مسعود مشایخی؛ اصغر مشبکی
چکیده
هدف این پژوهش طراحی مدل دگردیسی سازمانی می باشد تا آنکه سازمان ها بتوانند در فضای تغییرات متواتر و شدید محیط سازمانی الگویی برای تطبیق داشته باشند. فضای صنعت ICT دارای تغییرات متواتر و بسیار شدید است.در این زمینه ادبیات مفهومی مرتبط با موضوع پژوهش بررسی شده و سپس از پی برگزاری مصاحبه با خبرگان صنعت ICT که در بخش های مرتبط با استراتژی فعالیت ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی مدل دگردیسی سازمانی می باشد تا آنکه سازمان ها بتوانند در فضای تغییرات متواتر و شدید محیط سازمانی الگویی برای تطبیق داشته باشند. فضای صنعت ICT دارای تغییرات متواتر و بسیار شدید است.در این زمینه ادبیات مفهومی مرتبط با موضوع پژوهش بررسی شده و سپس از پی برگزاری مصاحبه با خبرگان صنعت ICT که در بخش های مرتبط با استراتژی فعالیت می نمودند اقدام به شناسایی مولفه های موثر بر دگردیسی سازمانی شده است. در این مسیر تعداد 16 مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت پذیرفته و مدل به اشباع نظری رسیده است.با استفاده از روش پژوهشگر همراه و همچنین بررسی شاخص توافق درونی که توسط دو نفر از خبرگان صورت پذیرفت و کسب امتیاز توافق درونی 72% و 76%، مدل دگردیسی سازمانی حاصل شد. در محیط های پر تلاطم و با تغییرات شدید و سریع، سازمان ها نیازمند الگویی فراتر از برنامه ریزی استراتژیک بوده و می بایستی که ساختارهای درونی خود را تغییر داده و یا حتی به تنظیمات قبلی خود بازگردند. این مهم در مدل دگردیسی سازمانی تلفیق شده است.
اصغر مشبکی؛ مرتضی موسوی خانی
دوره 4، شماره 16 ، اسفند 1373، ، صفحه 45-76
چکیده
شرکت های فراملیتی با برخورداری از منابع و امکانات عظیم اقتصادی و مالی و به خدمت گرفتن سرآمدان و نخبگان علوم مختلف و تکنوکرات های عالی رتبه اداری – نظامی و همچنین با بهره گیری از منابع اطلاعاتی و رسانه های گروهی آن چنان سیطره ای بر کشورهای جهان اعم از کشورهای توسعه نیافته، در حال توسعه و ممالک پیشرفته صنعتی گسترده اند که در ایام قدرتمندترین ...
بیشتر
شرکت های فراملیتی با برخورداری از منابع و امکانات عظیم اقتصادی و مالی و به خدمت گرفتن سرآمدان و نخبگان علوم مختلف و تکنوکرات های عالی رتبه اداری – نظامی و همچنین با بهره گیری از منابع اطلاعاتی و رسانه های گروهی آن چنان سیطره ای بر کشورهای جهان اعم از کشورهای توسعه نیافته، در حال توسعه و ممالک پیشرفته صنعتی گسترده اند که در ایام قدرتمندترین امپراتوری ها هم سابقه نداشته است.
عملکرد این شرکت ها در سطح جهانی به گونه ای است که به ندرت می توان منطقه یا کشوری را یافت که به نوعی در معرض اثرات آنها قرار نگرفته باشد. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و دولت های کمونیست اروپای شرقی، راه برای سلطه جهانی شرکت های فراملیتی به عنوان نمایندگان اصلی نظام سرمایه داری و امپریالیستی غرب هموارتر شده است تا با نفوذ در بازارهای بلوک شرق رها شده از قید و بندهای کمونیسم و توسعه روز افزون فعالیت بنگاه های اقتصادی و تجاری خود ضمن برقراری انحصار و وحدت تولید در سطح جهانی حداکثر سود را در تجارت بین المللی به خود اختصاص دهند و با استفاده از اهرم های قدرت تحت اختیار خود و اعمال نفوذ و تعیین خط مشی های اقتصادی و سیاسی در سطح جهانی، نقش عمده ای را در مدیریت امور بین المللی و سیاست جهانی ایفا نمایند. این مقاله بر آن است ضمن بیان تاریخچه مختصری از تشکیل شرکت های فراملیتی و قدرت یافتن آنها، عملکرد این شرکت ها را در کشورهای جهان سوم، تجارت بین الملل و جریان نقل و انتقال سرمایه و همچنین نقش آنها را در تحولات عمده سیاسی و شکل گیری مناطق تجاری و اقتصادی و نهایتا ایجاد نظم واحد مدیریت جهانی به اجمال بررسی و تحلیل نماید.