دوره 32 (1402)
دوره 31 (1401)
دوره 30 (1400)
دوره 29 (1399)
دوره 28 (1398)
دوره 27 (1397)
دوره 26 (1396)
دوره 25 (1395)
دوره 24 (1394)
دوره 23 (1393)
دوره 22 (1392)
دوره 21 (1391)
دوره 20 (1390)
دوره 19 (1389)
دوره 18 (1388)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1374)
دوره 4 (1373)
دوره 3 (1372)
دوره 2 (1371)
دوره 1 (1370)
راهبرد های رهبری متخصصان در بخش تحقیق و توسعه

سیدمحمد اعرابی؛ حمیدرضا پیرمراد

دوره 20، شماره 61 ، اردیبهشت 1389، ، صفحه 1-35

چکیده
  این مقاله حاصل پژوهشی است که در راستای نیل به اهداف سند چشم اندازجمهوری اسلامی ایران برای کسب جایگاه مورد نظر علمی کشور تعریف گردید هاست، و انجام آن با توجه به مفاد سند چشم انداز ضروری می نمود. با توجه به اینکه در این سند تاکید فراوانی بر پیشرفت و توسعه علمی شده است، و هدف نهایی،رسیدن به جایگاه اول علمی در سطح منطقه می باشد، این امر ضرورت ...  بیشتر

خدمات مورد انتظار از نهادهای دولتی ایران جهت توسعه صادرات شرکتهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی: صنایع شکلات سازی ایران)

سیدمحمد اعرابی؛ زهره دهدشتی شاهرخ

دوره 12، شماره 45 ، خرداد 1384، ، صفحه 1-31

چکیده
  شرکت های کوچک و متوسط، عمده ترین عامل رشد اقتصادی و پیشرفت تکنولوژیک در کشورها بوده اند. پژوهش ها نشان داده است که نیاز شرکتها به انواع خدمات و همین طور موانع و مشکلات صادراتی که با آنها مواجه هستند بر اساس مرحله صادرات و نوع صنعت تغییر می کند. در این پژوهش از دو روش مطالعه تطبیقی و پیمایشی استفاده شده است. در پژوهش تطبیقی شش کشور آسیایی ...  بیشتر

استراتژی توسعه ی صادرات غیر نفتی کشور بر اساس درآمد سرانه

سیدمحمد اعرابی؛ حسن قاسمی

دوره 11، شماره 43.44 ، اسفند 1383، ، صفحه 15-35

چکیده
  صادرات غیر نفتی ایران از مباحث مهم و قابل توجه در سطح کلان کشور بوده و همواره در محافل دانشگاهی و حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و همگی بر لزوم توسعه آن اتفاق نظر دارند. با توجه به اهمیت خاص صادرات غیر نفتی، این مقوله از دیدگاه ها و زوایای متفاوت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بخش اعظم این مطالعات، ...  بیشتر

طراحی و تبیین ساختار مناسب برای افزایش کارایی تجاری در ایران

سیدمحمد اعرابی

دوره 6، شماره 23.24 ، اسفند 1378، ، صفحه 85-113

چکیده
  مسایل ساختاری یکی از موثرترین موانع افزایش کارایی تجاری ایران می باشد. مطالعات چند موردی تبیینی و توصیفی در مورد ساختار تجاری کشورهای موثر در تجارت جهانی نشان می دهد که موفقیت آنان در طراحی و تبیین ساختاری با هدف کارایی تجاری و انعطاف پذیری و با تکنولوژی EDI و در اندازه کوچک یا متوسط می باشد. با تکیه بر مطالعات نظری و مطالعات موردی و ...  بیشتر

درآمدی بر پژوهش کیفی نگرش های فلسفی، روش ها و شیوه های گردآوری اطلاعات

سیدمحمد اعرابی؛ محمدعلی حمید رفیعی

دوره 6، شماره 21.22 ، شهریور 1378، ، صفحه 124-138

چکیده
  این مقاله به موضوع پژوهش کیفی می پردازد. پژوهش کیفی به معنای استفاده از داده های کیفی مثل مصاحبه ها، اسناد و مشاهدات به منظور درک و توضیح پدیده های اجتماعی است. پژوهش کیفی را می توان در بسیاری از رشته ها و عرصه های علمی دید که در انجام آنها از رویکردها، روش ها و شیوه های گوناگون استفاده می شود. در نظام های اطلاع رسانی توجه به موضوعن های ...  بیشتر

هماهنگی: معیار صحت

سیدمحمد اعرابی

دوره 2، شماره 8 ، اسفند 1371، ، صفحه 3-10

چکیده
  منطق، ابزاری است برای کاهش خطای ذهن که به واسطه آن اشتباهات کاهش یافته و از طرف دیگر موجب رفع اختلافات می گردد. موضوعات متفاوت مستلزم داشتن منطق های مناسب با قلمرو خاص آنهاست. با توجه به اینکه نقش عمده منطق ایجاد هماهنگی و انسجام در ادراکات است لذا اساسا خود منطق ها باید هماهنگ باشند تا بتوانند چنین نقشی را بعهده گیرند و آن مستلزم وجود ...  بیشتر

شمای کلی انسان شناسی

سیدمحمد اعرابی

دوره 1، شماره 2 ، شهریور 1370، ، صفحه 6-14

چکیده
  در دیدگاه پرستش کنندگان خدا، هستی و مافیها مخلوق خداوند باری تعالی است. نظام هستی دارای غایت و حکمتی است که حرکت و تغییر در آن قانونمند بوده و در جهت غایت می باشد. انسان به عنوان اشرف مخلوقات، کمال خواه و آرمانمند، مختار و مسئول بوده و برای وصول به کمال، نیازمند علم می باشد. اصلی ترین و مهمترین اختیار، طلب تقوی یا هوی است که جهت کلی حرکات ...  بیشتر