دوره 32 (1402)
دوره 31 (1401)
دوره 30 (1400)
دوره 29 (1399)
دوره 28 (1398)
دوره 27 (1397)
دوره 26 (1396)
دوره 25 (1395)
دوره 24 (1394)
دوره 23 (1393)
دوره 22 (1392)
دوره 21 (1391)
دوره 20 (1390)
دوره 19 (1389)
دوره 18 (1388)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1374)
دوره 4 (1373)
دوره 3 (1372)
دوره 2 (1371)
دوره 1 (1370)
رابطه رهبری تحول آفرین و مسئولیت اجتماعی سازمان

سید محمد میرمحمدی؛ هادی رجایی

دوره 23، شماره 74 ، تیر 1393، ، صفحه 1-19

چکیده
  امروزه تمام سازمانها بویژه سازمانهای عمومی برای حفظ تصویر مثبت از خود نیازمند رعایت مسئولیتاجتماعی خود هستند.بنابراین آشنایی با مفهوم مسئولیت اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن دارای اهمیت زیادی است.از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری تحول آفرین و مسئولیت اجتماعی سازمان در شهرداریتهران با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است؛ ...  بیشتر

بررسی تاثیر فضیلت سازمانی و تعلق خاطر کاری بر تعهد سازمانی

اصغر مشبکی اصفهانی؛ زینب رضایی

دوره 23، شماره 73 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-23

چکیده
  درگذشته، تنها به تئوری سازی، تحقیق و کاربرد مثبت گرایی در حوزه روانشناسی توجه می شد ولیامروزه تحقیقات مثبت گرایی به حوزه مطالعات سازمانی راه پیداکرده است. کاربرد روانشناسیمثبت گرا در حوزه سازمانی، تحت عنوان "روانشناسی سازمانی مثبت" خوانده می شود. در زمینهکاربرد روانشناسی مثبت گرا در حوزه سازمان و مدیریت دو رویکرد عمده "رفتار سازمانی ...  بیشتر

اعتماد به سرپرست میانجی بین تعهد سازمانی و تعهد به تغییر

حمیدرضا عریضی؛ هاجر براتی

دوره 22، شماره 72 ، اسفند 1392، ، صفحه 1-22

چکیده
  افت بٕز ثٝ فٙٛا تٔغیطی اؾبؾی زض تبحیط ثط احطثرکی ؾبظ بٔی٘ قٙبذتٝ قسٜ اؾت وٝ ثٝ فٙٛا ؾغحافت بٕزی اؾت وٝ وبضوٙب ؿ٘جت ثٝ سٔیطا زاضس٘ . ثطای ؾبذت یه اثعاض ٛٔحط ثی تقٟس ؾبظ بٔی٘ ٚتقٟس ثٝ تغییط ؾبظ بٔی٘ ثٝ ؾ٘ط یٔ ضؾس افت بٕز ثٝ ؾطپطؾت م٘ف اؾبؾی زاضز. زض پػٚٞف حبضط وٝ ثی 225 ف٘ط اظ وبضوٙب قطوت تٛظی ثطق ق بٕ انفٟب از٘ب قسٜ اؾت؛ اظ پطؾکٙب ٝٔ تقٟس ؾبظ ...  بیشتر

تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد نوآوری: اثر تعدیل کنندگی یادگیری سازمانی

ابوالفضل کزازی؛ عباس شول

دوره 22، شماره 71 ، آذر 1392، ، صفحه 1-17

چکیده
  هدف اصلی این مقاله، مطالعه تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر و یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوریدر شرکت مس سرچشمه است. نمونه آماری شامل 39 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت مسمی باشد که دادههای مورد نیاز پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید.مدیریت کیفیت فراگیر، شامل حمایت مدیریت ارشد، مشارکت کارکنان، بهبود مستمر و تمرکز برمشتریان است که بیشترین ...  بیشتر

شناسایی و اولویت بندی عوامل سازمانی موثر بر اجرایی کردن ابعاد کارآفرینی سازمانی با تبیین نقش نهادینه سازی کارآفرینی

سید مهدی الوانی؛ رضا کهن هوش نژاد؛ سعید صفری؛ سعید خدامرادی

دوره 22، شماره 70 ، تیر 1392، ، صفحه 1-24

چکیده
  یکی از ساز و کارهای مطلوب سازمان ها برای پاسخی سریع و مناسب به تغییر و تحولات روز افزونمحیطی در فضای کسب و کار، ایجاد سازمان های کارآفرین است. سازمان های کارآفرین از طریقنهادینه سازی کارآفرینی در درون خود، موجبات اجرایی شدن ابعاد کارآفرینی سازمانی را فراهممی آورند. با توجه به اینکه فراهم سازی شرایط برای اجرای ابعاد کارآفرینی سازمانی ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر بر اتخاذ تصمیم در مورد بکارگیری دورکاری

سید مهدی الوانی؛ حمیدرضا عسگری ده ابادی؛ اسماعیل رجبی

دوره 23، شماره 75 ، مهر 1393، ، صفحه 1-18

چکیده
  در طول سه دهه گذشته، فناوری‏های اطلاعات و ارتباطات پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده است. دولت‎ها نیز اخیراً در راستای الکترونیکی ساختن خود گام های مثبتی را برداشته اند که یکی از مهم‎ترین جلوه‏های آن، استفاده از دورکاری در سازمان ها می باشد. این پژوهش بدنبال بررسی عواملی است که بر اتخاذ تصمیم در مورد بکارگیری دورکاری در سازمان ...  بیشتر

نقش رهبری اصیل در بهبود سطح خلاقیت و اشتیاق به کار کارکنان

میرعلی سیدنقوی؛ مریم کاهه

دوره 23، شماره 76 ، دی 1393، ، صفحه 1-28

چکیده
  تقلیدپذیری و به کارگیری فناوری و ایده‏های جوامع دیگر بدون ایجاد و خلق اندیشه‏های نوین و ارائه مدل‏هایی متناسب با شرایط بومی کشور تنها وابستگی علمی، فرهنگی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. در حقیقت خلاقیت تابعی از عوامل فردی و اجتماعی  می باشد.  این مقاله به طور تجربی رهبری اصیل را با چهار بعد خودآگاهی، پردازش متعادل، شفافیت ...  بیشتر

آسیب‌شناسی سیستم مدیریت مدیران و استراتژی‌های بهبود آن

وحید ناصحی فر؛ یاسمن گیاهی

دوره 24، شماره 77 ، تیر 1394، ، صفحه 1-27

چکیده
  در پیشروی سازمان­ها به سوی تغییر و بهبود، آسیب­شناسی سازمانی مسئله­ای بسیار مهم است. این تحقیق با هدف آسیب­شناسی سیستم مدیریت و مدیران در معاونت مالی و اداری وزارت بازرگانی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن در این دو حوزه شکل گرفت. بر اساس ادبیات موجود 20 عامل در حوزه مدیران و 9 عامل در حوزه سیستم مدیریت شناسایی شد. تعداد 32 پرسشنامه از ...  بیشتر

تأثیر راهبرد تعمیم نام و نشان تجاری بر نگرش مصرف کنندگان از محصولات جدید

میر احمد امیرشاهی؛ جمشید صالحی صدقیانی؛ محبوبه ربیعی؛ سمانه پارسا

دوره 21، شماره 69 ، دی 1391، ، صفحه 1-23

چکیده
  امروزه شرکت ها در جهت به کارگیری منابع به منظور توسعه نام و نشان تجاری سرمایه گذاری هایزیادی انجام می دهند. در این راستا، شرکت های بسیاری از راهبرد تعمیم نام و نشان تجاری استفادهمی کنند. هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر نگرش مصرف کنندگان نسبت به محصولات جدیدیکه از راهبرد تعمیم نام و نشان تجاری استفاده می کنند، و در آن عکس العمل مصرف ...  بیشتر

ارتباط بین اعتماد سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی

حمید رضا بهرامی؛ رسول صریحی اسفستانی

دوره 24، شماره 78 ، آذر 1394، ، صفحه 1-16

https://doi.org/10.22054/jmsd.2015.1799

چکیده
  چکیده موفقیت در دنیای رقابتی به توانائی توسعه روابط مبتنی بر اعتماد نیاز دارد و کلید اصلی آن به شمار می‎رود. بر این اساس سازمان‎ها و کارکنان نیاز دارند که هم خودشان قابل اعتماد باشند و هم به یکدیگر اعتماد کنند. تعهد سازمانی نیز یک نوع نگرش مهم شغلی و سازمانی است که در طول چند دهه اخیر مورد علاقه بسیاری از محققان رشته‎های رفتار سازمانی ...  بیشتر

تبیین الگوی ارزیابی خود مبنا و مستمر عملکرد

محمدرحیم رمضانیان؛ کیخسرو یاکیده؛ اکرم اویسی عمران

دوره 21، شماره 68 ، آذر 1391، ، صفحه 1-16

چکیده
  در این مقاله با هدف بررسی تغییرات بهره­وری، دو فن شناخته شده ارزیابی طی زمان یعنی تحلیل پنجره و شاخص مالم­کوئیست مورد بررسی قرار گرفته و با انتخاب طول مناسب برای پنجره، تحلیل پنجره و ویرایش جدیدتری از مالم­کوئیست در چارچوبی تلفیقی به کار گرفته شده، به طوری که عملکرد واحد در دوره­های زمانی متوالی نسبت به هم مقایسه شده و اضافه ...  بیشتر

مطالعه دولت الکترونیک و چابکی در سازمان ثبت احوال استان تهران

رضا واعظی؛ فرزانه صداقت پور

دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 1-17

چکیده
  چابکی یکی از مفاهیم نسبتا جدید سازمانی در عرصه مدیریت سازمان‎ها است که برای بهره‏مندی از تغییرات محیطی و بر آورده کرده نیازهای مشتریان ارائه شده است و نمی‏توان فقط برای بخش خصوصی در نظر گرفت و سازمان‎های دولتی به دلیل کثرت ارباب رجوع و نیاز بیشتر به رفع نیازها و خواست‎های آنها و در راستای بالندگی و تعالی در زمینه‏های سرعت ...  بیشتر

ارائه مدل ریاضی ارزیابی عملکرد 360 درجه (پیمایشی در سازمان ملی بهرهوری)

عادل آذر؛ رامین سپهری راد

دوره 21، شماره 66 ، دی 1390، ، صفحه 1-23

چکیده
  در گذشته فرایند ارزیابی عملکرد تنها توسط مدیران اجرایی (سرپرستان) صورت می­گرفت، اما امروزه، این فرایند بر نظرات منابع مختلف ارزیابی مبتنی است: سرپرستان، همکاران، مشتریان (زیردستان) و خود فرد مورد ارزیابی (روش 360 درجه). بنابراین به نظر می‌رسد که توسعه یک مدل جامع که قضاوت‌های ذهنی منابع مختلف ارزیابی را وزن‌دهی و تجمیع کند، ضروری ...  بیشتر

تبیین الگوی اثر بخش تشویق کارکنان بخش عمومی با رویکردی کل نگرانه به پاداش
دوره 21، شماره 64 ، شهریور 1390، ، صفحه 1-17

چکیده
  هر سازمانی خواهان جذب، حفظ و انگیزش کارکنان خود است. بسیاری بر این باورند که چنین خواسته ای هدف اولیه هر برنامه پاداش و جبران خدماتی است. در این راستا، رویکرد پاداش کل راه حلی جامع ارائه می کند. با اتخاذ این رویکرد، سازمان ها قادر خواهند بود به بهترین ترکیب از پاداش های پولی و غیر پولی دست یابند. در این مقاله تلاش می شود با ...  بیشتر

نقش رفتار سازمانی مثبت‌گرا در کاهش سکوت سازمانی

سیدمهدی الوانی؛ رضا واعظی؛ روح الله هنرمند

دوره 24، شماره 79 ، اسفند 1394، ، صفحه 1-26

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه رفتار سازمانی مثبت­گرا با سکوت سازمانی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان ادارات کل بانک سپه (1905 تن) بوده که با استفاده از فرمول کوکران، 320 تن به روش تصادفی طبقه­ای به­عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش گردآوری داده­ها، توصیفی- پیمایشی و مقطعی است. پایایی ...  بیشتر

رابطه سیبرنتیک و مدیریت دانش در سازمان

شمس السادات زاهدی؛ امین اسد پور؛ خاطره حاجی نوری

دوره 20، شماره 63 ، دی 1389، ، صفحه 1-25

چکیده
  امروزه سازما نها دریافته اند که هیچ سرمایه ای به اندازه دانش نمی تواند آن ها را در دنیای رقابتی مطلوب قرار دهد. لذا بیش از هر عامل دیگری کارکنان سازمان بهعنوان صاحبان دانش و مهم ترین سرمایه های سازمان مورد توجه قرار گرفته اند و مدیریت دانش به عنوان ابزاری که م یتواند دانش موجود را گردآوری و نظم وپویایی بخشیده و در کل سازمان اشاعه ...  بیشتر

انتخاب پرتفولیوی مهندسی مجدد فرآیندها

مقصود امیری؛ حسین شیخی

دوره 20، شماره 62 ، مهر 1389، ، صفحه 1-35

چکیده
  این مقاله یک مدل برنامه ریزی خطی صفر و یک چند هدفه با پارامترهای فازی را جهت انتخاب پرتفولیوی مناسبی از فرآیندها برای مهندسی مجدد در شرکت های تولیدی ارائه می کند. برای اندازه گیری و برآورد اثر مهندسی مجدد هر یک از فرآیندها در بهبود عملکرد شرکت، یک روش ارزیابی بر مبنای مجموع های جدید از شاخص های کمی و کیفی ایجاد شده است. به ...  بیشتر

راهبرد های رهبری متخصصان در بخش تحقیق و توسعه

سیدمحمد اعرابی؛ حمیدرضا پیرمراد

دوره 20، شماره 61 ، اردیبهشت 1389، ، صفحه 1-35

چکیده
  این مقاله حاصل پژوهشی است که در راستای نیل به اهداف سند چشم اندازجمهوری اسلامی ایران برای کسب جایگاه مورد نظر علمی کشور تعریف گردید هاست، و انجام آن با توجه به مفاد سند چشم انداز ضروری می نمود. با توجه به اینکه در این سند تاکید فراوانی بر پیشرفت و توسعه علمی شده است، و هدف نهایی،رسیدن به جایگاه اول علمی در سطح منطقه می باشد، این امر ضرورت ...  بیشتر

بحثی بنیانی در تئوری عمومی مدیریت اسلامی

اسفندیار سعادت

دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1371، ، صفحه 1-20

چکیده
  این امری مسلم است که مدیریت اسلامی بعنوان یک ضرورت زمان و مکان حال و آینده جامعه ما و حتی سایر جوامع، نیاز به تبیین و تدوین دارد. بطور کلی آنچه موضوع اختلاف مدیریت از دیدگاه اسلام و غیر اسلام می باشد همانا اختلافاتی است که ریشه در بینش ها دارد. بنابراین ضروری بنظر می رسد که ضمن تعریف جامع و مانعی از مدیریت، ابعاد مدیریت (علل اربعه مدیریتی) ...  بیشتر

هماهنگی: معیار صحت

سید محمد اعرابی

دوره 2، شماره 7 ، آذر 1371، ، صفحه 1-12

چکیده
  منطق ابزاری برای کاهش خطای ذهن است و نقش عمده آن ایجاد هماهنگی و انسجام در ادراکات است. هر منطقی رابطه بین مقدمات و نتایج را ملاحظه می کند، لذا خصلت مشترک همه آنها دلالت است. دلالت امری حقیقی و دارای سه خصوصیت کلی انکارناپذیر، شمولیت و ثبوت می باشد. مناسبت داشتن یک کیفیت با کیفیت دیگر از جهتی خاص، که به هدف مشترک می انجامد را هماهنگی ...  بیشتر

تصمیم گیری در نظام ولائی اسلام: بحثی پیرامون مرجعیت و رهبری

حسین باهر

دوره 4، شماره 15 ، آذر 1373، ، صفحه 1-12

چکیده
  اسلام به عنوان یک مکتب جامع الاطراف، در عموم زمینه های پنداری و رفتاری، دارای معارف و احکامی است که بعضا مطلق و بعضا نسبی هستند. مطلق های اسلامی آنهایی می باشند که محدود به شرایط زمان و مکان نیستند و برعکس، امور نسبی آن دسته از اموری هستند که اگر چه احکام آنها ثابت است ولی مصادیق شان بسته به تحولات زمانی و تغییرات مکانی متفاوت گردیده، ...  بیشتر

الگوریتم ژنتیک آنچه کامپیوتر می تواند از تکامل بیاموزد

محمود البرزی

دوره 4، شماره 16 ، اسفند 1373، ، صفحه 1-14

چکیده
  مقاله زیر ترجمه مقاله است تحت همین عنوان از مجله technology review . صرفنظر از تفکر نویسنده در مورد چگونگی آغاز حیات و تکامل آن به دلیل معرفی یک روش نو در برنامه ریزی با کامپیوتر، برای چاپ انتخاب شد. این نوع برخورد با مسئله نه تنها برای متخصصین کامپیوتر بلکه دست اندرکاران سایر رشته ها که با هوش مصنوعی ارتباط دارند می تواند مفید باشد. به هر صورت ...  بیشتر

دو نظریه عمده در زمینه ولایت فقیه

عبدالله جاسبی

دوره 5، شماره 17.18 ، شهریور 1374، ، صفحه 1-25

چکیده
  مقاله موجود تحقیقی است پیرامون ولایت فقیه در اسلام از زمان غیبت صغری تا حال که بر اساس آیاتی از قرآن مجید، نهج البلاغه، احادیث معتبر اسلام و دیدگاه های علمای بزرگ شیعه تهیه و تنظیم گردیده است. به طور کلی ضرورت ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی مرود تاکید و توجه تمامی علمای شیعه می باشد و در این زمینه دو نظریه وجود دارد که تحت عنوان نظریه ...  بیشتر

پارادایم جدید: از مدیریت توسعه تا مدیریت توسعه پایدار

شمس السادات زاهدی؛ حسن دانائی فرد

دوره 7، شماره 27.28 ، اسفند 1379، ، صفحه 1-24

چکیده
  به علت تغییر شرایط ملی و بین المللی حوزه مدیریت دولتی نیز در حال تجدید بنا و طراحی مجدد است. جهانی شدن، پیشرفت های تکنولوژی و نگرانیهای زیست بومی بر اهمیت مدیریت توسعه افزوده است. مقاله حاضر پارادایم جدیدی را ارائه می دهد. به زعم نویسنده مدیریت توسعه پایدار از جهت محور تاکید، قلمرو تحت پوشش نحوه برخورد با سیاست، دیدگاه آن نسبت به فرهنگهای ...  بیشتر

تحلیلی سیستمی از مدیریت حج در جمهوری اسلامی ایران

شمس السادات زاهدی

دوره 8، شماره 32.31 ، اسفند 1380، ، صفحه 1-23

چکیده
  این نوشتار به حج می پردازد به شیرینها و تلخیهایش. شیرینیهایش، اشتیاق دیدار است و سرور حضور، شوق خواستن و فخر خواسته شدن، رهایی از منیت است و پیوستن به بینهایت و ... سخن کوتاه، هر جا که اوست و هر چه که با او عجین است، شیرین، دلپسند و خوشایند است اما هر کجا که به ما انسانها سپرده میشود به علت بدپنداریها و بدکرداریهای برخی از ما تلخی و ناکارآمدی ...  بیشتر