مقصود امیری؛ جمشید صالحی صدقیانی؛ سید مصطفی میرهدایتیان؛ احسان مومنی
دوره 19، شماره 58 ، آذر 1387، ، صفحه 91-106
چکیده
در دنیای رقابتی امروز، سازمان ها دائماً در حال بررسی، ارزیابی و بازنگری عملکرد خود و رقیبان خود میباشند. با درک اجزای تشکیل دهنده عملکرد شرکت ها و شناسایی ناکارامدی های یک سیستم، سازمان می تواند جایگاه خود را در بازار ارتقاء دهد. تحلیل پوششی دادهها به عنوان رویکردی پذیرفته شده برای مقایسه و ارزیابی عملکرد کاربردهای گسترده ای یافته ...
بیشتر
در دنیای رقابتی امروز، سازمان ها دائماً در حال بررسی، ارزیابی و بازنگری عملکرد خود و رقیبان خود میباشند. با درک اجزای تشکیل دهنده عملکرد شرکت ها و شناسایی ناکارامدی های یک سیستم، سازمان می تواند جایگاه خود را در بازار ارتقاء دهد. تحلیل پوششی دادهها به عنوان رویکردی پذیرفته شده برای مقایسه و ارزیابی عملکرد کاربردهای گسترده ای یافته است. در این تحقیق از تحلیل پوششی دادهها برای ارزیابی عملکرد ماهانه واحد تولیدی یک شرکت تولید کننده قطعات خودرو استفاده می شود. آنچه در این تحقیقحائز اهمیت است، استفاده از اوزان مشترک برای جلوگیری از تکرار در حل مدل، در صورت تغییر در دادهها می باشد. در این تحقیق ابتدا از مدل تحلیل پوششی دادهها به عنوان یک مدل پایه برای بدست آوردن مقادیر کارایی ماهیانه استفاده شده و سپس با استفاده از اوزان مشترک، مقادیر کارایی با توجه به اطلاعات گذشته و فعلی تولید محاسبه می گردد. سپس برای تشخیص و تعیین ماههای خوب و بد از نظر کارایی از نمودارهای کنترلی استفاده خواهد شد. در پایان نیز از نظر متخصصان مربوطه برای بررسی صحت نتایج بدست آمده استفاده می گردد.