دیدار است و سرور حضور، شوق خواستن و فخر خواسته شدن، رهایی از منیت است و پیوستن به بینهایت و ... سخن کوتاه، هر جا که اوست و هر چه که با او عجین است، شیرین، دلپسند و خوشایند است اما هر کجا که به ما انسانها سپرده میشود به علت بدپنداریها و بدکرداریهای برخی از ما تلخی و ناکارآمدی ...  بیشتر

استفاده اعضای هیات علمی دانشگاه ها از شبکه های اطلاع رسانی در ایران

محمدرضا تقوا

دوره 8، شماره 29.30 ، شهریور 1380، ، صفحه 71-88

چکیده
  جامعه امروز بطور گسترده ای به اطلاعات متکی است هر نوع برنامه ریزی، تصمیم و در مجموع هر نوع فعالیت حیاتی بدون استفاده از اطلاعات به موقع و سازماندهی اطلاعاتی بر مبنای تکنولوژی های جدید امری بدور از واقعیت های جامعه جهانی است. پیشرفت های بسیار و چشمگیر دهه پایانی قرن بیستم در زمینه استفاده از تکنولوژی ارتباطات و توزیع و هماهنگی اطلاعات ...  بیشتر

تجزیه و تحلیل عملکرد مناطق آزاد تجاری – صنعتی در ایران

کامران فیضی

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، ، صفحه 105-126

چکیده
  در این مقاله، ابتدا تعاریف، اهداف، خصوصیات و آمارهایی از عملکرد مناطق آزاد تجاری – صنعتی جهان مطرح می شوند سپس تاریخچه تاسیس، اهداف، قوانین و عملکرد مناطق آزاد تجاری – صنعتی ایران مورد بحث قرار می گیرد. ضمن تحلیل ناکامی های نسبی این مناطق در ایران راه کارهایی برای کسب موفقیت این مناطق ارائه می گردد.  بیشتر

بورس اوراق بهادار و فرآیند خصوصی سازی در ایران

پرویز گلستانی

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، ، صفحه 21-34

چکیده
  در این مقاله ابتدا به طور خلاصه تاریخچه بورس در دنیا مورد بحث قرار گرفته و چند بورس مهم دنیا نام برده شده و سپس کارکردشان در حد لازم تشریح می گردد. تاریخچه بورس در ایران و کارکرد و عملکرد بورس تهران نیز مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. عملکرد بورس تهران بر سه دوره تقسیم می گردد. یک دوره از تاریخ تاسیس تا انقلاب ما دورة دوم شامل ده سال اول انقلاب ...  بیشتر

طراحی و تبیین ساختار مناسب برای افزایش کارایی تجاری در ایران

سیدمحمد اعرابی

دوره 6، شماره 23.24 ، اسفند 1378، ، صفحه 85-113

چکیده
  مسایل ساختاری یکی از موثرترین موانع افزایش کارایی تجاری ایران می باشد. مطالعات چند موردی تبیینی و توصیفی در مورد ساختار تجاری کشورهای موثر در تجارت جهانی نشان می دهد که موفقیت آنان در طراحی و تبیین ساختاری با هدف کارایی تجاری و انعطاف پذیری و با تکنولوژی EDI و در اندازه کوچک یا متوسط می باشد. با تکیه بر مطالعات نظری و مطالعات موردی و ...  بیشتر

مطالعه ای در زمینه ی سیستم کنترل تولید در صنعت خودرو سازی ایران

لعیا الفت

دوره 6، شماره 21.22 ، شهریور 1378، ، صفحه 139-156

چکیده
  هدف این مقاله بررسی وضعیت سیستم کنترل تولید در صنعت خودروسازی ایران است. سیستم کنترل تولید در استفاده مناسب از امکانات هم خود معنای بهره وری را به ذهن متبادر می نماید. چنین بررسی ای می تواند به عنوان گام ابتدایی در جهت شناخت و استقرار سیستم کارآمدتر و یا بهبود بخشیدن سیستم فعلی محسوب گردد. هم چنین نه تنها به شناخت عوامل درون سیستمی کمک ...  بیشتر

مدل مدیریت کیفیت فراگیر برای ایران

شمس السادات زاهدی؛ بهنام نخعی

دوره 5، شماره 19 ، آذر 1374، ، صفحه 15-37

چکیده
  رقابت های فزاینده بین کشورهای مختلف برای به دست آوردن سهم بیشتری از تجارت جهانی، بسیاری از مدیران و متخصصان این کشورها را وادار به تفکر مجدد درباره کیفیت کرده است. در سالهای اخیر تعدادی از کشورهای پیشرفته و برخی از ممالک در حال توسعه، نسبت به تنظیم و تدوین الگوهای ملی برای کیفیت فراگیر اقدام کرده اند و به این ترتیب در جهت احیاء و بهبود ...  بیشتر

تجزیه و تحلیل عملکرد مناطق آزاد تجاری - صنعتی در ایران

کامران فیضی

دوره 4، شماره 13.14 ، شهریور 1373، ، صفحه 105-140

چکیده
  در این مقاله ، ابتلا تعاریف، اهداف، خصوصیات و آمارهایی از عملکرد مناطق آزاد تجاری – صنعتی جهان  مطرح می شوند، سپس تاریخچهتأسیس، اهداف، قوانین و عملکرد مناطق آزاد تجاری - صنعتی ایران مورد بحث قرار می گیرد. ضمن تحلیل علل ناکامی های نسبی این مناطقی در ایران راه کارهایی برای کسب موفقیت این مناطق ارایه می گردد.  بیشتر

نگاهی به گسترش تکنولوژی انفورماتیک در ایران از ابتدا تا سالهای پایانی دهه 1350

کامران فیضی

دوره 1، شماره 3 ، آذر 1370، ، صفحه 28-35

چکیده
  افزایش تصاعدی و روزافزون حجم اطلاعات همراه با پیچیده تر شدن شدن شیوه های نگهداری و دسترسی به آنها، مسئله ای است که سالهاست نظر مدیران را به خود معطوف داشته است. در این مقاله سعی شده است چگونگی گسترش تکنولوژی انفورماتیک در ایران تا سالهای پایانی دهه 1350 مورد بررسی قرار گیرد.  بیشتر