محمدحسین صبحیه؛ محمد اقدسی؛ مهدی شامی زنجانی؛ حمید حکمیان
چکیده
پروژهها بستر بسیار مستعدی برای یادگیری هستند ولی به دلیل موقت بودن پروژهها یادگیری در سازمانهای پروژه محور رسوب نمیکند. پیشازاین در حوزه سازمانهای عملیاتی مدلهایی برای شکلدهی مفهوم سازمان یادگیرنده ارائه شده ولی این مدلها به دلیل چالشهای خاصی که در سازمانهای پروژه محور حاکم است نمیتوانند در یکپارچه نمودن یادگیری ...
بیشتر
پروژهها بستر بسیار مستعدی برای یادگیری هستند ولی به دلیل موقت بودن پروژهها یادگیری در سازمانهای پروژه محور رسوب نمیکند. پیشازاین در حوزه سازمانهای عملیاتی مدلهایی برای شکلدهی مفهوم سازمان یادگیرنده ارائه شده ولی این مدلها به دلیل چالشهای خاصی که در سازمانهای پروژه محور حاکم است نمیتوانند در یکپارچه نمودن یادگیری در این نوع سازمانها کاربردی باشند. در این مقاله با بررسی ادبیات و شناسایی 4 محور اصلی مرتبط با یادگیری در سازمانهای پروژه محور، مدلی اولیه برای سازمان یادگیرنده پروژه محور توسعه مییابد. از طریق پژوهش کیفی در دو سازمان پروژه محور صنعت نفت و گاز، کارآیی مدل اولیه بررسی و پس از اصلاحات، مدل نهایی پژوهش ارائه شده است. دادهها از خلال مصاحبه با 20 نفر از متصدیان پروژه در سازمانهای پروژه محور و تحلیل و کدگذاری 615 عبارت به دست آمده است. با توجه به این که بهرهگیری از نگاه کیفی در حوزه سازمان یادگیرنده کمتر مورد توجه بوده و تاکنون مطالعهای که به سازمان یادگیرنده پروژه محور پرداخته باشد مشاهده نشده، تحقیق حاضر بهعنوان یک مطالعه نوآورانه مطرح است.